چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶

محققان دریافته‌اند که عملکردهای خاصی از مغز مانند قدرت حافظه و بازیابی خاطرات به ریتم تنفس انسان‌ها بستگی دارد و هنگامیکه هر فرد نفس خود را فرو می‌برد یا در حقیقت در همان عمل دم، قدرت بازیابی حافظه او افزایش می‌یابد.

تاثیر تنفس بر حافظه و بازیابی خاطرات

سلامت نیوز:محققان دریافته‌اند که عملکردهای خاصی از مغز مانند قدرت حافظه و بازیابی خاطرات به ریتم تنفس انسان‌ها بستگی دارد و هنگامیکه هر فرد نفس خود را فرو می‌برد یا در حقیقت در همان عمل دم، قدرت بازیابی حافظه او افزایش می‌یابد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، تنفس نخستین کاری است که با آغاز روز انجام می دهیم و این عمل بی‌وقفه ادامه دارد، حداقل تا زمان مرگ زیرا تنفس مظهر زندگی است؛ ما در زندگی روزمره خود به روند کار تنفس، توجه چندانی نداریم در حالیکه باید به آن توجه داشته باشیم!


به گزارش پایگاه اینترنتی ولت،مطالعه دانشگاه شمال نورث‌وسترن آمریکا پیش از این نشان داده که تنفس صحیح هم بر حافظه و هم در توانایی انجام ارزیابی‌های عاطفی نقش دارد و اکنون این یافته‌ها در مجله علوم اعصاب نیز منتشر شده است. پس باید به چگونگی تنفس و تنفس صحیح خود توجه داشته باشیم: دم، بازدم.
دانشمندان دریافتند که هنگام عمل دم، نواحی کاملا متفاوتی از مغز هنگام عمل بازدم، فعال می شوند. عمل دم بیش از همه بر نواحی هیپوکامپ که مسئول تاثیر بر حافظه ما است و آمیگدال که در درک احساس ترس ما نقش دارد، تاثیر می گذارد.


همچنین مغز بسته به اینکه از طریق بینی یا دهان نفس می‌کشیم، عملکردهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند.
هنگام تنفس، قدرت حافظه افزایش می یابد پس توصیه برای دانشجویانی که درس‌هایشان حفظیات زیادی دارد این است که فقط هنگام حفظ کردن، بسیار آگاهانه و صحیح نفس بکشند. یعنی از طریق بینی نفس کشیده و سعی کنند حفظیات را در عمل دم به خاطر بسپارند.


براساس این گزارش، هنگام تنفس صحیح، می‌توانیم بعضی از احساسات را سریع‌تر پردازش کنیم به طور مثال در مطالعه‌ای، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا تصاویر چهره‌های دارای احساس ترس یا تعجب را شناسایی کنند. افراد شرکت کننده در این آزمون چهره‌های دارای احساس ترس را زودتر تشخیص دهند.


به گفته محققان، این افراد وقتی به جای بینی از طریق دهان خود تنفس می‌کنند، نتوانستند عکس های دارای احساس ترس را سریع شناسایی کنند.


علاوه بر این محققان دریافته اند که تنفس سریع می تواند زندگی را نجات دهد؛ آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا ما در شرایط خطرناک سریع‌تر نفس می‌کشیم؛ ممکن است در اینجا ارتباطی با نتایج مطالعه وجود داشته باشد، چون براساس این مطالعه، بدن ما به ترس با تنفس سریع‌تر پاسخ می‌دهد، اینگونه تنفس در حالت ترس، دارای تأثیر مثبت بر عملکرد مغز بوده و موجب می شود پاسخ سریع تری به خطر پیرامون خود دهیم. بنابراین تنفس نه تنها برای تامین اکسیژن ضروری است بلکه مزایای دیگری نیز دارد. مخصوصا هنگامیکه عمل دم را انجام می‌دهیم. پس درست نفس بکشید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha