یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 25852
سلامت نیوز :پزشکان در یک تحقیق جدید دریافته‌اند که می‌توانند از یک داروی آسم برای مقابله با آلزایمر بهره بگیرند.

به گزارش ایسنا، این پزشکان متوجه شده‌اند که داروی فوق می‌تواند از شکل‌گیری یک نوع ترکیب پپتیدی مغزی که عامل ایجاد بیماری آلزایمر است، جلوگیری نماید. این ترکیب «آمیلوئید بتا» نام دارد.

به گزارش مجله آمریکایی پاتولوژی، در بررسی‌های قبلی متخصصان دانشگاه تمپل کشف کردند که نوعی آنزیم مغزی موسوم به«5-lipoxygenase» فعالیت آنزیم دیگری به نام «گاما سکریتاز» را که مسوول تولید آمیلوئید بتا است، کنترل می‌کند. آمیلوئید بتا وقتی زیاد تولید شود، موجب مرگ سلول‌های عصبی می‌شود و پلاک‌هایی را در مغز تشکیل می‌دهد. میزان این پلاک‌ها در مغز در واقع تعیین‌ کننده شدت آلزایمر است.

علائم بیماری آلزایمر با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به خصوص حافظه موقت در دوران پیری آغاز شده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. مرگ پس از پنج تا 10 سال بعد از بروز علائم اتفاق می‌افتد اما بیماری حدود 20 سال قبل از ظهور علائم آن، آغاز شده است.

متخصصان فارموکولوژی در دانشکده پزشکی تمپل با آزمایش روی داروی آسم با عنوان «زیلئوتون» بر روی موش‌های مبتلا به آلزایمر دریافتند که این دارو می‌تواند تولید آمیلوئید بتا را تا بیش از 50 درصد در مغز کاهش دهد و در نتیجه می‌تواند برای مقابله با این بیماری موثر باشد.

آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است. این بیماری با از دست رفتن سیناپس‌های نورون‌ها در برخی مناطق مغز، ایجاد ساختارهای پروتئینی کروی شکلی به نام پلاک‌های پیری در خارج از نورون‌های برخی مناطق مغز و نیز ایجاد ساختارهای پروتئینی رشته‌های به نام ان اف تی در جسم سلولی نورون‌ها، مشخص می‌شود.

به گزارش ایسنا، برخی از دانشمندان انگلیسی معتقدند که با بررسی میزان چروکیدگی مغز و حجم مایع مغزی نخاعی می‌توان آلزایمر را سال‌ها قبل از بروز علائم بالینی آن تشخیص داد و با درمان‌های مناسب از زوال عقل جلوگیری کرد.

درحال حاضر تنها در انگلیس بیش از 800 هزار نفر مبتلا به آلزایمر زندگی می‌کنند. از این رو پزشكان به دنبال راهی برای درمان یا کند کردن روند پیشرفت بیماری هستند. اگرچه داروها و اسکن‌های زیادی برای درمان و یا کنترل آلزایمر پیشنهاد شده‌اند اما به علت تشخیص بیماری در مراحل پیشرفته، پزشکان قادر به بررسی عملکرد داروها نیستند. با این وجود دانشمندان همچنان در تلاش هستند تا به راه کاری موثر برای کنترل بیماری در همان مراحل ابتدایی دست پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha