شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 287958

امکان ندارد اینستاگرام را باز کنیم و با یک عکس خندان از زوجی که رو به دوربین هستند، روبرو نشویم. اگر اینطور نیست کافی‌ست یک سری به دفتر تلفن واتزآپ یا تلگرامتان بزنید. مطمئنا کسانی را می‌بینید که عکس پروفایلشان عکسی مشترک از خود و همسرشان است. ما این روزها مدام با زوج‌هایی روبرو می‌شویم که از رابطه خوبشان باهم، برایمان صحبت می‌کنند و انگار می‌خواهند به همه ثابت کنند که هیچ مشکلی ندارند. حتی گاهی برای ما هم نسخه می‌پیچیدند و چون و چند برقراری رابطه خوب را به ما گوشزد می‌کنند.

خوشبختی پشت صفحه موبایل

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: امکان ندارد اینستاگرام را باز کنیم و با یک عکس خندان از زوجی که رو به دوربین هستند، روبرو نشویم. اگر اینطور نیست کافی‌ست یک سری به دفتر تلفن واتزآپ یا تلگرامتان بزنید. مطمئنا کسانی را می‌بینید که عکس پروفایلشان عکسی مشترک از خود و همسرشان است. ما این روزها مدام با زوج‌هایی روبرو می‌شویم که از رابطه خوبشان باهم، برایمان صحبت می‌کنند و انگار می‌خواهند به همه ثابت کنند که هیچ مشکلی ندارند. حتی گاهی برای ما هم نسخه می‌پیچیدند و چون و چند برقراری رابطه خوب را به ما گوشزد می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، گاهی با خودمان فکر می‌کنیم که آیا زندگی این افراد همان‌طور که نشانش می‌دهند پراز صلح و آرامش و شادی‌ست؟ فاجعه زمانی رخ می‌دهد که ظاهر زندگی آنها را با باطن زندگی خودتان مقایسه می‌کنید. اما نکته تلخ ماجرا این جاست که اگر یک روز واقعا با آنها وقت بگذرانید، با خودتان می‌گویید این‌ها اصلا چرا کنار هم زندگی می‌کنند! در اکثر موارد زندگی این زوج‌ها معمولا برخلاف آن‌چه درمعرض عموم به‌نمایش می‌گذارند، تنش‌زاست. آنها از مسائل عادی روزمره گرفته تا امور مربوط به فرزندان و مشکلات مالی، مدام با یکدیگر کلنجار می‌روند. اما در دنیای مجازی خوشبخت و سعادتمند به‌نظر می‌رسند. یک نظرسنجی خارجی که از بیش از ۱۰۰ زوج گرفته بودند، نشان داده که افرادی که اغلب در رسانه‌های اجتماعی مشغول ارسال مطالب هستند، معمولا رابطه عاطفی متزلزلی دارند. ما برعکسش را هم می‌بینیم. زوج‌هایی که واقعا خوشحال هستند، هیچ نشانه‌ای از این شادی و خوشبختی را در معرض نمایش بقیه نمی‌گذارند. اما باید دید که علت در معرض گذاشتن زندگی زوج‌ها در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

۱- دست به دامان رابطه عاطفی

واقعیت این است که این افراد برای شاد بودن دست به دامن رابطه عاطفی خودشان می‌شوند. به عبارتی این افراد راه صحیح شاد بودن را بلد نیستند و نمایش بازی می‌کنند. محققان به این حالت رابطه مشروط به عزت‌نفس می‌گویند. این حالت به‌عنوان شکل ناسالمی از اعتمادبه‌نفس توصیف می‌شود که به چگونگی رابطه عاطفی شما بستگی دارد. این افراد از رسانه‌های اجتماعی برای تحریک حس حسادت دیگران استفاده می‌کنند و حتی به جاسوسی شریک‌ عاطفی‌شان می‌پردازند.این نتایج نشان می‌دهند که این افراد نیاز دارند که به دیگران، شریک‌شان و حتی خودشان نشان دهند که رابطه عاطفی‌شان عالی است و بنابراین آنها نیز حال‌شان خوب است.

۲- پای خودشیفتگی در میان است!

پژوهشگران پس از بررسی یک نظرسنجی، دریافتند خودشیفتگی با تعداد سلفی‌های ارسالی فرد ارتباط دارد؛ درحالی‌که خودشیفتگی به ویرایش عکس‌هایی که فرد در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کند مرتبط است. مطالعه دیگری نشان داد ارسال مطالب (خصوصی و شخصی)، برچسب‌گذاری و ارسال دیدگاه در فیس‌بوک نیز اغلب با خودشیفتگی هم در زنان و هم در مردان ارتباط دارد. خلاصه هر چه بیشتر درگیر شبکه‌های اجتماعی و ارسال مطالبی از زندگی شخصی خودتان در آنها باشید، بیشتر احتمال می‌رود که به خودشیفتگی مبتلا باشید.

۳- توجیهی برای شادی

هنگامی که دو نفر در رسانه‌های اجتماعی مدام از عشق و شادی‌شان تعریف می‌کنند، فیلم و عکس‌های ابراز علاقه‌شان را پخش می‌کنند، فعالیت‌های جالب و رمانتیک‌شان را نشان می‌دهد، می‌خواهند دیگران را متقاعد کنند که در یک رابطه سالم و شاد هستند و درواقع می‌خواهند خودشان هم باور کنند که در یک رابطه شاد و سالم هستند. روان‌شناسی به نام نیکی گلدشتاین معتقد است که افرادی که چنین مطالبی را در رسانه‌های اجتماعی به‌اشتراک می‌گذارند، افرادی هستند که به‌دنبال تأیید رابطه‌شان توسط دیگران هستند. چون خودشان باورشان نشده خوشبخت و شاد هستند. هر یک از لایک‌ها و نظراتی که زیر مطالب و تصاویر این افراد گذاشته می‌شود، تأییدی است بر رابطه بی‌نظیر آنها! آنچه اهمیت دارد، نظرات دیگران درباره آن مطلب است.

۴- سرگرمی خود

گاهی برای خودمان هم پیش آمده، که وقتی خوشحالیم و درحال خوش‌گذرانی اصلا فراموش می‌کنیم که گوشی داریم و باید عکسی باهم بگیریم. در واقع آنقدر غرق در لذت هستیم که به حواشی توجهی نمی‌کنیم. زوج‌های خوشبخت زمانی را که کنار یکدیگر هستند و از بودن باهم لذت می‌برند، چندان به گرفتن سلفی و همرسانی آن توجهی نمی‌کنند. حتی هنگامی که در سفر هستند، سعی می‌کنند از هر لحظه برای خوش‌گذراندن استفاده کنند. به‌همین‌دلیل معمولا تصاویر و مطالب‌شان را پس از بازگشت‌شان به خانه در شبکه‌های اجتماعی‌شان خواهید دید. درحالی‌که زوج‌های ناموفق فقط به فکر ارسال عکس و مطلب هستند و شاید اصلا همدیگر را به‌درستی نمی‌بینند.

۵- هم عشق و هم دعوا

متاسفانه زوج‌های ناموفق، حتی مشاجره‌های خود را به رسانه‌های مجازی می‌کشانند. علاوه‌بر زوج‌هایی که مدام از رابطه خوب‌شان می‌گویند، زوج‌هایی نیز هستند که دعواهای خود را به رسانه‌های اجتماعی می‌کشانند. مشاجره‌های زن‌وشوهری باید به‌طور خصوصی بین خودشان اتفاق بیفتد، نه اینکه مطلبی درباره آن بنویسند. گاهی دیده‌ شده است که یکی از همسران با انتشار یک مطلب در رسانه‌های اجتماعی به شریک‌ عاطفی‌اش تیکه می‌اندازد! این کار اشتباه است. گاهی هم افراد با عوض کردن عکس پروفایلشان و نوشته‌های غمگین سعی می‌کنند شریک عاطفی‌شان را متوجه این کنند که از او ناراحت هستند و باید از آنها دلجویی شود! در واقع گفتگوی رودررو و بی‌پرده حرف زدن جای خودش را به چنین نشانه‌هایی می‌دهد.

* کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha