گاهی وقت‌ها برای تنبیه کودکانمان جملاتی را به کار می‌بریم و به خود غره می‌شویم که عجب شیوه تربیتی خوبی را به کار گرفته‌ایم؛ غافل از اینکه با آن حرف‌ها کودک‌مان را آزار می دهیم و بزرگسالی او را با این حرف‌های نسنجیده‌مان تحت تاثیر قرار داده‌ایم. پرتکرارترینش هم این است که «دیگر دوستت ندارم»!

۱۰ جمله ای که هرگز نباید به فرزند خود بگویید

سلامت نیوز:گاهی وقت‌ها برای تنبیه کودکانمان جملاتی را به کار می‌بریم و به خود غره می‌شویم که عجب شیوه تربیتی خوبی را به کار گرفته‌ایم؛ غافل از اینکه با آن حرف‌ها کودک‌مان را آزار می دهیم و بزرگسالی او را با این حرف‌های نسنجیده‌مان تحت تاثیر قرار داده‌ایم. پرتکرارترینش هم این است که «دیگر دوستت ندارم»!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا پلاس والدین در ارتباط با فرزندان خود، نکات ظریفی را رعایت می‌کنند که به رشد فرزند و ارتباط بهتر با آن‌ها می‌انجامد.

روان فرزندان با جملات منفی آسیب زیادی می‌بیند و والدین برای ترمیم آن سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند. ما در اینجا ده مورد از جملات منفی را که کودکان را آزار می‌دهد بیان می‌کنیم و نحوه مناسب بیان آن را نیز توضیح می‌دهیم.

چسباندن صفت «بد» یا «خوب» به کودک: دختر بد،‌ دختر خوب. اگر به فرزندتان برای تنبیه یا تشویق، خوب یا بد بگویید، او را تشویق به تظاهر برای گرفتن صفت مثبت و سرخوردگی به علت گرفتن صفت منفی کرده‌اید. به بچه‌ها برچسب نزنیم و کار آن‌ها را به آرامی بررسی کنیم، نه خود آن‌ها را. همچنین کودکان را وابسته به تأیید خود قرار ندهیم و انگیزه خودشان را تقویت کنیم.

هرگز، همیشه، هیچوقت: عباراتی که در آن از این دو کلمه استفاده شده است را به فرزندانمان نگوییم. عباراتی که فرزند ما را محکوم می‌کند که هرچقدر در مواقعی خوب بوده است مورد فراموشی قرار گیرد و او باچوب همیشه و هیچوقت رانده‌ شود.

اگر «موفق» نشدی پس به اندازه کافی تمرین نکردی: فشار پیروزی و موفقیت را به او تحمیل نکنید. فرزند خود را تشویق کنید که سخت کار کند زیرا مهارت‌های او بهبود می یابد و از پیشرفت احساس افتخار می‌کند.

حال تو خوبه: وقتی کودک گریه می‌کند و خود را به در و دیوار می‌زند، می‌خواهد به ما بفهماند حال خوبی ندارد. اینکه بگوییم حال تو خوب است، ممکن است فقط حال او را بدتر کند.

عجله کن: با وارد کردن عجله به کودکان، آن‌ها را به سمت استرس اضافی می‌بریم. لحنمان را با گفتن «بیا عجله کنیم» آرام‌تر کنیم.

 من در رژیم هستم: هر روز در مورد چاق بودنتان جلوی کودک صحبت می‌کنید و او را به مسائل شرمندگی از بدن حساس می‌کنید تا در آینده بدن خود را دوست نداشته باشد و با دید انتقادی به خودش نگاه کند.

ما نمی‌توانیم آن را بخریموقتی به کودک می گویید ما نمی‌توانیم آن چیز را بخریم او از اینکه کنترل مالی در خانواده وجود ندارد، نگران و دلواپس می‌شود. اگر به او بگوییم که ما قصد خرید آن چیز را نداریم و پولمان را برای فلان کار پس‌انداز می‌کنیم، حس خوبی به او دست می‌دهد و مفهوم مدیریت و بودجه را می‌فهمد.

با غریبه‌ها صحبت نکن: درست است غریبه‌ها ممکن است برای کودک خطرناک باشند اما این غریبه‌ها می‌توانند شامل آتش‌نشان یا افسران پلیس هم بشوند. بهتر است افراد مطمئن مثل پلیس را به کودکان بشناسانیم و به آن‌ها بگوییم که اگر شخصی آن‌ها را دچار احساس منفی کرد، سریع به ما بگویند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha