همه‌ غذاها محتوی مقادیری از محصولات نهایی گلیکاسیون (واکنش غیرآنزیمی قندها با پروتئین‌ها) است. گلیکاسیون به‌صورت عادی در بدن اتفاق می‌افتد و به غلظت قندِ موجود در بدن بستگی دارد.

برای پیشگیری از آلزایمر،هوشمندانه آشپزی کنید

سلامت نیوز:همه‌ غذاها محتوی مقادیری از محصولات نهایی گلیکاسیون (واکنش غیرآنزیمی قندها با پروتئین‌ها) است. گلیکاسیون به‌صورت عادی در بدن اتفاق می‌افتد و به غلظت قندِ موجود در بدن بستگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،هرچند مقداراین ترکیبات در گوشت، پنیرها و چربی‌های جانوری بسیار بیشتر از دیگر غذاهاست. مقدار محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در اثر گرما افزایش می‌یابد .در گذشته ارتباط بین مصرف این غذاها و دیابت تایید شده بود. جهش ناگهانی قندخون بعداز مصرف این غذاها به دیابت و  در نهایت آلزایمر منجر می شود. بنابراین نحوه‌ آشپزی، در میزان نهایی این ترکیبات بسیار تأثیرگذار است.در ادامه با این روش ها آشنا می شویم.


در میان روش‌های مختلف آشپزی، گریل کردن (کبابی کردن) و سرخ کردن گوشت، میزان محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته را بسیار افزایش می‌دهد. به‌عنوان مثال سطح محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در مرغ خام ۸۰۰ است ولی در مرغ سرخ‌ شده به ۸۰۰۰ واحد افزایش می‌یابد.به همین دلیل بهتر است از سرخ‌ کردن و کباب کردن در دمای بالا بپرهیزید و به‌جای آن ها از تنگاب‌پزی (پختن موادغذایی بدون استفاده از روغن)، آب‌پز کردن، تفت‌آب‌پزی (تفت دادن مواد غذایی در روغن و پختن آن ها با مقدار کمی آب) و تابه‌‌ گریل روی اجاق استفاده کنید.برگ زیتون یکی از موادی است که می‌تواند از تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته جلوگیری کند.


کدام غذا بیشترین تأثیر را در بروز آلزایمر دارد؟
کباب گوشت غیرارگانیکی که در تَر چاشنی‌های آماده خوابانده و با دمای بالا کباب شده است، بیشتر از دیگر غذاها موجب بروز آلزایمر می‌شود (ترچاشنی‌ها موادی هستند که گوشت و مرغ را برای طعم‌دار کردن در آن ها می‌خوابانیم). به خصوص گوشت گاوی که به‌طور طبیعی پرورش نیافته و در حرارت بالا درست شده است، به‌طور چشمگیری دارای محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته بیشتری است. اگر می‌خواهید گوشت را در موادی بخوابانید، از ترچاشنی‌های آماده استفاده نکنید زیرا آن ها سرشار از شکر و شیرین‌کننده‌هایی هستند که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند.اگر می‌خواهید گوشت قرمز مصرف کنید، از گوشت گاوی استفاده کنید که با علف تغذیه شده است. برای تهیه‌ ترچاشنی و خواباندن گوشت در آن، از سرکه و گیاهان استفاده کنید. گوشت را در دمای پایین به‌آرامی بپزید تا میزان محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته بیشتر نشود.انتخاب هوشمندانه‌ ترچاشنی‌ها، می‌تواند خطر سرطان‌زایی کباب کردن گوشت را تا ۹۹ درصد کاهش دهد.


چه غذاهایی احتمال بروز آلزایمر را کاهش می‌دهند؟


درحالی‌که برای پیشگیری از آلزایمر باید از خوردن بعضی غذاها دوری کنید، بعضی غذاهای دیگر به شما کمک می کنند تا خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهید.دنبال کردن رژیم مدیترانه ای، بزرگ‌ترین لطفی است که می‌توانید در حق مغزتان بکنید. این رژیم غذایی با تکیه بر مصرف میوه‌ها و سبزی های تازه، غذاهای دریایی، طیور، مغزها، روغن زیتون، مصرف متوسط لبنیات و مصرف گوشت قرمز تنها در مناسبت‌های خاص یا یک‌بار در هفته، می‌تواند در پیشگیری از آلزایمر مؤثر باشد.به دلیل وجود غذاهایی مانند آووکادو، سبزیجات سبزبرگ و روغن زیتون، این رژیم غذایی می‌تواند تأثیرات مثبتی در مغز بر جای بگذارد. چربی‌های مفید برای مغز از جمله اسید چرب امگا ۳ در رژیم غذایی مدیترانه‌ای به وفور یافت می‌شود. این چربی در ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون موجود است  و نقش مهمی در سلامت مغز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha