حمیدرضا خالدی |رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ضمن اعلام نامناسب بودن وضعیت شبكه امدادرسانی و ساماندهی بحران هنگام وقوع حوادث طبیعی، تلاش برای استفاده از تجارب ژاپن در مقوله‌های مختلف حوادث طبیعی را یكی از محورهای سفر رییس‌جمهور به ژاپن و دیدار با رییس‌جمهور این كشور عنوان كرد.

بحران در مدیریت سوله‌های بحران

سلامت نیوز: حمیدرضا خالدی |رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ضمن اعلام نامناسب بودن وضعیت شبكه امدادرسانی و ساماندهی بحران هنگام وقوع حوادث طبیعی، تلاش برای استفاده از تجارب ژاپن در مقوله‌های مختلف حوادث طبیعی را یكی از محورهای سفر رییس‌جمهور به ژاپن و دیدار با رییس‌جمهور این كشور عنوان كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، رضا كرمی محمدی در نخستین نشست خبری خود بعد از تصدی ریاست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ضمن اشاره به آخرین وضعیت تجهیز شهر تهران به انواع وسایل و سیستم‌های مورد نیاز برای بحران گفت: یكی از نیازهای حیاتی تهران نصب شتاب نگارهایی برای ثبت زلزله است. در همین راستا تاكنون ۱۴ شتاب‌نگار در نقاط مختلف شهر تهران نصب شده و علاوه بر آن قرار است ۱۰ شتاب نگار نیز توسط سازمان نظام مهندسی و تحقیقات ساختمان و 30 شتاب‌نگار با همكاری شركت گاز نصب شوند كه در این صورت آمار شتاب نگارهای تهران به حدود 50 تا 60 شتاب‌نگار خواهد رسید كه می‌تواند اطلاعات جامع و كاملی از میزان آسیب‌پذیری در نقاط مختلف شهر را در اختیار ما قرار دهد.

او از ایجاد سامانه تخمین سریع خسارت و زلزله تهران به عنوان یكی دیگر از اولویت‌های مهم این سازمان یاد كرده و گفت: سامانه دیگری كه در اولویت‌های سازمان است، سامانه هشدار سریع زلزله است. بر این اساس تاكنون ۴شتاب نگار در محدود 40 كیلومتری تهران و محلی كه به احتمال زیاد محل ورود و شكل‌گیری یا آغاز زلزله تهران خواهد بود، نصب شده تا در صورت وقوع زلزله، این شتاب نگارها به مسوولان هشدار دهند و بتوانیم در مواردی مثل قطع شبكه گاز،مترو و.... اقداماتی را انجام دهیم.

كرمی با بیان اینكه احتمال وقوع یك زلزله قوی و شدید در تهران بسیار بالاست، افرود: با كمك این سامانه، بسته به اینكه زلزله از كدام سمت و در چه فاصله‌ای رخ دهد بین 7 تا 25 ثانیه قبل از وقوع زلزله مسوولان ستاد بحران و مسوولان مرتبط از آن خبردار می‌شوند تا بتوانند خود را برای وقوع این حادثه آماده كنند. البته به دنبال آن هستیم كه سیستمی هم برای هشدار به شهروندان راه‌اندازی كنیم. مثلا می‌توان اپلیكیشنی طراحی كرد كه روی گوشی‌های موبایل نصب شود و بعد از هشدار دستگاه‌های آنها نیز به صدا درآیند و به صاحبان خود هشدار دهند تا بتوانند به مكان امنی بروند.

اما یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسوولان ستاد بحران در مواجهه با زلزله یا سایر حوادث طبیعی، قطع شدن موبایل‌ها و سیتسم‌های ارتباطی است. كرمی محمدی درخصوص تلاش‌هایی كه برای برقراری ارتباط در مواقع بحرانی شده، گفت: همان طور كه می‌دانید ممكن است سیستم‌های ارتباطی از جمله موبایل و تلفن هنگام زلزله قطع شوند؛ به همین منظور طرحی در دست اجراست كه بر اساس آن دكل‌های ۴۰ تا ۶۰ متر در ۱۳۰ نقطه تهران كه در بستر رادیویی ال،تی،‌ای طراحی شده، نصب می‌شود. هر یك از این دكل‌ها به روش اپتیك با دوتا از نزدیك‌ترین دكل‌های مجاور خود ارتباط برقرار می‌كند و به این ‌ترتیب شبكه ارتباطی حفظ می‌شود و به ارتباطات فیبری نیاز ندارد. به گفته وی اگر همكاری بین سازمان‌ها وجود داشته باشد می‌توانیم تا سال آینده این دكل‌ها را نصب كنیم. كرمی محمدی همچنین خبر از آغاز به كار سامانه پیش‌بینی و هشدار سیلاب شهر تهران داد و گفت: سیلاب در تهران از روددره‌ها نشات می‌گیرد .در این میان رود دره كن یكی از مهم‌ترین مكان‌هایی است كه می‌تواند بستر وقوع سیل در تهران باشد. جالب اینجاست آن گونه كه رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری اعلام كرده با تكمیل این شبكه این امكان وجود دارد كه سه روز قبل از وقوع سیلاب بتوان احتمال سیل را پیش‌بینی كرد.

سوله‌های بحران‌زده

در اواخر دوره مدیریت شهری گذشته فاش شد كه بخش اعظم سوله‌های بحران تهران كه قرار است در مواقع وقوع حوادث طبیعی و بحران‌ها كانون مدیریت حادثه و كمك به شهروندان باشند به برخی افراد حقیقی و حقوقی واگذار شده‌اند. از آن زمان تا امروز شهرداری مدعی است كه تلاش‌های فراوانی برای بازپس‌گیری این سوله‌ها كه اكثر آنها در اختیار سازمان ورزش شهرداری قرار داده شده بود، انجام داده است. با این وجود دیروز آماری كه رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران از این سوله‌ها داد، حكایت از آن دارد كه هنوز بخش اعظم این سوله‌ها در اختیار نهادهای دیگری قرار دارد! به گفته او در مجموع سازمان مدیریت بحران شهر تهران ۲۲ پایگاه ویژه، ۴ پایگاه معین و۸۰ سوله بحران دارد كه از این میزان ۵۴ سوله تبدیل به سوله ورزشی شده و تحت عنوان سوله‌های الزهرا در اختیار سازمان ورزش شهرداری است. و جالب‌تر اینجاست كه از این 80 سوله ۷ سوله در اختیار سازمان‌های غیرمرتبط شهرداری و ۶ مورد خارج از ید سازمان است! و تنها 13 سوله در اختیار سازمان مدیریت بحران تهران قرار دارد!

او در خصوص تفاوت سوله‌هایی كه در اختیار سازمان‌های غیرمرتبط هستند با آنهایی كه خارج از «ید سازمان» هستند نیز گفت: برخی از این سوله‌ها در اختیار مجموعه‌های غیرمرتبط با موضوع بحران یا در اختیار سازمان‌های دیگر شهرداری هستند، اما برخی دیگر به خارج از سازمان و در قالب تهاتر با سازمان‌های دیگر واگذار شده‌اند. این سوله‌ها همان سوله‌های واگذار شده به سازمان‌های «خارج از ید» هستند. او همچنین خبر از آغاز ساخت ۹ سوله بحران دیگر در تهران داد و درخصوص بازپس‌گیری سوله‌های بحران گفت: قرار است سازمان ورزش ۵ مورد از سوله‌ها را پس بدهند و باقی سوله‌ها یا به صورت تدریجی پس داده می‌شوند یا به گونه‌ای استفاده می‌شود كه در موقع بحران در اختیار ما قرار گیرد‌.

چقدر آماده‌ایم؟

اما مدیریت بحران تا چه حد آماده مواجهه با بحران‌ها و به خصوص زلزله است؟ سوالی كه كرمی در پاسخ به آن به «اعتماد» گفت: این مساله از چند جنبه قابل بررسی است. معمولا وقتی بحران ایجاد می‌شود كیفیت زندگی مردم به یكباره كاهش می‌یابد. احساس من این است كه اگر امروز زلزله‌ای در شهر تهران رخ دهد، كیفیت زندگی مردم به كمتر از 50 درصد گذشته آن خواهد رسید و به یكباره نصف می‌شود كه این خود بسیار هشدار‌دهنده است. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: یكی دیگر از فاكتورها این است كه ببینیم در صورت وقوع زلزله، چند سال طول می‌كشد تا تهران بازسازی و به وضعیت فعلی آن بازگردد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد كه این زمان بالای 20 سال خواهد بود كه اصلا شرایط خوبی نیست!

وی همچنین در مورد آمادگی خود ستاد بحران در شرایط بحرانی نیز گفت: در این زمینه اصلا شرایط خوبی نداریم؛ یعنی بررسی‌های ما نشان می‌دهد كه ظرفیت كل امدادرسانی هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی و... فقط می‌تواند جوابگوی حدود 10 هزار نفر باشد كه این رقم اصلا رقم قابل قبولی نیست. به عبارتی تنها حدود 10 درصد برای امدادرسانی آمادگی داریم ولی اگر بودجه و تجهیزات كافی داشته باشیم به خوبی می‌توانیم ظرفیت خدمات رسانی خود را افزایش دهیم. كرمی محمدی با اشاره به قانون جدید مدیریت بحران در سطح كشور گفت: متاسفانه بعد از تصویب قانون جدید در خصوص مدیریت بحران، «رییس سازمان مدیریت بحران تهران» مشخص نیست كه یكی از مشكلات ما در این زمینه است و باعث شده تا تمام كارهای ما بخوابد. برای همین از وزیر كشور خواسته‌ایم تا همچنان شهردار تهران به عنوان نماینده ایشان، مسوولیت ستاد بحران تهران را برعهده داشته باشد تا بتوانیم برنامه‌های‌مان را هر چه سریع‌تر محقق كنیم. او همچنین در خصوص سوال بعدی «اعتماد» در مورد همكاری با شركت جایكای ژاپن نیز گفت: در سال‌های قبل یك‌سری تفاهمات اولیه با این سازمان داشته‌ایم. قبل از سفر اخیر رییس‌جمهوری به ژاپن هم رایزنی بسیار زیادی با وزارت امور خارجه داشتیم و قرار شد یكی از محورهای اصلی مذاكرات روحانی با رییس‌جمهور ژاپن، همكاری در خصوص انتقال تجارب و دانش این كشور در بخش «بحران» و امضای تفاهمنامه‌ای در این زمینه با شركت جایكا باشد اما هنوز اطلاعی از نتیجه این مذاكرات ندارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha