چای یاسمن می تواند به کاهش احتمال وقوع حمله قلبی، سیستم ایمنی قوی تر و جلوگیری از دیابت کمک کند. این نوشیدنی از بروز سرطان جلوگیری می کند، روند هضم را بهبود می بخشد و کلسترول را پایین می آورد.

خواص بی نظیر چای یاسمن برای سلامتی

سلامت نیوز: چای یاسمن می تواند به کاهش احتمال وقوع حمله قلبی، سیستم ایمنی قوی تر و جلوگیری از دیابت کمک کند. این نوشیدنی از بروز سرطان جلوگیری می کند، روند هضم را بهبود می بخشد و کلسترول را پایین می آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، چای یاسمن می تواند به کاهش احتمال وقوع حمله قلبی، سیستم ایمنی قوی تر و جلوگیری از دیابت کمک کند. این نوشیدنی از بروز سرطان جلوگیری می کند، روند هضم را بهبود می بخشد و کلسترول را پایین می آورد. باکتری های مضر را نابود می کند و التهاب مزمن را کم می کند.

گل یاسمن یا یاس ، گلی خوشبو است و روغنی که از آن گرفته می شود به عنوان عطر استفاده می شود . مخلوط گل یاس با چای سبز یک آشامیدنی نشاط آور و نیروبخش است که برای تولیدمثل نیز مفید است . گل یاس معمولاً در شبها و در هوای خنک باز می شود.


چای یاسمن چیست؟

چای یاسمن دمنوش گیاهی محسوب نمی شود، در واقع چای عادی است(سبز،سفید،سیاه یا اولونگ) که با گل های یاسمن برای ایجاد طعم و عطر خاص ترکیب شده است.

چین تاریخچه مشهور و طولانی در خصوص چای دارد و یاسمن یکی از محبوب ترین انواع چای بشمار می رود. چای یاسمن اولین بار در مستندات رسمی سلسله سانگ ثبت شد. البته در آن زمان بیشتر برای خانواده سلطنتی سرو می شده است. منشا آن پرشیا است و از طریق هند به همراه آیین بوداییسم به چین صادر شد.
 این چای به روش های مختلف درست می شود. می تواند بصورت فله آماده شود یا بصورت چای کیسه ای مصرف شود.برخی برگ ها رول می کنند و به شکل های مختلف در می آورند، همانند” یاس مرواریدی” که معمولا از دو غنچه و یک برگ چای آماده می شود.

صرف نظر از شکل ،کلیه انواع چای قبل از تبدیل شدن به چای یاسمن می بایست عطر دار شوند. راه های مختلفی برای این کار وجود دارد؛ از ترکیب فیزیکی ساده گرفته تا فیلترینگ هوا پیچیده و ترکیب عطر برای ایجاد طعم خالص و ملایم. تولید چای یاسمن خوشمزه و تاثیر گذار واقعا هنر است.عصاره چای یاسمن را می توان به نوشیدنی ها اضافه شود تا مزایای چای یاسمن بدون نیاز به دم کردن بدست آید.

یکی از دلایلی که چای یاسمن را مشهور ساخته، عناصر مغذی موجود در غنچه یاسمن است. نوشیدن آن روشی شگفت انگیز برای افزودن آنتی اکسیدان های غیر معمول مانند کاتچین و اپیکاتکین به بدن است.

خواص شگفت انگیز چای یاسمن

جدا از عطر و طعم ویژه، چای یاسمن برای کاهش استرس و حمله قلبی و بهبود سیستم گوارشی مفید است. در این مقاله نگاهی دقیق تر خواهیم داشت.

کاهش وزن با چای یاسمن

امروزه همه به دنبال رمز کم کردن آسان و سریع وزن اند. چای یاسمن می تواند افزودنی خوبی برای هر رژیمی جهت کاهش وزن باشد. آنتی اکسیدان چای متابولیسم را افزایش می دهد. افزایش راندمان موجب می شود، فعالیت شما موثرتر باشد و بدنتان فراوری مواد مغذی را سریع تر انجام دهد. متابولیسم کارامدتر به کاهش وزن کمک می کند، البته مصرف چای به تنهایی فایده ندارد و می بایست همراه سایر تکنیک های لاغری شود.

خواص آنتی اکسیدانی چای یاسمن

شاید قابل تحسین ترین جنبه چای یاسمن، مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها در نوشیدنی خوشمزه و دلپذیر باشد.مهمترین آنتی اکسیدان موجود در چای یاسمن، کاتچین است. چای یاسمن معمولا به چای سبز اضافه می شود،اما بسته به نوع چای که یاسمن کنار آن قرار می گیرد، ماهیت آنتی اکسیدان ها متفاوت می شود. برای مثال چای سیاه سرشار از تیوفلاوین است و چای سبز کاتچین دارد.

آنتی اکسیدان های بدن عوامل آسیب زننده یا رادیکالهای آزاد عامل بیماری و ضعف سیستم ایمنی را شناسایی و نابود می کنند. همانطور که پیشتر اشاره شد کاتچین آنتی اکسیدانی است که اکثر استفاده کنندگان چای بدنبال آن اند. چراکه در جلوگیری از بیماری های مهم بدن بسیار کلیدی اند.

حفاظت از سلامت قلب با چای یاسمن

برای افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند،چای یاسمن می تواند کمک بزرگی به جلوگیری از مشکلات بعدی کند. کاتچین موجود در چای یاسمن فاکتور اساسی در مهار کردن اکسیداسیون LDL ، پس از اکسیده شدن،کلسترول بد در عروق ملتهب می شود. التهاب عروق می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود. کاتچین موجود در چای فرایند اکسیداسیون را مهار می کند، بنابرین فشارخون و سطح کلسترول کاهش می یابد و از ناراحتی های مزمن مانند بیماری قلبی پیشگیری می کند.

جلوگیری از سرطان با چای یاسمن

سرطان یکی از بیماری های مزمن همه گیر در جهان است، بنابراین هر آنچه که به پیشگیری از سرطان کمک کند، بسیار مورد توجه قرار می گیرد. براساس مطالعات،مصرف چای مانند چای یاسمن می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند. انواع چای سبز که از یاسمن درست شده است حاوی پلی فنول اپیگالوکاتکین گالات EGCG است و خواص پیشگیری از سرطان دارد.

پلی فنول هایی مانند EGCG خط حیاتی دفاعی در برابر رادیکال های آزاد و دیگر عوامل سرطانی در بدن است. چای سبز یاسمن از ریسک سرطان سینه، سرطان ریه و خیلی از بیماری ها کم می کند. علاوه بر افزودن EGCG به سیستم، عناصر چای سبز تکثیر آنزیم های خطرناک موجود در سلول های سرطانی را مهار می کند.

کنترل دیابت با چای یاسمن

چای سبز ابزار ارزشمندی در مبارزه با دیابت است. توانایی متابولیسم گلوکز مکانیزم اساسی است که موجب بیماری های دیابتی می شود. نوشیدن چای سبز/یاسمن می تواند تاثیرات منفی دیابت بر سروم پروتئین ها را معکوس کند. این عمل می تواند برای افراد دیابتی نقش تنظیم کنندگی داشته باشد و برای افراد عادی نقش پیشگیری کننده دارد.

برطرف کردن استرس با چای یاسمن

سیستم بویایی اغلب انکار می شود. بر اساس تحقیقات عطر یاسمن برای برخی از موارد می تواند موثر باشد. افرادی که بوی یاسمن برایشان طبیعی است به بوی یاسمن پاسخ پاراسمپاتیک نشان می دهند و بدنشان مواد شیمیایی آزاد می کند که موجب می شود بطور طبیعی ریلکس شوند و حال روحی بهتری پیدا کنند. البته برخی بوی یاسمن را ذائقه اکتسابی می نامند و برخی از مطالعات نشان می دهد، در افرادی که از بوی یاسمن لذت نمی برند، با مواجهه با بوی شدید یاسمن، مضطرب می شوند.

جلوگیری از ناهنجاری های گوارشی با چای یاسمن

افزودن چای یاسمن به برنامه غذایی عادی می تواند موجب بهبود گوارش شود و از سرطان دستگاه گوارش جلوگیری کند. کاتچین موجود در چای یاسمن تاثیرات مثبتی بر سلامت بدن علی الخصوص سیستم گوارشی دارد. کاتچین آنتی اکسیدان های بین سلولی را فعال می کند و با آنزیم های گوارشی مسئول روده سالم تعامل مستقیم دارد.

ارتقا سیستم ایمنی با چای یاسمن

اکثر اشکال سرطان و بیماری های سرطانی سیستم ایمنی را سرکوب می کند، یعنی سیستم ایمنی را مختل و بدن را نسبت به پاتوژن هایی که درمان سرطان را مشکل می کنند،آسیب پذیر می سازد. یاسمن خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی دارد، بنابرین از سیستم ایمنی محافظت می کند. سیستم ایمنی اولین خط دفاعی در انواع بیماری هاست، بنابرین تقویت آن می تواند فواید بیشماری برای بدن داشته باشد.

کاهش ناراحتی های مزمن مربوط به درد زانو و آرتروز یکی از تاثیرات مثبت چای یاسمن است. ماهیت ضد التهابی عناصر ارگانیک در چای یاسمن می تواند با مهار اکسیژناسیون ناخواسته سلولی، التهاب زانو را کم می کند.

خواص آنتی باکتریال چای یاسمن

چای یاسمن با افزودن اسانس یاسمن به غنچه های چای آماده می شود و می تواند در برابر بیماری های باکتریایی مصونیت ایجاد کند و چای یاسمن را به آنتی بیوتیک دور از انتظار تبدیل کند. بر اساس مطالعات روغن یاسمن می تواند تاثیرات ای کلی (E.coli) را بر طرف کند. این باکتری در غذاهای فاسد یا غیر سالم وجود دارد. چای یاسمن همچنین می تواند سرفه،سرماخوردگی و بیماری های حلق را برطرف کند.

عوارض جانبی چای یاسمن

بارداری: گرچه تکنیک های رایحه درمانی در دوران بارداری بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، بوی قوی و ترکیبات شیمیایی یاسمن در دوران بارداریتوصیه نمی شود. در مواردی مصرف چای یاسمن یا اسانس یاسمن موجب درد زودرس در زنان باردار می شود. قبل از افزودن چای یاسمن به رژیم غذایی، با دکتر مشورت کنید.

ناراحتی گوارشی: خیلی از افراد چای یاسمن را برای افزایش متابولیسم و حتی کمک به افزایش وزن انتخاب می کنند. اما لازم به ذکر است که مصرف آن با معده خالی، بخاطر خاصیت اسیدی آن موجب ناراحتی گوارشی شود.

کافئین: باوجود خواص آرام بخشی و تغییر حالت روحی آن،این چای سرشار از کافئین است که تحریک کننده است و به روش های مختلف بر افراد تاثیر می گذارد. کافئین تعدادی از انتقال دهنده های عصبی مغز را بلاک می کند و انرژی و هوشیاری بهمراه می آورد. برخی از افراد نسبت به تاثیرات کافئین دردوز بالا حساس اند. بنابراین قبل از قرار دادن چای یاسمن در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید یا از تجربه قبلی خود از سایر محصولات کافئینی استفاده کنید. همچنین می توانید چای یاسمن بدون کافئین بخرید. عموما چای یاسمن بدون کافئین بصورت فله در بازار موجود است، اما چای کیسه ای اغلب کافئین دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha