چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز شنبه پنجم آبان در دفاع از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این موضوع که حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند برعهده این وزارتخانه قرار دارد، اعلام کرد که «در روزهای آینده اولین اقدام‌مان را در این زمینه به عنوان کمک به اقشار کم‌درآمد در زمینه سبد غذایی که نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد، انجام می‌دهیم.»

پوشش نیمی از جمعیت با سبد غذایی

سلامت نیوز: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز شنبه پنجم آبان در دفاع از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این موضوع که حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند برعهده این وزارتخانه قرار دارد، اعلام کرد که «در روزهای آینده اولین اقدام‌مان را در این زمینه به عنوان کمک به اقشار کم‌درآمد در زمینه سبد غذایی که نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد، انجام می‌دهیم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،در همین راستا، وزیر کار روز دوشنبه درباره بسته حمایتی دولت اظهار کرد که «در اولین فرصت ممکن نیمی از جمعیت ایران از این بسته بهره‌مند می‌شود.» همچنین براساس تازه‌ترین خبرها، سازمان برنامه و بودجه موظف شد برای حمایت از گروه‌های کم‌درآمد جامعه و تامین بسته‌های حمایتی، در قالب واریز به حساب سرپرست خانوار از طریق حساب‌های بانکی متصل به یارانه‌های نقدی اقدام کند. منابع موردنیاز برای طرح حمایت غذایی از اقشار کم‌درآمد نیز از محل مابه‌التفاوت تسعیر قیمت خوراک کارخانه‌های پتروشیمی و تغییر قیمت گاز مصرفی کارخانه‌های فولاد تأمین می‌شود.

یکی از آثار بارز التهابات شدید اقتصادی در ماه‌های اخیر، مرگ تدریجی پس‌انداز در میان اقشار کم‌درآمد جامعه بود که فعالان کارگری را به شدت نسبت به وضعیت آینده آنها نگران کرده است. فعالان کارگری می‌گویند درآمد کارگران درنهایت می‌تواند تنها 33درصد از هزینه خانوار را تامین کند و حقوق 90 درصد کارگران کمتر از سه میلیون تومان است و اگر این هشدارها شنیده نشوند درنهایت شاهد نابودی کامل قدرت خرید جامعه کارگری خواهیم بود. به همین دلیل آنها اعلام کردند که پیش‌بینی بسته‌های غذایی،‌ معافیت مالیاتی کارگران، کاهش تعرفه خدمات درمانی و معافیت کارفرمایان از پرداخت مالیات و عوارض باید هرچه زودتر اجرایی شوند. درواقع حامیان حقوق کارگران معتقدند آنچه که بیش از اصلاح دستمزدها اهمیت دارد، به‌کارگیری قوانین حمایتی است که باید در دستور کار وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد. در همین راستا، دولت از آماده‌سازی بسته‌های غذایی و معیشتی خبر داد که این موضوع توسط تیمی متشکل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

طرح حمایت غذایی

سازمان برنامه و بودجه موظف شد برای حمایت از گروه‌های کم‌درآمد جامعه و تامین بسته‌های حمایتی، در قالب واریز به حساب سرپرست خانوار از طریق حساب‌های بانکی متصل به یارانه‌های نقدی اقدام کند. به گزارش تسنیم، بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور، سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین موظف است تا سقف مبلغ 90 هزار میلیارد ریال از منابع موضوع بند 4 را صرف اجرای این تصویب‌نامه و مازاد بر سقف یاد شده را صرف حمایت از تولید، اشتغال و قراردادهای پیمانکاران کند. در بخشی از متن ابلاغیه طرح حمایت غذایی آمده است: سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است به منظور حمایت از گروه‌های کم‌درآمد جامعه و تأمین بسته‌های حمایتی برای گروه‌های موردنظر در قالب واریز به حساب سرپرست خانوار از طریق حساب‌های بانکی متصل به یارانه‌های نقدی اقدام کند: الف- خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور.

ب- خانوارهای تحت پوش بنیاد شهید و امور ایثارگران. پ- خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از سی میلیون ریال در گروهای کارگران ساختمانی، قالیبافان و شاغلان صنایع‌دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایان، رانندگان بین‌ شهری و درون شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلان کسب‌و‌کارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، بازنشستگان، دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه‌های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند. ت- سایر خانوارهای کم‌درآمد با درآمد ماهانه کمتر از سی میلیون ریال که درخواست آنها پس از بررسی توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور پذیرفته می‌شود. همچنین دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های موضوع آئین‌نامه اجرایی تبصره14 ماده واحده قانون بودجه سال 1397 کل کشور موظف به ارائه اطلاعات مورد نیاز وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی هستند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای حمایتی موظفند اعتبار تخصیصی را بر اساس بعد خانوار تنظیم و پرداخت کنند. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است متناسب با اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبار مربوط به اجرای این تصویب نامه را برای تأمین بسته‌های حمایتی به حساب ذ‌ی‌نفعان واریز کند. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است تا سقف مبلغ نود هزار میلیارد(90.000.000.000) ریال(9هزار میلیارد تومان)از منابع موضوع بند(4) را صرف اجرای این تصویب‌نامه کند و مازاد بر سقف یاد شده را صرف حمایت از تولید، اشتغال و قراردادهای پیمانکاران کند. اعتبار واریزی موضوع این تصویب‌نامه برای همه اشخاص و خانوار صرفا برای خرید کالای سبد حمایتی مصوب کارگروه متشکل از وزارتخانه تعاون،کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی قابل استفاده است. دستورالعمل اجرایی این تصویب‌نامه در کارگروهی با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ می‌شود. مسئولیت حسن اجرای این تصویب‌نامه برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

چگونگی تامین منابع مالی

منابع مالی مورد نیاز این تصویب‌نامه از محل مابه‌التفاوت تسعیر قیمت خوراک کارخانه‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها نسبت به متوسط نرخ سامانه نیما و تغییر قیمت گاز مصرفی کارخانه‌های فولاد تأمین می‌شود. وزارت نفت موظف است با تحویل خوراک کارخانه‌های پتروشیمی و سوخت کارخانه‌های فولاد، مابه‌التفاوت قیمت را دریافت و به حساب ویژه‌ای نزد خزانه‌داری کل کشور که به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها افتتاح می‌شود، واریز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha