سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: بسیاری از كشورها به روش آ‌ینده نگاری، تقویت بیمه‌ها و اصلاح شیوه زندگی مردم به بازنگری نظام سلامت خود پرداختند ما هم باید در این مسیرها حركت كنیم و مشكلاتی مانند زمان انتظار گرفتن خدمت و پوشش نامناسب بیمه از جمله مشكلات مشترك ما و بسیاری از كشورها در حوزه سلامت است.

به گزارش  فارس، محمد باقر لاریجانی امروز در جلسه كارگروه‌های نقشه جامع علمی سلامت كه با حضور وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد، اظهار داشت: جهت‌گیری كلی برای دستیابی به اهداف كلان و راهبردی نقشه جامع علمی سلامت شامل حضور مناسب در عرصه بین‌المللی، تكمیل چرخه نوآوری، صیانت از منابع و شفافیت و پاسخگویی، تحول نظام آموزشی و تبدیل گفتمان علمی است.

وی افزود: در این راستا باید بدانیم جذب هیئت علمی و توسعه رشته‌ها و همچنین نقشه علمی دانشگاه‌ها باید در نقشه جامع علمی سلامت و نقشه جامع علمی كشور لحاظ شود زیرا در حال حاضر مشاهده می‌كنیم برخی دانشگاه‌ها رشد كرده‌اند ولی برخی دیگر هنوز به رشد لازم نرسیده‌اند و این نشان دهنده آن است كه نقشه روشنی ندارند.

لاریجانی تصریح كرد: وزارت بهداشت در حال حاضر می‌تواند ادعا كند كه یك چارچوب روشنی دارد در حوزه‌های پژوهش و در این راستا نیز وزیر بهداشت در روزهای نخست وزارت خود بخشنامه‌ای برای روشن شدن این چارچوب‌ها ارائه كرده بود ولی باید بدانیم كه هنوز نیز چارچوب مناسبی كه بتواند بر حوزه سلامت كشور سایه بیفكند نداریم.

وی افزود: حوزه آموزش كار سختی دارد و باید ما بتوانیم به یك جامعه سالم برسیم.

لاریجانی با اشاره به اینكه ارتباط برنامه‌های وزارت بهداشت برای دستیابی به چشم‌انداز سال 1404 باید در راستای ارائه خدمات، تأمین منابع و ارتقاء علم و فناوری سامان یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: انقلاب اول در نظام سلامت ایجاد شبكه‌های بهداشتی و درمانی بود و حال نظام پزشك خانواده و ارجاع انقلاب دوم در نظام سلامت كشور به حساب می‌آید.

لاریجانی تصریح كرد: هنوز نیز مراقبت اولیه در حوزه سلامت از موفقیت‌های ایران است و به عنوان الگوی جهانی در سطح دنیا شناخته می‌شود ولی در مقابل آن چالش‌های بزرگی نیز از جمله نیازهای فوری و مسائل كلان آینده مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینكه در این راستا باید سؤالات اساسی در حوزه نظام سلامت پرسیده شود از جمله اینكه ساختار نظام سلامت در ایران باید چگونه باشد و حجم خدمات دولتی نیز چقدر باید باشد.

وی افزود: سؤالات دیگری از جمله اینكه آیا به سمت نظام ملی سلامت حركت می‌كنیم یا نظام پرداخت چگونه باید طراحی شود و اینكه چه سهمی از هزینه‌های سلامت را مردم باید بپردازند و در نهایت چه سهمی از خدمات توسط بخش خصوصی ارائه شود و بیمه‌ها نیز باید چگونه به صورت تكمیلی ارائه خدمات دهند باید سؤال شود.

لاریجانی ادامه داد: برای تحول نظام سلامت كشور از تجارب كشورهای مختلفی از جمله استرالیا،‌ شیلی، مصر، مكزیك، تركیه، كلمبیا و مالزی بهره برده‌ایم. زیرا باید آگاه می‌شدیم كه قلمرو تحولات در بخش سلامت در كشورها به چه صورت بوده است.

وی تصریح كرد: هر كدام از این كشورها به یك قسمت از حوزه نظام سلامت خود توجه كرده‌اند ولی كشورهایی مانند استرالیا و انگلستان بیشتر به صورت جامع به موارد استراتژی كه نقشه سلامت خود پرداخته‌اند.

وی اظهار داشت: در این راستا تركیه به روش‌های آینده‌نگری، مصر در بخش بیمه، بحرین ایجاد چارچوب منظم برای بهبود زندگی، آمریكا در راستای پوشش بیمه سلامت و استرالیا نیز در سال 2007 بازنگری جامعی را در حوزه نظام سلامت كشور خود ایجاد كرد.

وی با بیان اینكه زمان انتظار و عدم پوشش مناسب بیمه‌ها در حوزه دندانپزشكی كه از مشكلات این كشورها نیز به حساب می‌آید با مشكل كشور ما نیز مشترك است و ما باید بتوانیم با الگوهایی را كه از آنان می‌گیریم این مشكلات درمانی و بهداشتی خود را برطرف كنیم.

لاریجانی تصریح كرد: تجربه برخی كشورها مانند مالزی كه سرمایه‌گذاری بسیاری در مسئله فناوری اطلاعات داشته است در نقشه نظام سلامت كشورمان لحاظ شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: یك زمانی اطلاعاتی برای ارتقاء نظام سلامت كشورمان در برنامه چهارم مطرح شد و ما نیز از همان اطلاعات برای برنامه توسعه پنجم در حوزه نظام سلامت استفاده كردیم.

وی به راه‌اندازی واحد كشوری سیاستگذاری و ظرفیت‌سازی و توانمندسازی برای كارشناسان و مدیران نظام سلامت از جمله برگزاری دوره‌های بومی كردن حوزه نظام سلامت از سال 82 اشاره كرد و گفت:‌ در این راستا مشاوره‌هایی نیز از بانك جهانی برای تأمین نظام مالی گرفته شده است و مشاوره‌های كوتاه مدت خارجی نیز برای نقشه جامع سلامت كشور صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینكه مشاورانی از وزارت بهداشت نیز برای گذراندن دوره‌های كارگاهی به خارج از كشوراعزام شده‌اند كه متعاقباً برخی از آنان پس از بازگشت به ایران موفق و برخی دیگر موفق نبوده‌اند.

لاریجانی به هم‌اندیشی سیاست‌گذاری سلامت و عدالت و همچنین هم‌اندیشی ملی و تحلیل وضعیت نظام اطلاعات مدیریت سلامت نیز اشاره كرد و گفت: مجموع تمام این تلاش‌ها منتهی به گزارش حوزه سلامت برای برنامه توسعه پنجم شده است و ما باید با مجموع این اطلاعات بتوانیم نقشه تحول نظام سلامت در افق سال 1404 را اجرا كنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: مجموعه‌ای جامع، هماهنگ و پویا از اهداف، سیاست‌ها و الزامات برنامه‌ریزی شده است تا بتوانیم در بحث ارائه خدمات كه ابهام وجود دارد و مردم و سیاستگذاران نیز تمایل به توسعه خدمات درمانی را خواستارند متمركز و اجرا كنیم.

لاریجانی به انتظاراتی كه از نقشه نظام سلامت وجود دارد نیز اشاره كرد و گفت:‌ استفاده از شواهد داخلی و جهانی، استفاده از نخبگان و خبرگان و رعایت ارزش‌های اسلامی و ایرانی و حضور تأثیرگذار از انتظارات بالقوه نقشه نظام سلامت است.

لاریجانی خاطرنشان كرد: انتظار می رود تا یك ماه آینده با برگزاری كارگروه‌های نقشه نظام سلامت بتوانیم برنامه‌های این نقشه را بر اساس تغییرات پایدار هدفمند و بنیادی دنبال كنیم.

در ادامه جلسه كارگروه‌های نقشه نظام سلامت سید رضا مجدزاده، هماهنگ‌كننده دبیرخانه نقشه جامع سلامت نیز در سخنرانی كوتاه خود برای شركت كنندگان از حوزه‌های اولویت دار نظام سلامت از جمله نظام مراقبت تعیین كننده‌های نظام سلامت، توانمندسازی جامع، مدیریت منابع انسانی، تعیین كننده‌های اجتماعی سلامت، امنیت غذا و تغذیه، نظام ارائه خدمات، نظام تأمین مالی سلامت، فناوری اطلاعات و تولیت سلامت برای شركت‌كنندگان و مسئولان كارگروه‌های نقشه نظام سلامت توضیحاتی ارائه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha