کنسروهای 11 تا 14هزارتومانی که کنــار جاده به قیمت پنج تا هفت هزارتومان به فروش می‌رسند! این سوژه گزارش ششم بهمن صفحه حرف‌مردم بود.

توزیع تلگرامی تن‌ های ماهی‌ 7هزارتومانی / کارخانه تولید کنسروهای مشکوک کجاست؟

سلامت نیوز:کنسروهای 11 تا 14هزارتومانی که کنــار جاده به قیمت پنج تا هفت هزارتومان به فروش می‌رسند! این سوژه گزارش ششم بهمن صفحه حرف‌مردم بود.

به گزارش سلامت نیوز،خراسان نوشت: از آن جا که تفاوت قیمت روی کالا و قیمت فروش این کنسروها که توسط وانت‌هایی در حاشیه جاده گلبهار عرضه می‌شد، کمی عجیب بود، برای بررسی موضوع، به‌همراه بازرسان سازمان صمت به سراغ‌شان رفتیــم و در ادامه، با کنسروهایی که طبق نشانی و شماره درج شده بر جعبه‌شان، توسط 10 کارخانه مختلف تولید شده بودند و در روند توزیـع و فروش‌شان، کم‌فروشی، تخفیف کاذب و گران فروشی اتفاق افتاده بود، روبه‌رو شدیـــم. اما کارخانه‌های تولید این کنسروهای مشکوک، دقیقا کجا قرار دارنــد و در چه شرایط و با چه مواد اولیه‌ای، اقدام به تولید کنسروی می‌کنند که با قیمت 4500تومان به توزیع‌کننده و فروشنده عرضه می‌شود؟ در گزارش قبل، «مقدسی» بازرس سازمان صمت توضیح داد که: «به این دلیل که کارخانه تولید کننده این کنسروها، خارج از خراسان‌رضوی قرار دارد، ما پیگیری‌هایی را از طریق سازمان صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده استان مربوط، برای یافتن و بررسی شرایط کارخانه و آزمایش روی محتوای کنسرو و کشف دلایل عرضه این محصولات با چنین قیمت‌هایی شروع کرده‌ایم و این استعلام‌ها و نامه‌نگاری‌ها برای برخورد قاطع با تولیدکنندگان این کنسروها همچنان ادامه دارد، اما به دلیل این که این کارخانجات خارج از استان قرار گرفته، روند پیگیری‌ها زمان‌بر است.» 20 روز گذشته است و دوبـاره ماجرا را از سازمان صمت استان، پیگیری می‌کنیم.

این جا کارخانه نیست؛ این جا محل توزیع است چیزی هم نمی‌فروشیم
«مهدی ارشـاد» بازرس سازمان صمت توضیح می‌دهد: «بعد از ورود خراسان‌رضوی و سازمان صمت به موضوع فروش کنسروهای هفت هزارتومانی، فروش این کنسروها تا حد بسیار زیادی در حاشیه جاده متوقف شد. در کنار انتظار برای پاسخ سازمان صمت دیگر استان‌ها به نامه‌نگاریِ ما، خودمان به عنوان خریدار وارد عمل شدیم و با شماره‌هایی که به عنوان کارخانه تولیدکننده، نامشان روی قوطی های کنسرو درج شده بود تماس گرفتیم. سه شماره متعلق به سه کارخانه پاسخ گو نبودند و شخصی که شماره کارخانه چهارم را پاسخ داد، اظهار کرد: «این جا کارخانه تولید کنسروماهی نیست و ما تنها وظیفه پخش و توزیع کنسروماهی را برعهده داریــم.» و وقتی اصرار کردیم قصد خرید کلی کنسرو ماهی از این برند، برای پخش در سراسر خراسان رضوی را داریم، فرد پاسخ گو ادعا کرد: «تا خرداد سال آینده، چیزی برای فروش نداریم» و از دادن هرگونه نشانی کارخانه یا محل توزیع، خودداری کرد. در ادامه، از آن جا که طی گفت‌وگو با فروشندگانِ وانتی این کنسروها و بررسی صورتحساب های خریدشان، به نشانی‌هایی از محل پخش کنسروهای مشکوک در مشهد دست پیدا کرده بودیم، به این نشانی ‌ها مراجعه کردیم اما هر بار به در بسته خوردیم؛ یعنی درها چفت و بست بود و
هیچ کس پاسخ گو نبود  تا این که بالاخره دوسه روز قبل، با کمیــن در نزدیکی یکی از نشانی ها که انبار بزرگی واقع در خیابان رسالت بود، چند هزار کنسروماهی، از همین کنسروهای مشکوک کشف شد و مالک انبار برای ارائه توضیحاتی در این باره که می‌توانست سرنخی باشد برای یافتنِ سرمنشأ تولید تن‌های‌ماهی هفت هزارتومانی، به بخش بازرسی سازمان صمت استان فراخوانده شد. منتها با شنیدن اظهارات و بررسی صورتحساب ها، مشخص شد این شخص به‌شکل اینترنتی و از طریق تلگرام، کنسروهای ماهی را از توزیع کنندگان خریــده است و نشانی و شماره معتبری در دست ندارد.»
 

15 روز از نامه‌نگاری می‌گذرد و هنوز خبری از پاسخ و نتیجه نیست
«مهدی مقدسی» کارشناس‌بازرس سازمان صمت هم، در پاسخ به این سوال که نتیجه نامه‌نگاری با سازمان صمت دیگر استان‌ها به کجا رسید و بالاخره تکلیف این کنسروها چیست، توضیح می‌دهد: «از آن جا که بعید نیست کارخانه هایی که نشانی و شماره‌شان روی این کنسروها درج شده، وجود خارجی نداشته باشد و بالطبع، برای روند تولیدشان گواهی های لازم برای رعایت استانداردهای موردنیاز دریافت نشده باشد، در حال بررسی دقیق کیفیت و استاندارد این کنسروها هستیم. همان طور که وعده داده شده بود، با سازمان صمتِ چهار استان که به‌واسطه درج نامشان روی این کنسروها، درگیر ماجرا هستند یعنی گلستان، مازندران، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، برای کشف و بازرسی کارخانه تولیدکننده این کنسروها نامه نگاری انجام شده و بناست نمایندگانی از سازمان صمت، استاندارد و غذا و داروی هر استان، به بررسی دقیق این ماجرا بپردازند اما تا امروز، خبری نشده و با گذشت 15 روز از ارسال نامه، تنها پاسخی که دریافت شده، از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان کشور است که در قالب نامه ای به سازمان صمت استان‌های مربوط تاکید کرده پیگیری های لازم را در استان‌شان انجام دهند. در نهایت، یا مشخص می شود که این کارخانه ها وجود خارجی ندارند یا معلوم می شود وجود دارند اما متخلف اند که در هر دو صورت، با عاملان برخورد می شود و اسناد و نتایج در آینده نزدیک رسانه ای خواهد شد. به هر حال، چیزی که مشخص است، این است که عوامل تولید و پخش این کنسروها، اقدام به تشکیل یک شبکه امن توزیع در سراسر کشور کرده‌اند، به‌شکلی که با افرادی که نمی‌شناسند از جمله بازرسِ ما، وارد معامله نمی‌شوند. برداشت ما این است که این افراد، حالا که تقریبا بازار خراسان‌رضوی را از دست داده اند، به سراغ استان های دیگر می روند تا محصولات بی‌کیفیتشان را در دیگر نقاط عرضه کنند و براین اساس، برخورد با این شبکه، نیازمند یک عزم کشوری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha