سقوط جرثقیلی غول‌پیکر در شرق تهران حادثه خونینی را رقم زد و به جان باختن 2نفر و مصدومیت 4نفر دیگر منجر شد. این حادثه ظهر دیروز در انتهای بزرگراه شهید محلاتی در شرق تهران اتفاق افتاد. این جرثقیل بزرگ در محوطه محلی که زمانی پارک بسیج نامیده می‌شد و یکی از شهربازی‌های مشهور شرق تهران بود، کار می‌کرد.

هیولای 160 تنی، قاتل 2 راننده تاکسی

سلامت نیوز:سقوط جرثقیلی غول‌پیکر در شرق تهران حادثه خونینی را رقم زد و به جان باختن 2نفر و مصدومیت 4نفر دیگر منجر شد. این حادثه ظهر دیروز در انتهای بزرگراه شهید محلاتی در شرق تهران اتفاق افتاد. این جرثقیل بزرگ در محوطه محلی که زمانی پارک بسیج نامیده می‌شد و یکی از شهربازی‌های مشهور شرق تهران بود، کار می‌کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،از مدتی قبل با تعطیل‌شدن شهر بازی به‌تدریج وسیله‌های بازی آن نیز جمع‌آوری شد و تنها بقایای چرخ و فلک آن به‌جا مانده بود و این جرثقیل نیز که متعلق به بخش خصوصی است، با هدایت چند کارگر مشغول جمع‌آوری اجزای چرخ و فلک بود.

این عملیات از مدتی قبل آغاز شده بود تا اینکه سرانجام ظهر دیروز حادثه‌ساز شد.درحالی‌که بوم بلند جرثقیل، قطعات آهنی را جا‌به‌جا می‌کرد، ناگهان به دلایل نامعلومی از قطعه اصلی خود جدا شد و به بخش انتهایی بزرگراه شهید محلاتی سقوط کرد.

حادثه سقوط جرثقیل آنقدر سریع اتفاق افتاد که هیچ کدام از عابران و رانندگان خودروهایی که در حاشیه بزرگراه توقف کرده بودند، نتوانستند از خود واکنش نشان دهند و بوم فولادی روی یکی از تاکسی‌ها سقوط کرد.

صدای این سقوط وحشتناک به حدی بود که توجه عابران و خودروهای عبوری را از فاصله دور جلب کرد و در یک چشم برهم‌زدن انتهای بزرگراه شهید محلاتی غوغایی به پا شد.شهروندان با اینکه از این حادثه وحشت کرده بودند، اما می‌خواستند از سرنوشت افرادی که در محل حادثه حضور داشتند، باخبر شوند.

بوم جرثقیل روی تاکسی سبزرنگ سقوط کرده بود و راننده و چند نفر از سرنشینان داخلش گرفتار شده بودند. همچنین کمی آن‌طرف‌تر بخش دیگری از بوم روی 2راننده تاکسی افتاده و جان هر دویشان را گرفته بود. این دو راننده در لحظه حادثه از ماشین‌هایشان بیرون آمده و سرگرم گفت‌وگو با یکدیگر بودند که ناگهان بوم جرثقیل به روی آنها سقوط کرده و جانشان را گرفته بود.


عملیات نجات

سید‌جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران درباره این حادثه می‌گوید: «‌ساعت 12:19 این اتفاق به آتش‌نشانی گزارش شد و دقایقی بعد همکارانم از 4ایستگاه خود را همراه با 3جرثقیل به محل حادثه رساندند. شواهد نشان می‌داد بوم جرثقیل 160تنی که در محوطه پارک بسیج در حال کار بود، به دلایل نامعلومی از بدنه جدا شده و به بزرگراه سقوط کرده بود.»

وی ادامه می‌دهد: «محلی که جرثقیل در آنجا سقوط کرده، ایستگاه تاکسی بود و به‌دلیل سقوط بوم 2نفر از رانندگان که کنار خودروهای‌شان ایستاده بودند، در دم جان باخته بودند. همچنین بخش دیگر بوم روی یک تاکسی افتاده و چند نفر هم داخل آن گرفتار شده بودند.»

ملکی در ادامه از عملیات سخت و نفسگیر آتش‌نشانان برای نجات افراد گرفتار‌شده در تاکسی می‌گوید: «بوم جرثقیل چندین تن وزن داشت و هر لحظه ممکن بود حرکت کند و حادثه دیگری اتفاق بیفتد. به همین دلیل همکارانم ضمن مهار آن تلاش کردند افراد گرفتار شده را از میان آهن‌پاره‌های تاکسی نجات دهند. راننده تاکسی اوضاع وخیم‌تری داشت و از چند ناحیه دچار مصدومیت شده بود، با وجود این، همکارانم او را نجات دادند و وی که حدود 60سال دارد، به امدادگران اورژانس تحویل داده شد.»

در همین حال به میرشهاب‌الدین قوامی، مسئول روابط عمومی اورژانس تهران درباره عملیات امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سقوط جرثقیل می‌گوید: «در همان لحظات اولیه پس از حادثه همکارانم با چندین دستگاه آمبولانس خود را به محل حادثه رساندند. مصدومان 4نفر شامل 3مرد و یک زن بودند که پس از انجام اقدامات اولیه در محل حادثه 3مرد به بیمارستان بعثت و خانم حادثه‌دیده نیز به بیمارستان هفتم‌تیر منتقل شدند.» به گفته وی، این حادثه در نهایت موجب جان باختن 2مرد و مصدومیت 4نفر شد.

پرونده در دادسرای جناییاز آنجا که در جریان این حادثه 2نفر جان خود را از دست داده بودند، ماجرا به بازپرس جنایی گزارش شد و دقایقی بعد قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی همراه با بازپرس کشیک در محل حادثه حاضر شدند و تحقیقات خود را آغاز کردند و پیمانکار پارک بسیج بازداشت شد.شهردار منطقه‌14 نیز در این‌باره به ایسنا می‌گوید:«بلافاصله پس از اعلام واژگونی جرثقیل، همکارانمان در آتش‌نشانی، مدیریت بحران و دادستانی در محل حادثه حضور یافتند. متأسفانه جرثقیل متحرک مربوط به پیمانکار پارک بسیج بود که سقوط کرد.» وی ادامه می‌دهد:«پیمانکار پارک بسیج طبق قراردادی که با سازمان مشارکت‌های شهرداری داشت، مسئولیت صفر تا صد نصب و اجرای تجهیزات را داشته است. همچنین پیمانکار واحد ایمنی داشته و اقدامات لازم را درخصوص حفظ ایمنی تجهیزات سنگین رعایت می‌کرد و با حکم قضایی پیمانکار بازداشت شده است و مسئول شرکتی که جرثقیل متعلق به آن بود نیز می‌بایست در محل حضور یابد.»براساس این گزارش، پیکر قربانیان حادثه به پزشکی قانونی استان تهران منتقل شده و تحقیقات برای روشن‌شدن علت اصلی حادثه و شناسایی عاملان آن ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha