چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 288196

تحقیقات نشان می دهد که احتمال چاقی با کاهش فعالیت بدنی در سنین بالاتر، افزایش می یابد. دانشمندان در تحقیقی تازه به بررسی علل این امر پرداختند.

با افزایش سن، چاق می شویم

سلامت نیوز: تحقیقات نشان می دهد که احتمال چاقی با کاهش فعالیت بدنی در سنین بالاتر، افزایش می یابد. دانشمندان در تحقیقی تازه به بررسی علل این امر پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، این تحقیقات ثابت کرد، تمام کردن دوران تحصیل در مدرسه و پیدا کردن شغل، منجر به کاهش میزان فعالیت بدنی می شود؛ همچنین که اتباط بین مادر شدن با افزایش وزن نیز ثابت شده است.

بسیاری از افراد با عبور از دوره نوجوانی و ورود به دوره بزرگسالی، وزن اضافه می کنند و این دورانی است که میزان چاقی در افراد بیش از هر زمان دیگری افزایش می یابد.

این افزایش وزن، با تغییر در رژیم غذایی و میزان فعالیت فیزیکی در اوایل دوران بزرگسالی از جمله اتمام مدرسه و شروع مقاطع تحصیلی بالاتر و اشتغال، شروع روابط تازه و بچه دار شدن مرتبط است.

«الینور وینپنی»از دانشگاه کمبریج در آمریکا می گوید:این شواهد نشان می دهد که فشار دانشگاه، اشتغال به کار و مراقبت از کودک، باعث تغییراتی در رفتار ما می شود که احتمالا در دراز مدت برای سلامت ما بد هستند.

محققان برای این تحقیق که در مجله Obesity Reviews به چاپ رسیده، تغییرات در فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی و وزن بدن را در زمانی که جوانان تحصیل را به اتمام رسانده و مشغول به کار می شوند تا زمان فرزند آوری آنها را بررسی کردند. آنها برای این امر، به بررسی و تحلیل روشمند تحقیقات علمی موجود پرداختند.

این تیم تحقیقاتی در دو تحقیق اول، شواهد مربوط به اتمام تحصیل در مدرسه و شروع تحصیلات دانشگاهی و یافتن شغل و اینکه اینها چه تاثیراتی در وزن، رژیم غذایی و فعالیت می گذارد را بررسی کردند.

در مجموع، آنها 19 تحقیق را یافتند که سنین بین 15 تا 35 سال را پوشش می داد که تغییر در میزان فعالیت بدنی، وزن بدن و رفتارهای رژیم غذایی را مورد بررسی قرار داده بودند.

این محققان دریافتند، اتمام تحصیل در دبیرستان باعث کاهش 7 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید می شود. این کاهش فعالیت بیشتر برای مردان بود تا زنان (کاهش 16.4 دقیقه در روز برای مردان در مقابل 6.7 دقیقه در روز برای زنان).

تحقیق مفصل تری نشان داد که این تغییر وقتی افراد به دانشگاه می روند بسیار بیشتر است و میزان فعالیت بدنی متوسط تا شدید در آنها، 11.4 دقیقه در روز کاهش می یابد.این تیم تحقیقاتی در تحقیق دوم به تاثیر فرزندآوری بر وزن، رژیم غذایی و فعالیت بدنی والدین پرداختند.

تحلیل 6 تحقیق انجام شده در این مورد نشان داد که تفاوت در شاخص توده بدنی بین زمان فرزند نداشتن با زمان فرزند داشتن، 17 درصد بود. به عنوان نمونه، زنی با میانگین قد 164 سانتی متر که فرزندی نداشت طی 5 تا 6 سال، 7.5 کیلو وزن اضافه کرد اما یک مادر با همین اندازه قد، در این مدت، 1.3 کیلوگرم بیشتر وزن اضافه کرد. این معادل افزایش 2.8 در مقابل 3.3 در شاخص توده بدنی است.

به گفته این محققان، بیشتر مطالعات از جمله تحقیقات مربوط به فعالیت بدنی، کاهش زیاد فعالیت در والدین نسبت به افراد بدون فرزند را نشان داده است.

این تیم تحقیقاتی، شواهد اندکی در مورد رژیم غذایی پیدا کردند که به نظر نمی رسد در این مورد، تفاوت زیادی بین افراد دارای فرزند و افراد بدون فرزند وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha