شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 278133

اصول ارتباط با خانواده همسر

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: وقتی دو نفر با یکدیگر پیمان زناشویی می‌بندند و وارد یک زندگی مشترک می‌شوند، مورد هجوم بایدها و نبایدهایی از سوی خانواده‌های یکدیگر قرار می‌گیرند. صحبت‌ها و گاه دخالت‌های بی‌جایی که باعث می‌شود زن و شوهر با یکدیگر به جر و بحث بپردازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، از همین روست که یکی از عمده دلایل طلاق و جدایی افراد، خانواده‌هاست که دلیل این امر، عدم دانستن در مورد ارتباط گرفتن با خانواده‌هاست.

چند اشتباه رایج وجود دارد که معمولا زوج‌های جوان درباره خانواده‌های خود و همسرشان مرتکب می‌شوند. بایدها و نبایدهای عمده‌ای که عدم رعایت‌شان منجر به سمی شدن روابط می‌شود و گاه زندگی‌ها را از هم می‌پاشد. در این مقاله ما به شما می‌گوییم که اگر می‌خواهید رابطه‌تان بحرانی نشود، چه کارهایی را نباید انجام دهید:

حرفی را از خانه به بیرون خانه نبرید

با همسرتان توافق کنید که چه چیزهایی را نباید به خانواده همسرتان بگویید.

یادتان باشد که هر خانواده جدیدی رازهای خودش را دارد و برملا شدن این رازها هم استقلال خانواده جدید را زیر سوال می‌برد. گاهی هم گفته شدن برخی از حرف‌ها و تعریف کردن از جزئیات زندگی‌تان برای بقیه هیچ ضرری به شما نمی‌زند اما همین امر راه را برای دخالت کردن بقیه در زندگی‌تان، باز می‌کند.

با گفتن جزئیات زندگی خود به برخی افراد، حتی خانواده خودتان، جرقه‌ای برای جر و بحث و دخالت کردن در امور زندگی‌تان را می‌زنید.

همیشه هم نظرخواهی نکنید

اول از همه بسنجید که والدین همسر یا والدین خودتان چه طور شخصیتی دارند. گاهی شخصیت والدین جوری‌ست که بعد از هر مشورت کردنی، انتظار دارند که حتما و لزوما نظر آنها را اجرا کنید و اگر غیر این شود دلخوری به بار می‌آید. اگر جنبه این را دارند که فقط در مقام مشورت با آنها حرف بزنید، با آنها حرف بزنید و نظرشان را بپرسید.

اما اگر حس می‌کنید نظرخواهی کردن مساوی است با در منگنه قرار گرفتن و آنها نظر را با دستور اشتباه می‌گیرند، در کل نظر خواهی نکنید. گاهی والدین خود و همسرمان فکر می‌کنند نظر خواستن از آنها به منزله اطاعت از آنهاست.

گاهی هم جواب والدین‌مان را قبل از پرسیدن هر نظری می‌دانیم و حتی می‌دانیم که نظرشان مخالف و مغایر با ماست. پس چرا اصرار داریم که آنها را هم در تصمیمی که داریم، دخیل کنیم؟

خودتان هم دخالت نکنید

بله! درست است. بعضی افرادی درباره مسائل خانواده همسرشان، از ظاهر تا باطن امور، دخالت می‌کنند و بعد از آن راه را برای دخالت متقابل باز نگه می‌دارند. مثلا از شما می‌پرسند نظرت در مورد این خواستگار برای خواهر شوهرت چیست؟ این جور وقت‌ها برای دخالت کردن وسوسه نشوید.

فقط بهتر است بگویید: «هر جور که خودتان صلاح می‌دانید.» یا اگر نظری شفاف‌تر می‌دهید وارد جزئیات نشوید و جزیی گویی نکنید. وقتی خود ما در برخی از امور زندگی هم دخالت می‌کنیم یا نظراتی می‌دهیم که به ما مربوط نیست، این راه را برای بقیه هم باز می‌کنیم و این انتظار را به وجود می‌آوریم که حتی وقتی نیازی به نظر دیگران نداریم، شاهد دخالت و نظردهی‌شان باشیم.

اولویت‌ها را فراموش نکنید

وقتی وارد زندگی مشترک می‌شوید، همسر شما اولین اولویت را برایتان دارد. بنابراین لزومی ندارد سر هر مسئله ریز و درشتی پای خانواده‌تان را وسط بکشید. برای مشورت گرفتن، نظر خواستن، درد ودل کردن و همه جوانب زندگی اولویت اول همسرتان است.

اگر دائم در هر شرایطی از خانواده خود کمک بخواهید و سر هر چیز کوچیکی پای والدین‌تان را وسط بکشید، این کارتان هیچ نتیجه‌ای ندارد جز بدبین کردن همسرتان نسبت به خانواده‌تان و میدان دادن به خانواده‌تان برای دخالت کردن در هر چیزی از زندگی‌تان.

حتی اگر نشان دهید که سر هر قضیه‌ای باید یک پای والدین‌تان وسط باشد، همسر خود را نسبت به این مسئله حساس و زمینه را برای دعوا و جروبحث می‌سازید.

به قوانین هم احترام بگذارید

مسلما هر خانواده‌ای برای خود قوانینی دارد. مثلا برخی از خانواده‌ها از مهمان ناخوانده استقبال زیادی نمی‌کنند. ترجیح‌شان این است که قبل از اینکه به خانه‌شان بروید به آنها زنگ بزنید و خبردارشان کنید.

شما هم برای خود قوانینی دارید. اگر به قوانین خانواده‌های هم احترام بگذارید و در عین صمیمیت، رسمیت همدیگر را هم بشناسید به آنها نشان می‌دهید که خودشان هم باید به قوانین و بایدها و نبایدهای شما احترام بگذارند و خطوط قرمز شما را بشناسند و رعایت کنند.
* کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha