سلامت نیوز : نتایج یك بررسی جدید تایید كرده است كه مبتلایان به عفونت ایدز بیشتر در معرض خطر شكستگی‌های استخوانی قرار دارند.

به گزارش  ایسنا، آزمایشات نشان می‌دهد كه كاهش املاح معدنی در بافت استخوانی بیماران مبتلا به عفونت ایدز امری شایع است كه خطر شكستگی‌های استخوانی را در این بیماران تشدید می‌كند.

به گفته متخصصان؛ هر چند تاكنون مطالعات زیادی درباره وضعیت توده استخوانی در این بیماران صورت گرفته ، اما هنوز اطلاعات اندكی در زمینه میزان شكستگی‌های استخوانی در جمعیت بیماران ایدزی موجود است.

در این مطالعه جدید كه در نشریه بیماری‌های عفونی بالینی منتشر شده ، تفاوت‌های موجود در میزان شكستگی‌های استخوانی بین بیماران ایدزی و جمعیت كلی مورد ارزیابی قرار گرفت و معلوم شد كه نرخ بروز این آسیب‌های استخوانی در بیماران ایدزی به مراتب بیشتر است.

به گزارش مجله اینترنتی ساینس دیلی، در این مطالعه به طور كلی پنج هزار و 826 بیمار آلوده به عفونت ایدز بین سال‌های 2000 تا 2008 تحت بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

محققان در این بررسی‌ها متوجه شدند كه میزان شكستگی‌های استخوانی در مبتلایان به ایدز بین 98/1 تا 69/3 بار بیشتر از دیگر افراد جامعه است.

دكتر بنیامین یانگ، متخصص مركز تحقیقات ایدز راكی مونتین در این باره خاطرنشان كرد: ما تایید می‌كنیم كه چندین فاكتور خطرزای ثابت شده برای شكستگی استخوانی از جمله سن، سوء مصرف مواد، عفونت‌ هپاتیت C و دیابت با بروز شكستگی‌های استخوانی در مبتلایان به ایدز مرتبط هستند.

دكتر یانگ تصریح كرد: یافته‌های ما در واقع تاكیدی بر این ضرورت است كه مبتلایان به ایدز به لحاظ وضعیت توده استخوانی و میزان املاح معدنی در این بافت حیاتی باید به طور منظم تحت معاینه قرار بگیرند و كنترل این فاكتور به عنوان مراقبت‌های روزانه برای مبتلایان به ایدز حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha