نیازهای پوست شما با افزایش سن تغییر می‌کند. مراقبت‌های پوستی که در دهه 20 زندگی داشتید، احتمالاً منجر به داشتن پوستی کاملاً ایده‌آل در دوره‌های بعدی زندگی نخواهد شد. در اینجا متخصصان، آنچه برای پوست شما، در دهه 30، 40 و 50 زندگی، اتفاق می‌افتد و اقداماتی که باید جهت مراقبت از پوستتان انجام دهید، را توضیح داده‌اند...

راهنمای دهه به دهه برای مراقبت از پوست

سلامت نیوز: نیازهای پوست شما با افزایش سن تغییر می‌کند. مراقبت‌های پوستی که در دهه 20 زندگی داشتید، احتمالاً منجر به داشتن پوستی کاملاً ایده‌آل در دوره‌های بعدی زندگی نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، در اینجا متخصصان، آنچه برای پوست شما، در دهه 30، 40 و 50 زندگی، اتفاق می‌افتد و اقداماتی که باید جهت مراقبت از پوستتان انجام دهید، را توضیح داده‌اند...

در دهه 30 سالگی شما...
اگر در گذشته زیاد به مراقبت از چهره‌تان فکر نمی‌کردید، اکنون دهه‌ای است که باید مراقبت از پوست را جدی بگیرید. شما آن خطوط بالش که گاهی در هنگام خواب روی صورتتان ظاهر می‌شود را می‌شناسید؟ آن‌ها نشانه این هستند که پوست شما تغییر می‌کند و به سرعت قبل به حالت اولیه برنمی‌گردند. ممکن است شما در 30 سالگی متوجه تأثیرات شیوه زندگی و ژنتیک شوید: آسیب‌دیدگی ناشی از آفتاب، کدر شدن محیطی پوست، خطوط اطراف چشم و تیرگی چشم.
اکنون زمان آن است که بر روی جلوگیری از آسیب بیشتر پوستتان تمرکز کنید و برای حفظ آنچه به دست آورده‌اید، تمرکز کنید. دهه 30 سالگی شما شیرین‌ترین دوره تولید چربی و کلاژن است، در این دوران چهره افراد معمولاً بالغ‌تر به نظر می‌رسد.

در صبح
شستشوی ملایم صورت به محافظت از سد طبیعی پوست کمک می‌کند. استفاده از مرطوب‌کننده روزانه نیز ضروری است. اگر از قبل عادت به این کار ندارید، یک کرم سبک و متناسب با نوع پوستتان (چرب، خشک یا مختلط) انتخاب کنید. اگر این کرم حاوی SPF 30 باشد، امتیازات بیشتری به شما داده و به شما این امکان را می‌دهد که مرحله اضافی استفاده از ضد آفتاب را نادیده بگیرید. (بله، چهره شما به محافظت روزانه در برابر آفتاب در تمام طول سال نیاز دارد.) خانم‌های دارای پوست تیره، باید از استفاده از محصولات SPF با پایه مواد معدنی پرهیز کنند. زیرا آن‌ها می‌توانند رنگ تیره پوست را کدر یا خاکستری جلوه دهند، و سراغ فیلترهای اشعه UV شیمیایی خالص بروند.
اگر پوست شما علائم هایپرپیگمانتاسیون را نشان می‌دهد، قبل از کرم روزانه، از یک سرم ویتامین C استفاده کنید تا به رفع لکه‌های تیره کمک کند. اگر چهره شما تیره است و خشکی پوست دارید، قبل از کرم صورت، چند قطره از روغن صورت را روی پوست بریزید تا رطوبت را حفظ کند و درخشش ظاهری سالم داشته باشد.

در شب
چند بار در هفته، پس از تمیز کردن پوست (یا به جای پاک‌کننده معمولی که استفاده می‌کنید)، از یک محصول حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها (یا AHA) مانند گلیکولیک اسید یا یک اسکراب ملایم برای تقویت گردش سلول‌های پوست (ریزش مداوم سلول‌های مرده پوست و جایگزینی بعدی آن با سلول‌های جوان‌تر)، فرآیندی که در دهه 30 سالگی شروع به کند شدن می‌کند، استفاده کنید. تقریباً می‌توانید گلیکولیک اسید را مانند قیچی کوچکی تصور کنید که سلول‌های سطح پوست را شل کرده و باعث لایه‌برداری می‌شود و به سلول‌های تازه اجازه می‌دهد روی کار بیایند. ماسک حاوی گلیکولیک اسید را انتخاب کنید که قبل از آبکشی چند دقیقه روی پوست باقی بماند، یا کرم شب (که کافی است تنها یک بار در شبانه‌روز استفاده شود) را امتحان کنید که زمانی که شما در خواب هستید، اثر خود را روی پوست بگذارد؛ اما مواظب باشید، به ویژه اگر پوست تیره‌ای دارید؛ زیرا اثرات روشن‌کنندگی می‌تواند باعث هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب در چهره‌هایی با محتوای ملانین بالا شود. یکی دیگر از موارد ضروری در هنگام خواب استفاده از کرم زیر چشم حاوی موادی مانند رتینول (برای تقویت کلاژن)، کافئین (برای جلوگیری از پف کردن) و نیاسینامید (برای کاهش قرمزی) است.

در دهه چهل سالگی شما...
در این سال‌ها، در اطراف چشم‌ها و دهان، چین و چروک‌های عمیق ایجاد می‌شود. مادامی که ما شروع به از دست دادن چربی‌های زیر پوستی می‌کنیم، حجم کلی صورت کاهش پیدا می‌کند. با رسیدن به دهه 40 سالگی، چربی و کلاژن پوست، بیش از آنکه تولید می‌شوند، تجزیه خواهند شد. بعلاوه، به نظر می‌رسد آکنه در این دوره به دلیل نوسانات سطح استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد. این مسئله می‌تواند منجر به تغییرات بزرگ پوستی، به ویژه آکنه کیستیک بزرگ شود که معمولاً در امتداد خط فک ظاهر می‌شوند و می‌تواند لکه‌ها و زخم‌هایی را به جا بگذارد. بله چین و چروک به علاوه جوش‌ها.

در صبح
اگر دچار آکنه‌های هورمونی یا حتی ماسکنه، به دلیل پوشیدن ماسک صورت، هستید، با کمک شستشودهنده‌های صورت حاوی سالیسیلیک اسید پوست خود را تمیز کنید تا به حداقل میزان آسیب کمک کنید. همچنین در این دهه از زندگی، رتینول چیزی است که می‌توانید برای اطمینان از محافظت پوست، به روتین خود اضافه کنید. استفاده از سرم‌های بر پایه رتینول روزانه (یا هر چند روز یک بار، بسته به قدرت دوز محصول و واکنش پوست شما نسبت به آن)، قبل از استفاده از مرطوب‌کننده، به بهبود رنگ پوست و هدف قرار دادن خطوط ریز صورت، کمک می‌کند. اگر می‌خواهید تعداد مراحل روتین پوستی خود را کم کنید، همچنین می‌توانید از کرم‌های صورت حاوی رتینول استفاده نمایید. مراقبت از پوست همیشه به سه مورد اساسی برمی‌گردد: ضد آفتاب، ویتامین C و رتینول.

در شب
اکنون وقت آن است که تلاش خود را بیشتر کنید. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند رسوِراترول، فاکتورهای رشد و پپتیدها می‌توانند به تغییر کاهش تولید کلاژن کمک کنند و این ویژگی آن‌ها را به مواد تشکیل‌دهنده خوبی برای کرم شب تبدیل می‌کند. قبل از خواب، پوست خود را مرطوب کرده و کرم شب را در ناحیه پوست گردن نیز اعمال کنید. ایده خوبی است که از یک کرم دور چشم نیز استفاده کنید. کرم چشم با عناصر فعالی مانند ویتامین A می‌تواند به ضخیم شدن پوست کمک کند، گودی زیر چشم و همچنین تیرگی زیر چشم را با افزایش گردش خون در مویرگ‌ها بهبود می‌بخشد.

در دهه 50 سالگی شما...
تمرکز شما در این دوره باید به مرطوب کردن، مرطوب کردن و مرطوب کردن باشد. در این سال‌هاست که احتمالاً خشکی بزرگ‌ترین مشکل پوستی شما خواهد بود. همچنین ممکن است شاهد بازجذب استخوان باشید، بنابراین ممکن است خمیدگی یا افتادگی صورت را تجربه کنید. این باعث می‌شود همه اجزای صورت کمی پایین بیاید. افزایش شواهد آسیب خورشیدی، خطوط عمیق‌تر و رگ‌های خونی شکسته نیز از مشخصه‌های این دهه است.

در صبح
روی محصولات آب‌رسان و تغذیه‌کننده پوست، از تمیزکننده‌ها تا کرم دور چشم، تمرکز کنید. هیالورونیک اسید یک جزء مرطوب‌کننده عالی برای تمام سنین است و باید تا رسیدن به سن 50 سالگی در ترکیبات مراقبت از پوست شما باشد. به دنبال این ماده در سرم‌ها، لوسیون‌های روز و کرم‌های شب باشید و هدفتان این باشد که حداقل روزی یکبار در روتین شما جای بگیرد. هنگامی که نوبت به ترمیم پوست می‌رسد، رتینول هنوز در صدر لیست قرار دارد، اما خوب است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید. متخصصین، رتینول تجویزشده را پیشنهاد می‌کنند.
ماسک‌های ورقه‌ای را برای موارد خاص نگه ندارید، هر زمان که پوستتان به تقویت نیاز داشت، از آن‌ها استفاده کنید. ماسک‌هایی که مبتنی بر اسید هیالورونیک هستند، می‌توانند موقتاً به‌خوبی صورت را پُر نشان دهند. قبل از میکاپ در روزهای مهم، یک ماسک ورقه‌ای به روتین خود اضافه کنید.

در شب
از محصولات شب خود زیاد استفاده کنید. آن‌ها را روی پوست خود قرار دهید و یک لایه یکنواخت از آن را تا انتها به سمت پایین گردن و در بالای قفسه سینه، و حتی تا بالانی نوک دست‌ها، پخش کنید. پوست این نواحی نازک بوده و به ویژه با افزایش سن‌تان به‌خوبی احیا نمی‌شود، پس نیاز به توجه بیشتری دارند. اگر شب دوش می‌گیرید، از محصولات مراقبت پوست قبل از پوشیدن لباس‌خواب، استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha