دانشمندان چینی موفق به ساخت یک نشانگر جدید تصویربرداری عصبی شدند که علاوه بر تشخیص بیماری شیزوفرنی در افراد، قادر به پیش‌بینی واکنش درمانی بیماران به داروهای ضد روان‌پریشی است.

درمان شیزوفرنی به کمک نشانگرهای اعصاب

سلامت نیوز:  دانشمندان چینی موفق به ساخت یک نشانگر جدید تصویربرداری عصبی شدند که علاوه بر تشخیص بیماری شیزوفرنی در افراد، قادر به پیش‌بینی واکنش درمانی بیماران به داروهای ضد روان‌پریشی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، محققان چینی در یک پروژه جدید، یک نشانگر جدید تصویربرداری عصبی را تأسیس کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص بیماری شیزوفرنی کمک کرده و واکنش درمانی به داروهای ضد روان‌پریشی را در آن پیش‌بینی کند.

اسکیزوفرنی نوعی اختلال روانی مزمن و شدید است که با رفتار و گفتار غیرعادی و کاهش توانایی درک واقعیت نمایان می‌شود و بر اساس علائم بیماران که معمولاً به‌تدریج بروز می‌کنند و بسته به تجربه پزشکان، تشخیص داده و تحت درمان قرار می‌گیرد.

    این نشانگرهای زیستی می‌تواند بیماران اسکیزوفرنی را از افراد سالم تشخیص داده و تأثیر درمانی آینده داروهای ضد روان‌پریشی را در این افراد پیش‌بینی کند. باید اظهار داشت که این تحقیق به افزایش درک مکانیسم‌های بیماری و همچنین هدایت در تولید داروهای جدید و به ارتقاء تصویربرداری عصبی به‌عنوان یک ابزار بالینی مؤثر درزمینهٔ روان‌پزشکی در آینده نیز کمک خواهد کرد.

ویژگی‌های بارز این بیماری ناتوانی در اندیشیدن و فکر کردن، عاطفه ضعیف، انجام رفتارهای نامعقول و ناتوانی در درک واقعیت است و از نشانه‌های دیگر می‌توان به باورهای نادرست، آشفتگی اندیشه، شنیدن صداهایی که وجود ندارند، کاهش تعامل اجتماعی، ابراز نکردن عاطفه و بی‌انگیزگی اشاره کرد. مبتلایان به اسکیزوفرنی اغلب دچار مشکلات بهداشت روان دیگری مانند اضطراب، افسردگی یا اختلالات مصرف مواد نیز می‌شوند.

اگرچه فن‌آوری تصویربرداری عصبی به‌طور گسترده در بیمارستان‌ها برای اندازه‌گیری کمی ساختار مغز و فعالیت‌های عملکردی مورداستفاده قرار می‌گیرد اما کمبود نشانگرهای کمی در اختلالات روان‌پزشکی وجود دارد.

محققان انستیتوی اتوماسیون تحت آکادمی علوم چین و سایر شرکایش، یک نشانگر جدید تصویربرداری عصبی را برای شناسایی بیماری اسکیزوفرنی، پیش‌بینی این بیماری و زیرگروه‌های آن را بر اساس عملکرد مخطط غیرطبیعی (abnormal striatal function) ایجاد کردند.

این دانشمندان در جستجوی نشانگرهای زیستی مناسب، داده‌های تصویربرداری عصبی دارای چند حالت را از مجموع هزار و 100 فرد مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی و افراد سالم از سال‌های 2010 تا 2015 میلادی جمع‌آوری کردند.

این محققان با استفاده از مجموع داده‌های گسترده و فناوری یادگیری ماشین، برای نخستین بار مفهوم «ناهنجاری‌های عملکرد مخطط غیرطبیعی»، یک نشانگر سنجش عصبی را ارائه دادند که دارای کاربرد بالینی در طب روان‌پزشکی است.

آن‌ها دریافتند که این نشانگرهای زیستی می‌تواند بیماران اسکیزوفرنی را از افراد سالم تشخیص داده و تأثیر درمانی آینده داروهای ضد روان‌پریشی را در این افراد پیش‌بینی کند. باید اظهار داشت که این تحقیق به افزایش درک مکانیسم‌های بیماری و همچنین هدایت در تولید داروهای جدید و ارتقاء تصویربرداری عصبی به‌عنوان یک ابزار بالینی مؤثر درزمینهٔ روان‌پزشکی در آینده نیز کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha