حال زار دریاچه ارومیه در سال های اخیر نگرانی های بسیاری را برای بسیاری از علاقه مندان محیط زیست ایجاد كرده است.

دریاچه ارومیه و تهدید خشكی همیشگی

سلامت نیوز:حال زار دریاچه ارومیه در سال های اخیر نگرانی های بسیاری را برای بسیاری از علاقه مندان محیط زیست ایجاد كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،پس از آنكه این دریاچه به مرز خشكی رسید و مشكلات زیست‌محیطی زیادی را برای ساكنان ارومیه و شهرهای اطراف آن ایجاد كرد، دولت به فراست نجات دریاچه و تلاش برای احیای آن افتاد. كمیته ای نیز در این زمینه تشكیل شد و با برخی اقدامات تاثیراتی ولو اندك در حفظ دریاچه داشتند. امسال اما بهبود وضع بارش ها در كشور سبب شده تا امیدواری‌ها برای حفظ ارومیه در عین نگرانی‌های همیشگی بیشتر شود. با این حال و به اعتقاد فعالان حوزه محیط زیست، شرق دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی ناشی از مسائل زیست محیطی دریاچه ارومیه قرار دارد، ولی در غرب این دریاچه فعالیت‌های پرشتاب اقتصادی به چشم می‌خورد. ضمن آنکه هیچ‌گونه تغییری در سیاست‌های کلان جلوگیری از بحران زیست محیطی این دریاچه صورت نگرفته است.محمد درویش كارشناس محیط زیست با اشاره به برگزاری همایشی در سال ۷۵، گفت: در آن زمان دریاچه ارومیه ۳۵ میلیارد متر مکعب آب داشته که در آن دوران یکی از رویایی‌ترین دوران زندگی خود را سپری می‌کرده است. این امر به گونه‌ای بوده که صاحبان صنایع اطراف این دریاچه ابراز نگرانی می‌کردند که با افزایش سطح آب دریاچه ارومیه خسارات عمده‌ای به فعالیت‌های آن‌ها وارد می‌شود.

از این رو به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از پیشروی آب این دریاچه بودند. درویش با اشاره به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سدهای بی‌شماری روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه احداث شده، ضمن آنکه ۲۰ هزار چاه غیرمجاز در این منطقه حفر شده است. حدود یک میلیون چاه در کشور حفر شده که از این تعداد هشت درصد آن مربوط به حوضه دریاچه ارومیه می‌شود.

درویش با انتقاد از توسعه چغندرکاری و باغات سیب در منطقه ارومیه، خاطرنشان کرد: از جمله راهکارهای علاج بخشی دریاچه ارومیه ارائه طرح نکاشت بوده است که تا کنون این طرح اجرایی نشده است، ضمن آنکه راهکارهای پیشنهادی دیگر نیز پیاده‌سازی نشده و هیچ تغییر محسوسی در سیاست‌های کلان در زمینه کاهش وابستگی منطقه به منابع آب مشاهده نمی‌شود. با این حال مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به تداوم برخی تهدیدات برای دریاچه ارومیه می گوید: طبق برآوردها در کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان، اراضی کشاورزی حدود ۲۱ هزار هکتار بیشتر شده است، درحالی‌که طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید از افزایش سطح زیر کشت در این حوضه جلوگیری می‌شد تا کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب درحوزه کشاورزی محقق شود.

متاسفانه پایبندی به این مصوبه وجود نداشت. عمده توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه «دیم» بوده است؛ البته از دانشگاه‌های ارومیه و تبریز خواسته‌ایم که بررسی دقیقی در مورد میزان توسعه اراضی کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه داشته باشند. در صورت آماده شدن این گزارش، برخوردهای لازم طبق ضوابط انجام خواهد شد.به گفته فرهاد سرخوش، همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان هم از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه انتقال آب کانی‌سیب به دریاچه ارومیه ابلاغ و تاکنون ۵۰ درصد آن دریافت شده است. قول داده شد که مابقی نیز به زودی تخصیص داده شود.وی با بیان اینکه مرحله دوم رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از سدهای حوضه آبریز، در بهمن‌ امسال اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: رهاسازی زمستانه از همه سدهای حوضه آبریز انجام می‌شود. جزییات مربوط به آن از جمله میزان آب رهاسازی‌شده ابتدای دی مشخص می‌شود.

از میزان آب‌های موجود در حوضه آبریز، مصارف آب شرب و کشاوزی جدا می‌شود و مازاد به عنوان حق‌آبه زیست محیطی به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

سرخوش همچنین با اشاره به مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه مبنی بر ورود تمامی روان‌آب‌های حوضه آبریز به دریاچه ارومیه تصریح کرد: طبق مصوبه ستاد از اول آذر سال جاری تا اردیبهشت سال آینده باید همه روان‌آب‌ها در حوضه دریاچه به عنوان حقابه دریاچه ارومیه تلقی شده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha