چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 27628
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: گشنیز هضم كننده غذا، مقوی معده،‌ ضداسپاسم و ضدنفخ است.

محمد صالحی سورمقی در گفت‌و‌گو با فارس  اظهار داشت: گشنیز گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است كه در بیشتر نقاط ایران می‌روید و از خانواده‌ جعفری است.

وی گفت: گشنیز گیاهی علفی، یك‌ساله و به رنگ سبز است كه ارتفاع آن تا 80 سانتیمتر نیز می‌رسد؛ گشنیز و تخم آن در طب قدیم ایران سرد و خشك معرفی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران بیان داشت: از گشنیز در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی استفاده می‌‌شود و نام علمی گیاه (CORIANDRUM SATIVVM) است.

صالحی سورمقی افزود: برگ و میوه گشنیز حاوی رایحه خوشبویی است كه مقوی معده،‌ ضداسپاسم، ضدنفخ، ضدمیكروب، ضد قارچ و تقویت كننده قوای جنسی است.

وی اضافه كرد: از دیگر خواص گشنیز می‌توان به هضم كننده غذا، ادرار آور، كاهش دهنده پرفشاری خون، آرام‌بخش و كاهش دهنده قند خون، خواب آور و مسكن اشاره كرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: مصرف گشنیز همراه با غذا از ترش كردن معده جلوگیری می‌كند همچنین تشنگی را برطرف می‌كند.

صالحی سورمقی اظهار داشت: یكی از تركیبات مهم رایحه گشنیز لینالول (LINALOOL ) است كه دارای بوی مطبوع بوده و در تهیه عطر و ادكلن از آن استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha