بر اساس نتایج این تحقیقات که با مطالعه اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت ۹۰۰ بیمار مبتلا به ام اس ساکن در منطقه لومباردی ایتالیا انجام گرفت، مشخص شد آلودگی هوا یکی از عوامل خطر ابتلا به ام اس محسوب می‌شود.

شهرنشینی احتمال ابتلا به ام اس را افزایش می دهد

سلامت نیوز: بر اساس نتایج این تحقیقات که با مطالعه اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت ۹۰۰ بیمار مبتلا به ام اس ساکن در منطقه لومباردی ایتالیا انجام گرفت، مشخص شد آلودگی هوا یکی از عوامل خطر ابتلا به ام اس محسوب می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، منطقه لومباردی در شمال غرب ایتالیا قرار دارد و تعداد ساکنین آن به ۵۵۰ هزار نفر می‌رسد. میزان ابتلای شهروندان این منطقه به ام اس در طول ۵۰ سال گذشته، ۱۰ برابر افزایش داشته است و ۱۶ مورد در ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۷۴ به ۱۷۰ مورد در سال ۲۰۲۰ میلادی رسیده است. محققان این منطقه را بر اساس میزان گسترش شهرنشینی به سه ناحیه تقسیم و آن‌ها را با هم مقایسه کردند. وضعیت آلودگی ذرات معلق هوا در دو ناحیه بالاتر از سقف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا است.
در این تحقیقات مشخص شد خطر ابتلا به ام اس در ساکنین مناطق حومه‌ای که کمتر در معرض آلودگی ذرات معلق هوا هستند، در مقایسه با ساکنین مناطق شهری، کمتر است. در واقع خطر ابتلا به ام اس در ساکنین مناطق شهری ۲۹ درصد بیش از ساکنین مناطق حومه‌ای بود.
مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیرمتعارفی به سیستم عصبی مرکزی‌ (CNS ) می‌دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد؛ ولی در بیماری‌های خودایمنی، به اشتباه بافت‌های نرمال از بین می‌روند. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی گفته می‌شود. میلین آسیب دیده سبب به وجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می‌شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است.
زمانی که پوشش میلین یا بافت‌های عصبی آسیب می‌بینند، ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد. بیماری MS انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
ام اس پیشرونده مقدماتی

در این نوع، نشانه‌های بیماری به طور پیوسته از زمان تشخیص بیماری سیر صعودی دارند. حمله‌ها مشخص نیستند و هیچ علامت بهبودی وجود ندارد. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران، به این نوع از بیماری مبتلا می‌شوند. معمولا بیماری ام اس در افرادی که این مرحله را تجربه می‌کنند، دیر و  حدود ۴۰ سالگی تشخیص داده می‌شود.


نوع عودکننده – فروکش کننده

حدود ۹۰ درصد از بیماران، به این نوع مبتلا هستند. معمولا نشانه‌های اولیه بیماری در این افراد، در اوایل بیست سالگی دیده می‌شود. پس از آن در دوره‌های مختلف، بیماری عود می‌کند و در بین دوره‌ها، بیمار بهبودی نسبی دارد. معمولا بیمارانی که به این نوع مبتلا هستند، وارد مرحله دیگری از بیماری به نام پیشرونده ثانویه می‌شوند.


ام اس پیشرونده ثانویه

در این نوع، علایم بیماری به طور پیوسته سال‌ها وجود دارد و هیچ عود یا بهبودی حاصل نمی‌شود. معمولا این حالت ۱۰ تا ۲۰ سال پس از تشخیص بیماری اتفاق می‌افتد. این نوع از بیماری معمولا منجر به از کار افتادگی بیماران می‌شود.


نوع پیشرونده عودکننده

این نوع از بیماری بسیار نادر است و در آن بیماری در دوره‌های مشخص عود می‌کند و از یک حمله تا حمله بعدی، نشانه‌های بیماری شدیدتر می‌شود. حدود ۵ درصد از افراد به این نوع از بیماری مبتلا هستند.
در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه European Journal of Neurology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha