یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 283291

در حالی ‌که طرح ملی حفاظت از تالاب‌های دارای ارزش‌های اکولوژیکی در کشور به تصویب رسیده است، رئیس اداره محیط‌زیست انزلی اعلام کرد: ورود فاضلاب شهرهای رشت، صومعه‌سرا و انزلی به تالاب انزلی ازجمله تهدیدهایی است که تالاب انزلی با آن مواجه است.

وضعیت وخیم تالاب انزلی

سلامت نیوز: در حالی ‌که طرح ملی حفاظت از تالاب‌های دارای ارزش‌های اکولوژیکی در کشور به تصویب رسیده است، رئیس اداره محیط‌زیست انزلی اعلام کرد: ورود فاضلاب شهرهای رشت، صومعه‌سرا و انزلی به تالاب انزلی ازجمله تهدیدهایی است که تالاب انزلی با آن مواجه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، احسان هادی‌پور، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست انزلی با اعلام این مطلب در حاشیه پاکسازی بخشی از تالاب انزلی با همکاری سازمان دانشجویی گیلان، باشگاه محیط‌زیست و جمعی از شهروندان این شهر از گیاه مهاجم سنبل آبی، به خبرنگاران گفت: تالاب بین‌المللی انزلی با تهدیدات فراوان روبه‌رو است.


 هادی‌پور افزود: علاوه بر ورود پسماند، رسوب و فاضلاب به تالاب، پسروی آب خزر نیز سبب کاهش شدید عمق تالاب بین‌المللی انزلی شده است.رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست انزلی با اعلام اینکه با استفاده از 8قایق موتوری حدود ۱۰۰ کیسه سنبل آبی از پهنه آبی تالاب انزلی جمع‌آوری و به سطح خشکی منتقل شد، گفت:

سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاه مهاجم در دنیاست و وقتی وارد اکوسیستم آبی ‌شود، ظرف 2هفته می‌تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش داده و یک بوته گل با ۲۰ گل می‌تواند ۳ هزار دانه تولید کند که هر دانه آن بین ۵ تا ۲۷ سال زنده می‌ماند.وی با بیان اینکه بهترین راه مقابله با سنبل آبی مهاجم، جمع‌آوری فیزیکی است، افزود: جمع‌آوری این‌گونه مهاجم نیازمند امکانات و توجه ویژه مسئولان با استفاده از نیروی انسانی بسیار و صرف هزینه بسیار بالاست که در صورت عدم ‌جمع‌آوری بموقع، تالاب بین‌المللی انزلی نابود خواهد شد.


هادی‌پور با اشاره به اینکه سنبل آبی به‌عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شد، اعلام کرد: به‌دلیل تکثیر و رشد بالا، این گیاه به‌شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به‌دلیل تولید لجن عالی سبب خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود.

وضعیت تالاب انزلی در حالی از سوی مدیر حفاظت محیط‌زیست انزلی وخیم گزارش می‌شود که مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اعلام تصویب برنامه مدیریت جامع برای ۳۲تالاب کشور گفت: برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها با 3 هدف راهبردی شامل مدیریت آب و خاک، حفاظت از تنوع زیستی و افزایش آگاهی مردم از وجود تالاب با همکاری مسئولان و ذینفعان تالاب تدوین و تصویب شده است.

علی ارواحی اعلام کرد ۱۴۱ تالاب دارای ارزش اکولوژیک با وسعت بیش از 3میلیون هکتار  در ایران شناسایی شده است که از این تعداد ۲۵ تالاب در رامسرسایت با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارای ارزش جهانی و 4سایت دیگر که ذخیره‌گاه زیست‌کره هستند ثبت شده‌اند.


او درباره عوامل تهدیدکننده تالاب‌های کشور نیز گفت: تهدید تالاب‌ها تنها مربوط به کمبود منابع آبی در فصل‌های مختلف نیست و سایر عوامل چون فشار الگوی‌های معیشتی به تالاب، ورود آلایندگی به آب تالاب، تغییر اقلیم و بهره‌برداری ناپایدار از تالاب نیز به‌عنوان تهدیدات مهم تالاب‌ محسوب می‌شوند که تمامی آنها نیازمند داشتن برنامه‌ریزی منطقه‌ای برای حوزه تالابی است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به برنامه‌های اولویت‌دار سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تعیین حقابه‌های محیط‌زیستی که مطالعات آن به اتمام رسیده جزو مطالبات اصلی این سازمان از وزارت نیروست و با توجه به اهمیت موضوع انتظار می‌رود برای تثبیت شرایط تالاب‌ها به آنها اختصاص یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha