دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 292319

اهالی روستاهای چایرلو و مرصع و 2 روستای دیگر از توابع زنجان، با تجمع در محل جدید دپوی پسماندهای سرب و روی خواستار تغییر محل دپوی زباله‌های صنعتی شدند.

مقاومت برای نجات اراضی ملی در زنجان

سلامت نیوز:اهالی روستاهای چایرلو و مرصع و 2 روستای دیگر از توابع زنجان، با تجمع در محل جدید دپوی پسماندهای سرب و روی خواستار تغییر محل دپوی زباله‌های صنعتی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،اهالی شورای روستای چایرلو نیز در اعتراض به انتخاب اراضی اطراف روستای خود برای دپوی پسماندهای خطرناک استعفا کردند و روز گذشته نیز با استعفای آنها موافقت شد.مکان انتخاب‌شده برای دپوی زباله‌های صنعتی حدود یک‌سال و نیم پیش برای دپوی پسماندهای صنایع سرب و روی از میان 7محل پیشنهادشده انتخاب و کارهای تحقیقاتی مرتبط با آن نیز 2سال‌ونیم قبل انجام شده بود.

پسماندهای ویژه شهرک‌های صنعتی زنجان 15سال است که به‌صورت غیراصولی نزدیک شهر زنجان دپو می‌شود و سال‌ها اعتراض زنجانی‌ها به چنین اقدامی نیز بی‌نتیجه مانده است. افزایش آمار ابتلا به سرطان که از سوی مسئولان دولتی در ارتباط با پسماندهای سرب و روی مطرح شد، موجب شده که صدای اعتراض مردم به دپوی پسماندهای سرب و روی در اطراف روستاهای محل زندگی‌شان بالا بگیرد.

روستاییان چایرلو، مرصع و شیخ‌جابر در مسیر زنجان به دندی، که نزدیک به محل جدید دپوی پسماندهای سرب و روی قرار دارند، بارها نسبت به تصمیم صنایع برای دپوی زباله‌های سرب و روی در نزدیکی محل زندگی خود اعتراض کرده‌اند و کشمکش بین مقامات دولتی با اهالی حتی به بازداشت مکرر روستاییانی که از سال قبل در اعتراض به دپوی پسماندهای سرب و روی تحصن کردند انجامید. اهالی روستاهایی که محل دپوی پسماندهای سرب و روی زنجان نزدیک به محل زندگی‌شان است، معتقدند اگر این پسماندها آنچنان که مسئولان می‌گویند خطرناک نیست، چرا در شهر زنجان محلی برای دپوی آنها تعبیه نکرده‌اند و این زباله‌ها را به روستاهای اطراف انتقال می‌دهند؟یکی از اهالی روستای چایرلو که علاقه‌ای به ذکر نام خود در این گزارش ندارد می‌گوید:

با تجمع مردم در محل دپوی زباله‌های سرب و روی زنجان، فرماندار و استاندار به منطقه آمدند؛ گفتیم نمی‌خواهیم این منطقه به محل جدید دپو تبدیل شود و تا کانکس‌ها و ماشین‌آلات دپو را نبرید به تحصن ادامه می‌دهیم. آنها هم ماشین‌آلات را جمع کردند و به یک روستا کمی آن‌طرف‌تر بردند. در نتیجه هر آن ممکن است بازگردند. چند نفر نیز در تحصن جلوی فرمانداری بازداشت شدند. آنها خودروهایی که اهالی را برای تحصن آورده بودند توقیف و عده‌ای را نیز بازداشت کردند.


باید توجیه می‌شدید

مسئولان بارها به اهالی روستاهای اطراف زنجان که با دپوی زباله‌های سرب و روی زنجان دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اطمینان خاطر داده‌اند که مشکلی برای آب، خاک و هوای این مناطق ایجاد نخواهد شد. ولی روستاییان متقاعد نشده‌اند و معتقدند محل جدید دفن پسماند سرب و روی به محل زندگی و چرای دام‌ها نزدیک است و باعث افزایش بیماری و سقط جنین در دام‌ها می‌شود.

یک ساکن روستای چایرلو می‌گوید: معاون استاندار در جمع مردم حاضر شد و گفت ما کار کارشناسی انجام داده‌ایم و تا الان شما باید توجیه می‌شدید. ما که نمی‌توانیم به اهالی بگوییم بروید دانشگاه کارشناس شوید تا حرف‌های مسئولان را باور کنید.حرف از انتقال 5 تا 13میلیون تن پسماند سرب و روی است که روزانه حجم بیشتری به این پسماندها افزوده می‌شود. مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست زنجان، مکان جدید دپوی زباله‌های سرب و روی زنجان را به‌دلیل سال‌ها بررسی شرکت‌های ارزیابی و تعهداتی که مجری برای رعایت استاندارد‌ها داده، ایمن توصیف کرده است. حسین آبسالان به همشهری گفته است:

مکان جدید دپوی زباله‌های سرب و روی یک‌سال‌ونیم قبل تأیید شده است.مشاور ارزیابی پروژه انتقال پسماند توسط شهرک صنعتی سرب و روی زنجان انتخاب شده و به سازمان حفاظت محیط‌زیست تضمین داده است که همه الزامات حفظ خاک، آب، هوا و سلامت مردم در این پروژه رعایت شود.حالا حسین آبسالان، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست زنجان درباره این پروژه می‌گوید:

انتقال پسماند به این منطقه مانند دپوی آن در زنجان نیست و از همان ابتدا فلزات سنگین آن گرفته شده و پسماندها به‌صورت ایزوله دفن می‌شوند. اگر هم خلاف آنچه شرکت مشاور ارزیابی کرده است عمل شود، خودمان شکایت می‌کنیم و جلوی کار را می‌گیریم.به گفته آبسالان، معادن سرب و روی رو به اتمام و خاک پسماندها بسیار ارزشمند است. در واقع، پسماندها بازیافت می‌شوند و سپس به محل جدید انتقال خواهند یافت.


جابه‌جایی خطرناک

گروهی از متخصصان معتقدند می‌توان با اقدامات جایگزین، پسماندها را در همان محل قبلی نگهداری کرد و جلوی انتشار مواد سرطان‌زای موجود در پسماندهای سرب و روی به خاک، هوا و آب منطقه را گرفت. به اعتقاد عباسعلی زمانی، ‌استاد شیمی در گروه علوم محیط‌زیست دانشگاه زنجان، انتقال بیش از 5میلیون تن پسماند‌ خطرناک اساسا کار عبثی است.او به همشهری می‌گوید: جابه‌جایی میلیون‌ها تن پسماند، آن هم صرفا برای دفن و نگهداری کاری اشتباه و خطا است.

مگر اینکه بگویند کاربرد اشتباه برای پسماند‌ها را کشف و به همین دلیل اقدام به جابه‌جایی پسماندهای سرب و روی کرده‌اند.  درحالی‌که می‌توان به‌جای دپوی پسماندهای سرب و روی در محل کنونی، با پاشیدن دوغاب سیمانی بر سطح پسماندها، نفوذناپذیرکردن کف و احداث بادشکن را برای نگهداری پسماندها در مکان قبلی اجرایی کرد و پس از آن پسماند‌های جدید را با رعایت بالاترین استانداردهای جابه‌جایی پسماند خطرناک، به محل جدید برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha