پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 300228

آیا می‌دانید رابطه پیچیده‌ای بین دو اختلال روانی مهم اضطراب و افسردگی با چاقی وجود دارد؟ اضطراب منجر به پرخوری و در نتیجه چاقی می‌شود. ولی افسردگی و چاقی رابطه‌ای به مراتب پیچیده‌تر و دوسویه دارند.

مثلث چاقی، اضطراب و افسردگی

سلامت نیوز:آیا می‌دانید رابطه پیچیده‌ای بین دو اختلال روانی مهم اضطراب و افسردگی با چاقی وجود دارد؟ اضطراب منجر به پرخوری و در نتیجه چاقی می‌شود. ولی افسردگی و چاقی رابطه‌ای به مراتب پیچیده‌تر و دوسویه دارند.

 بداستان از این قرار است افرادی که افسرده‌اند یا کم‌اشتها می‌شوند یا بیش از اندازه غذا (آن هم از نوع ناسالم) می‌خورند. کم‌تحرکی و انزواطلبی این افراد نیز باعث می‌شود غذایی که می‌خورند در بدن‌شان سوزانده نشده و تبدیل به چربی شود و طی چرخه‌ای باطل، چاقی بیشتر به افسردگی مضاعف منجر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،چاقی می‌تواند منجر به شکل‌گیری یک تصویر ذهنی ضعیف از خود و کاهش اعتماد به‌نفس و در نهایت، انزوای اجتماعی شود که این عوامل بر شدت افسردگی می‌افزایند. افسردگی نیز می‌تواند تاثیر عمیقی بر تلاش‌های شخص برای کاهش وزن داشته باشد.

فراموش نکنید در یک برنامه کاهش وزن موثر، سه عامل انگیزه، ماده غذایی و فعالیت فیزیکی نقش کلیدی ایفا می‌کنند، اما افسردگی می‌تواند مانع پیشبرد هر سه عنصر فوق شود.افراد چاق مبتلا به اضطراب و افسردگی باید دریافت کالری خود را کاهش دهند، اما نباید خود را گرسنه نگه دارند. زیرا گرسنگی اضطراب را بالا می‌برد. پس بهترین راهکار، تعداد وعده‌های بیشتر و کاهش شدید حجم وعده‌هاست.

از طرفی شک نداریم ورزش انرژی را می‌سوزاند و به از دست دادن کالری کمک می‌کند. به همین دلیل فعالیت‌های ورزشی و تحرک در درمان افراد چاق دچار اضطراب یا افسردگی اهمیت ویژه‌ای دارد. فراموش نکنید ورزش فقط سلامت جسمی شما را بهبود نمی‌بخشد و به حفظ و ارتقای سلامت روان و ذهن کمک می‌کند. ورزش با آزاد کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی به بهبود روحیه کمک کرده و هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد.

به بیان دیگر، ورزش به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند که موجب کارکرد بهتر بخش‌های مختلف بدن می‌شود. پس اگر کاهش وزن و سالم بودن انگیزه کافی برای ورزش به شما نمی‌دهد به حفظ سلامت ذهنی و روانی‌تان با ورزش منظم کمک کنید.  زمانی که افزایش وزن پیدا کرده‌اید، خود را وزن نکنید. وقتی دائما خود را وزن می‌کنید، اعداد ترازو و عدم پیشرفت در کاهش وزن، شما را ناامید خواهد کرد.

این امر تاثیر محسوسی بر میزان اضطراب شما خواهد داشت. اگر هر روز وزن خود را چک کنید با مشاهده عدم کاهش قابل انتظار وزن‌تان دچار استرس بیشتری خواهید شد. پس ماهانه یک‌بار این کار را انجام دهید تا متوجه پیشرفت‌تان نسبت به ماه قبل شوید. چک‌کردن روزانه تنها باعث افزایش اضطراب و از دست دادن انگیزه‌تان می‌شود. اگر نمی‌توانید تمرکز و برنامه‌ریزی دقیقی برای کاهش وزن داشته باشید با خودتان نجنگید وبه یک مشاور تغذیه معتمد مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha