سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 28748
سلامت نیوز : متخصصان تغذیه می‌گویند برخی از افراد گیاه‌خوار با خطر كمبود ید مواجه می‌شوند چون نمی‌توانند از طریق رژیم غذایی‌شان به اندازه كافی، این عنصر حیاتی را دریافت كنند.

به گزارش ایسنا، متخصصان می‌گویند این یافته به ویژه مربوط به زنان در دوران بارداری می‌شود چرا كه در این زمان مقدار ید در بدن مادر توسط جنین در حال رشد وی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دكتر روبرت اسمال ریج، متخصص غددشناسی در مركز تخصصی مایو كلینیك در فلوریدا كه البته در این مطالعه شركت نداشته است، خاطرنشان كرد: این یافته بسیار جالب توجه است و ما را موظف می‌كند كه توجه بیشتری را به آن مبذول داریم.

متخصصان می‌گویند هر چند این مطالعه در مقیاس كوچك صورت گرفته اما به طور كلی گروهی را شناسایی كرده است كه ممكن است بیشتر در معرض كمبود ید قرار داشته باشند.

دكتر اسمال ریج تاكید كرد این یافته برای ما حائز اهمیت است چون به ما كمك می‌كند برای مشورت با بیمارانمان درك بهتری پیدا كنیم.

عنصر ید كه در نمك یددار، غذاهای دریایی، تخم مرغ، ‌لبنیات و برخی از نان‌ها موجود است توسط غدد تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به تنظیم متابولیسم (سوخت و ساز) و رشد بدن به ویژه در نوزادان و كودكان خردسال كمك كند.

بنابراین گزارش، كمبود ید در دوران جنینی و ابتدای رشد در دوران كودكی منجر به بروز نارسایی‌های مغزی در بیشتر نقاط جهان می‌شود. هر چند پزشكان معتقدند كه بیشتر مردم آمریكا مقادیر زیادی از این عنصر را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌كنند اما كارشناسان انجمن تیروئید در آمریكا توصیه می‌كنند كه زنان باردار و شیرده باید ویتامین حاوی ید مصرف كنند چون كمبود ید می‌تواند خطر سقط جنین و یا بروز مشكلات تیروئیدی را در مادر و نیز ناتوانی‌های ذهنی را در نوزاد افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha