سلامت نیوز بر اساس اعلام وزارت رفاه، اعتبار اختصاص یافته برای بیماران خاص در لایحه بودجه 1390 كل كشور افزایش قابل توجهی یافته و تاكنون برای 103 هزار و 686 بیمار خاص كارت هوشمند صادر شده است.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از اداره كل روابط عمومی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، در هر جامعه‌ای تعدادی از افراد مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج هستند كه این بیماری‌ها تا پایان عمر همراه بیمار است و ضرورت دارد تا این بیماران به طور مستمر تحت درمان باشند؛ درمان این بیماری‌ها پرهزینه و گران بوده و اغلب خانواده‌ها را در تأمین هزینه‌های درمانی مستأصل می‌كند.

صدور كارت هوشمند برای بیماران خاص از جمله اقداماتی است كه با هدف مدیریت بهینه یارانه‌ها، رفع همپوشانی آماری بین سازمان‌های بیمه‌گر، تشكیل بانك اطلاعاتی بیماران خاص، نظارت دقیق بر روند بیمه شدن بیماران خاص و جلوگیری از سوء استفاده‌های برخی از افراد از داروهای گرانقیمت بیماران خاص طراحی شده كه خوشبختانه موفقیت‌آمیز هم بوده است.

در حال حاضر بر اساس آمار مندرج در سایت ستاد كارت هوشمند بیماران خاص، 103 هزار و 686 بیمار خاص دارای كارت هوشمند هستند كه از این تعداد، 65 هزار و 339 نفر، بیمه‌شده صندوق بیمه خدمات درمانی، 30 هزار و 455 نفر بیمه‌شده صندوق تأمین اجتماعی، 4 هزار و 939 نفر بیمه‌شده سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، 2 هزار و 136 نفر بیمه‌شده كمیته امداد امام (ره) و 817 نفر بیمه‌شده سایر صندوق‌ها هستند.

لازم به ذكر است از این تعداد حدوداً 19 هزار نفر بیمار تالاسمی، 7 هزار و 300 نفر بیمار هموفیلی، 36 هزار نفر بیمار دیالیزی، 15 هزار و 400 نفر بیمار پیوند كلیه و 26 هزار نفر بیمار ام اس هستند همچنین استان تهران با حدود 17 هزار و 500 نفر بیشترین بیمار خاص و استان خراسان جنوبی با 524 نفر كمترین بیمار خاص را در میان استان‌ها دارد.

گفتنی است طی سال‌های اخیر اعتبارات مصوب برای دستورالعمل تعرفه‌ها و تعهدات بیماران خاص كافی نبوده و همواره سازمان‌های بیمه‌گر برای ارائه خدمات به این گروه از بیماران با كسری اعتبار مواجه بوده‌اند. از طرف دیگر در سال جاری دستورالعمل مذكور بازنگری و پس از تصویب در شورای عالی بیمه خدمات درمانی جهت اجرا به سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای ابلاغ شد و در حال حاضر سطح تعهدات بیماران خاص در دستورالعمل جدید افزایش داشته است.

برخلاف سنوات گذشته با همكاری وزارت رفاه و صندوق بیمه خدمات درمانی و هماهنگی‌های انجام شده با معاونت نظارت راهبردی، اعتبار اختصاص یافته برای ردیف30310 بیماران خاص در لایحه بودجه 1390 كل كشور افزایش خوب و متناسبی داشته است.

از سوی دیگر در اجرای بند ب ماده 7 قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و با پیگیری وزیر رفاه و تأمین اجتماعی مبلغ 180 میلیارد ریال از محل منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها علاوه بر اعتبارات موجود جهت حمایت از بیماران خاص، صعب‌العلاج و سرطانی منظور شده است كه این منابع می‌تواند در جهت كاستن از دغدغه هموطنان گرفتار در این بیماری‌ها مؤثر و گره‌گشا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha