پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 296409

هر روز که می‌گذرد محققان دلایل بیشتری برای اثبات تاثیر مثبت ویتامین D در حفظ سلامت بدن ارائه می‌دهند و مصرف آن را برای بدن ضروری می‌دانند.

آنچه درباره ویتامین D باید بدانید

سلامت نیوز:هر روز که می‌گذرد محققان دلایل بیشتری برای اثبات تاثیر مثبت ویتامین D در حفظ سلامت بدن ارائه می‌دهند و مصرف آن را برای بدن ضروری می‌دانند.آ

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، وجود ویتامین D در بدن سبب می‌شود تا بدن افراد در برابر بیماری‌ها مقاوم شود و در بهبود سریع‌تر بیماری‌ها به فرد کمک می‌کند. از جمله فواید این ویتامین حیاتی کمک به رشد مغز و استحکام استخوان از طریق جذب متعادل کلسیم، منیزیم و فسفر است.

کارکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، متعادل شدن هورمون‌های پاراتیروئیدی، افزایش قدرت عضلانی، تنظیم سیکل خواب و بیداری از دیگر فواید ویتامین D است.


پوکی استخوان، عدم تعادل بین میزان هورمون‌های پاراتیروئیدی، ضعف سیستم ایمنی بدن از جمله عوارض عدم توجه به میزان ویتامین D در بدن است.


چرایی کمبود ویتامین D در بدن

شاید عجیب باشد بدانید که جذب ویتامین D با تمام مزیت و فوایدی که دارد تنها از طریق مصرف غذا و یا دارو‌های جایگزین نیست؛ بلکه ساده‌ترین راه جبران کمبود ویتامین D تابش مستقیم نور خورشید بر بدن است که با توجه به رشد آپارتمان نشینی اغلب مردم از وجود آفتاب در خانه هایشان محروم هستند.


راه‌های تشخیص کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D در بدن دیر مشخص می‌شود؛ زیرا مبهم بوده و علائم بارز و مشخصی ندارد. در بیشتر موارد کمبود ویتامین D با بروز علائمی مثل فشارخون بالا، ضعف عضلانی، خواب آلودگی، شکننده بودن ناخن ها، کج خلقی و بد اخلاقی، افسردگی، آسیب استخوانی و شکستگی همراه است.


عوارض کمبود ویتامین D در بدن

وظیفه اصلی ویتامین D در بدن استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، بالا بردن حفظ قدرت عضلانی و جذب کلسیم لازم در بدن است.
شکستگی و آسیب استخوانی زمانی اتفاق می‌افتد که میزان کلسیم در بدن کم باشد. پس زمانی که استخوان‌ها میزان کلسیم کافی را جذب نکنند با کمبود کلسیم مواجه می‌شوند که در این صورت شاهد شکستگی و یا ترک خوردگی استخوان‌ها خواهیم بود.


از دیگر عوارض کمبود ویتامین D ابتلا به بیماری راشیتیسم در کودکان است که بر رشد آنها تاثیر می‌گذارد و عموماً با علائمی مانند داشتن زانو‌های پرانتزی که بر اثر نرمی استخوان و کمبود جذب کلسیم اتفاق می‌افتد همراه است.


کمبود ویتامین D در بدن رشد کودکان را دچار اختلال می‌کند. زمانی که استخوان‌ها کلسیم کافی را جذب نکنند رشد فرد ناقص شده و منجر به کوتاهی قد افراد می‌شود.


فواید ویتامین D

پوست و مو

حفظ سلامت پوست و مو برای همه افراد حائز اهمیت است. از جمله خواص وجود ویتامین D در بدن حفظ همین سلامتی پوست و مو خواهد بود. ویتامین D دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان است که به ترتیب بر درمان آفتاب سوختگی و جوانسازی پوست تاثیر می‌گذارد. ویتامین D علاوه بر سلامت پوست بر سلامت مو هم اثر می‌گذارد. زمانی که میزان ویتامین D در بدن کاهش یابد فولیکول‌های مو ضعیف می‌شوند و فرد دچار ریزش مو خواهد شد. 


پیشگیری از ابتلا به سرطان
ویتامین D یکی از قاتلان سلول‌های سرطانی است و از تکثیر سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری می‌کند. پس ویتامین D خطر ابتلا به بیماری سرطان را کاهش می‌دهد.


جلوگیری از پوکی استخوان
کلسیم و فسفر دو عامل اصلی در حفظ سلامت استخوان‌ها هستند که سطح آنها به وسیله ویتامین D در بدن به تعادل می‌رسد. جذب کلسیم موجود در غذا توسط ویتامین D صورت می‌گیرد. همان طور که گفته شد جذب کلسیم کافی مانع از بروز بیماری راشیتیسم و پوکی استخوان در افراد می‌شود.


بهبود بیماری ام اس
پروتئین موجود در ویتامین D به ترمیم سلول‌های عصبی آسیب دیده کمک می‌کند. پس در بهبود بیماری ام اس نیز تاثیرگذار‌ خواهد بود.

راه‌های جذب ویتامین D

تخم مرغ

مصرف متعادل و به اندازه تخم مرغ به تامین ویتامین D در بدن کمک می‌کند. تخم مرغ غذایی سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است. مصرف تخم مرغ مقدار زیادی از ویتامین D لازم بدن را تامین می‌کند.


لبنیات

بیشترین میزان ویتامین D و کلسیم را لبنیات دارند. لبنیاتی مثل شیر، ماست، خامه، پنیر و کشک جزو در دسترس‌ترین مواد غذایی هستند که نقش بسزایی در تامین ویتامین D در بدن دارند.


لازم به ذکر است؛ که مصرف زیاد ویتامین D، می‌تواند باعث از دست دادن اشتها، ادرار پی در پی و کاهش وزن شود. همچنین میزان زیاد این ویتامین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات کلیوی و قلبی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha