یک مطالعه اخیر تأثیر خواب رفتن ۲ ساعت دیرتر از حالت عادی اما بیدار شدن در زمان معمول را بررسی کرده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که افراد نه تنها روز بعد بیش از حد احساس خستگی می کنند و مستعد خطا می شوند، بلکه احساس صافی و لذت بخشی را نیز تجربه نمی کنند.

نداشتن خواب کافی احساسات مثبت را خنثی می کند

سلامت نیوز: یک مطالعه اخیر تأثیر خواب رفتن ۲ ساعت دیرتر از حالت عادی اما بیدار شدن در زمان معمول را بررسی کرده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که افراد نه تنها روز بعد بیش از حد احساس خستگی می کنند و مستعد خطا می شوند، بلکه احساس صافی و لذت بخشی را نیز تجربه نمی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، کمبود خواب ممکن است بر سلامت عاطفی فرد تأثیر بگذارد. کم شدن خواب شب، دلیل شناخته شده ای از مشکلات شناختی و عاطفی و ایجاد مشکلات بیشتربرای افراد است.

کمبود خواب در دوره های طولانی تر با سلامت روحی و جسمی بدتری همراه است.

بنیاد ملی خواب در ایالات متحده توصیه می کند که نوجوانان ۸ تا ۱۰ ساعت و بزرگسالان زیر ۶۵ سال ۷ در شب بخوابند.

در این مطالعه روانشناسان در نروژ می خواستند تأثیرات را تحت شرایط طبیعی تر بررسی کنند، در حالی که مردم در خانه بودند و در تخت های خود می خوابیدند.

آنها دریافتند که خواب کم باعث می شود شرکت کنندگان روز بعد احساس بدتری داشته باشند، اما نه به معنای احساس کمبود یا افسردگی. در عوض، آنها احساسات مثبت کمتری را تجربه کردند. آنها کم تر احساس شادی، شور و شوق، توجه و تحقق داشتند.

در واقع دیر خوابیدن در محل کار یا شب های مدرسه می تواند توانایی افراد را در مدیریت استرس و وقایع منفی زندگی مختل کند.

کم شدن احساسات مثبت تأثیر عمده ای بر سلامت روان دارد و خواب کم تقریباً در همه تشخیص های سلامت روان گنجانده شده است.

این مطالعه ۵۲ بزرگسال سالم در سنین ۱۸ تا ۳۵ سال را طی مدت ۱۱ روز پیگیری کرد.

شرکت کنندگان پس از ۷ روز نگه داشتن عادت خواب، ۲ ساعت بعد از زمان معمول برای ۳ شب آخر مطالعه به رختخواب رفتند اما در وقت عادی خود از خواب برخاستند.

بعد از گذشت دوره مطالعه، وقتی احساسات منفی به وجود آمد، تفاوت های واضحی پیدا نشد، اما برای افراد مثبت تفاوت های چشمگیری وجود داشت. احساسات مثبت بعد از تنها ۱ شب کاهش خواب بدتر شد و بعد از ۳ شب حتی بیشتر کاهش یافت.

یافته های این روانشناسان نشان می دهد که آنها ممکن است بازتاب دقیق تری از اثرات کمبود خواب بر زندگی روزانه نسبت به مواردی که آزمایش های مبتنی بر آزمایشگاه ارائه می دهند داشته باشند. در آزمایشگاه، محققان به طور معمول خواب شرکت کنندگان را فقط ۴ یا ۵ ساعت در شب محدود می کنند.

این یافته ها خاطرنشان می کند که حتی ۱ تا ۲ ساعت خواب کمتر برای چند شب با پیامدهای منفی همراه است. همچنین، این یافته ها نشان می دهد که حتی کمبود خواب ممکن است پیامدهای مهمی برای عملکرد روزمره و کیفیت زندگی، مانند تعامل اجتماعی، کارآیی کار و ایمنی ترافیک، به ویژه در اوایل صبح داشته باشد.

نویسندگان خاطرنشان کردند که یک محدودیت احتمالی مطالعه آنها این بود که ۷۹٪ از شرکت کنندگان زن بودند که می توانست تعصب جنسیتی را به نتایج معرفی کند.

تحقیقات قبلی حاکی از آن است که زنان ممکن است نسبت به مردان در برابر اثرات کمبود خواب آسیب پذیرتر باشند و ممکن است با کم خوابی مشکلات بیشتری را تجربه کنند.

منبع: www.medicalnewstoday.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha