سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷

روانشناس بالینی گفت: خشم و خشونت برگرفته از یکسری عوامل بیولوژیکی، اجتماعی و یا اختلالات روانی است که در مواجهه فرد با خود، فرد با فرد و یا فرد با اجتماع بروز می‌کند.

علل رفتار خشن چیست؟

سلامت نیوز: روانشناس بالینی گفت: خشم و خشونت برگرفته از یکسری عوامل بیولوژیکی، اجتماعی و یا اختلالات روانی است که در مواجهه فرد با خود، فرد با فرد و یا فرد با اجتماع بروز می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رها شاهد اظهار داشت: بیشتر افرادی که در هنگام مواجهه با آسیب یا صدمه، شرم و یا تحقیر، عصبی می شوند در واقع دچار نوعی خشم شده که برای اجتناب از خشونت پیش آمده می توان اقدامات متعددی انجام داد.


وی با بیان اینکه عوامل محیطی متعددی در بروز خشونت فرد نقش موثری دارند،‌ افزود: عمده عوامل این خشونت را می توان در اتفاقات دوران کودکی، سوءاستفاده و بهره کشی بی مورد، بی توجهی، ضربه روحی، باخت و ترک تحصیل و یا فقر شدید دانست.


این رواندرمانگر گفت: برای اینکه بتوان اقدامات خشونت بار را در میان افراد جامعه متوقف یا کاهش داد نیاز است که از دوران کودکی به عنوان مهمترین زمان شکل گیری و رشد فرد، اعتماد و اطمینان آنان را تقویت کرد.


شاهد تصریح کرد: والدین می توانند با درک فرزندان و عدم اعمال خشونت بار در برابر آنان، محیطی آرام و ایمن برای زمینه رشد عقلی فرزندان ایجاد کنند و از همه مهمتر پدر و مادر با پذیرش عذرخواهی و صرف نظر از اشتباهات کودکان، از بروز اختلالات اضطرابی و خشونت های بعدی آنان در سنین بزرگسالی به خوبی می توانند جلوگیری کنند.   


وی افزود: خانواده ها با استفاده از ابزار همدلی و دلسوزی می توانند ضمن جلوگیری از آسیب رساندن اعضا به یکدیگر، راههای ارتکاب به جرم و جنایت و اعمال خشونت در محیط های اجتماعی را در هر زمان مسدود کنند. والدین باید با عشق ورزی و جلب توجه کودک و نوجوان به سمت خانواده، زمینه سازی برای حفظ عزت نفس آنان و پرهیز از مجازات سخت، ‌راه آرام بخشی و کنترل بر احساسات را به فرزندان بیاموزند.


این روانشناس بالینی اظهار داشت: راه کار عدم مواجهه با خشونت و گسترش آن در سطح جامعه کوتاه آمدن و یا عقب کشیدن نیست، بلکه باید ذهن و قلب فرد یا افراد عصبی و خشن را بر روی آنچه که قادر به ایجاد تغییر است باز نگهداشت و این تغییر با چگونگی بزرگ کردن فرزندان از بدو تولد بطور ریشه ای و پایه آغاز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha