آلوده شدن مواد غذایی ممکن است در هر بخش از زنجیره تولید، توزیع و مصرف ایجاد شود. این عوامل باعث مسمومیت غذایی شده و فرد را دچار عفونت می کنند که این مشکل، خطرات خاص خود را در بر خواهد داشت.

ارتباط مسمومیت غذایی با بروز 250 نوع بیماری

سلامت نیوز: آلوده شدن مواد غذایی ممکن است در هر بخش از زنجیره تولید، توزیع و مصرف ایجاد شود. این عوامل باعث مسمومیت غذایی شده و فرد را دچار عفونت می کنند که این مشکل، خطرات خاص خود را در بر خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات‌متحده آمریکا، در سال های اخیر طیف وسیعی از مواد غذایی با باکتری‌های خطرناک آلوده‌شده‌اند که باعث مسمومیت غذایی در افراد مختلف می‌شود. از این مواد غذایی آلوده‌شده می‌توان به آلودگی نوعی کاهو به نام کاهوی رومی که به‌گونه‌ای از باکتری‌ها به نام باکتری E.coli اشاره کرد و دیگر اینکه محصولات خوراکی همچون حمص (نوعی خوراک تهیه‌شده از نخود و ارده) و انواع حلواها به باکتری سالمونلا (salmonella) و گوشت‌های فرآوری شده چون کالباس‌ها نیز به‌نوعی باکتری به نام لیستریا (listeria) آلوده‌شده‌اند.

در چند ماه گذشته در نقاط مختلف کشور ایالات‌متحده آمریکا چند نمونه شیوع آلودگی مواد غذایی رخ‌داده است و در حدود 48 میلیون مورد مسمومیت غذایی گزارش‌شده است. قابل‌توجه است که هرساله این کشور به چنین مشکلی دچار می‌شود. در حال حاضر این مواد غذایی آلوده باعث شده حداقل از هر 6 نفر، یک نفر دچار مسمومیت غذایی شوند.

    آلوده‌شده مواد غذایی ممکن است در هر بخش از زنجیره تولید و عرضه مواد غذایی ایجاد شود. مواد خوراکی و محصولات غذایی می‌توانند از زمان رشد در مزارع تا برداشت، توزیع و حتی زمان آماده شدن برای مصرف دچار آلودگی شوند.

مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی‌های آلوده به باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا سایر سموم می‌تواند منجر به بروز 250 نوع بیماری شده که اغلب عاملی برای ایجاد عفونت هستند. از علائمی که ایجاد مسمومیت می‌کند می‌توان به تهوع، استفراغ، درد معده، اسهال و گاهی تب اشاره کرد که ممکن است از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد.

البته باید توجه داشت که بیشتر افراد مبتلابه مسمومیت دچار مسمومیت خفیف شده‌اند و بدون درمان بهبود پیداکرده‌اند اما سالانه حدود 128 هزار نفر در ایالات‌متحده امریکا به علت مسمومیت غذایی در بیمارستان‌ها بستری شده و حدود 3 هزار نفر در اثر این عارضه جان خود را از دست می‌دهند. برخی افراد مبتلابه مسمومیت غذایی ممکن است اثرات طولانی‌مدت این عارضه ازجمله آسیب‌های مغز، اعصاب و کلیه را تجربه کنند.

آلوده‌شده مواد غذایی ممکن است در هر بخش از زنجیره تولید و عرضه مواد غذایی ایجاد شود. مواد خوراکی و محصولات غذایی می‌توانند از زمان رشد در مزارع تا برداشت، توزیع و حتی زمان آماده شدن برای مصرف دچار آلودگی شوند.

برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در خانه می‌توان از بهداشت کامل ظروف، سطوح مختلف کاربردی آشپزخانه و دست‌ها اطمینان حاصل کرد. بهتر است مواد غذایی خام که باید به‌صورت خام مصرف شوند مانند میوه و سبزیجات را با مواد ضدعفونی‌کننده به‌خوبی شست‌وشو داد. مواد غذایی که قابل پختنی هستند باید با درجه حرارتی پخته شوند که احتمال وجود هیچ‌گونه باکتری یا انگل باقی نماند. بر اساس گزارش کارشناسان ایمنی مواد غذایی، باید دمای داخلی گوشت گاو به 160 درجه، مرغ به 165 درجه و استیک و کباب به 145 درجه برسد تا همه میکروب‌هایش از بین بروند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha