پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 30556
سلامت نیوز :دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران گفت: بیماری مزمن ریه سومین علت مرگ در کل دنیا و دومین علت شایع از کارافتادگی است.
دکتر رامین ابریشمی دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بیان داشت: حالتی از بیماری که در آن جریان هوا دچار محدودیت شود که این محدودیت به طور کامل قابل برگشت نباشد بیماری مزمن ریه نامیده می شود که شامل برونشیت مزمن و بیماری راه های کوچک هوایی است. دبیر انجمن داروسازی بالینی تصریح کرد:‌ چهارمین علت مرگ در ایالات متحده آمریکا و سومین علت مرگ در کل دنیا و همچنین دومین علت شایع از کار افتادگی بیماری مزمن ریوی می باشد. وی ادامه داد: مهمترین عامل خطر ابتلا به این بیماری استعمال سیگار است به طوری که 85 درصد بیماران سابقه مصرف سیگار دارند. ابریشمی با اشاره به اینکه سایر عوامل خطر این بیماری شامل مشاغل خاص مانند کارگران معادن ذغال سنگ، طلا، آزبست، صنایع سرامیک و سیلوهای گندم است گفت: یک بیماری نادر وراثتی به نام کمبود آنتی تریپسین یک نیز میتواند منجر به بیماری مزمن ریوی شود.

 وی یادآور شد: هنگامی که فرد در معرض موادی مضر مثل سیگار قرار می گیرد واکنش های غیرطبیعی التهابی در بدن وی آغاز می شود که منجر به تخریب گسترده هیپرتروفی و هیپرپلازی سلول های ترشح کننده خلط و فلج موقت سلول های مژگانی راه های هوایی می شود. وی با بیان اینکه تمامی این تغییرات به سمتی پیش می رود که بیمار نتواند در هنگام بازدم به میزان کافی ریه خود را تصفیه نماید تصریح کرد: علاوه بر تبادل گازی در ریه افراد دچار اختلال شده باعث هایپوکسمی و احتیاج دی اکسید کربن در خون آنها می گردد. دبیر انجمن داروسازی ایران یاد آور شد: در برونشیت مزمن بیمار دچار سرفه خلط آور، تنگی نفس، عفونت های مکرر تنفسی می گردد و در آمفیزم بیمار تنگی نفس شدید بدون سرفه و خلط است که اغلب این بیماران سالها دچار سرفه خلط آور صبحگاهی بوده ولی به آن توجه نکرده و مراجعه پزشکی ندارند.

*** سه دقیقه صحبت از سوی جامعه پزشکی برای ترغیب ترک سیگار موثر خواهد بود

وی با اشاره به جایگاه ویژه داروسازان در جهت تشخیص و ارجاع به موقع بیماران مبتلا به برونشیت مزمن ادامه داد:‌ همکاران داروساز باید به هر نوع سرفه ای که مزمن شده و بیش از دو هفته به طول انجامیده توجه ویژه ای داشته باشند. دکتر ابریشمی ترک سیگار را تنها درمانی خواند که موفق به کاهش خطر ابتلا به بیماری شده و توانسته جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد که داروسازان در این حوزه نیز از جایگاه ویژه ای برای ترغیب بیماران به ترک سیگار و آموزش نحوه آن برخوردار هستند. وی اظهار داشت: هر فردی که به هر دلیلی دچار سرفه شده یا داروهای تنفسی مصرف می کند و یا حتی سرماخورده است در بهترین شرایط برای ترغیب ترک سیگار قرار دارد به طوری که مطالعات نشان داده اند ترغیب به ترک سیگار از سوی افراد جامعه پزشکی حتی با 3 دقیقه صحبت می تواند موثرتر از ترغیب توسط سایر افراد غیر حرفه ای باشد. وی در پایان با اشاره به اینکه برخی دیگر از مطالعات نشان داده اند که ترک سیگار به کمک داروها یا جایگزین های نیکوتین می تواند از ترک سیگار بدون داروهای کمکی موثرتر باشد خاطرنشان کرد: جهت ترک سیگار می توان از داروی اوپروپیون کمک گرفت یا از آدامس و tacch  نیکوتین بهره برد که در این راستا داروساز باید دز و نحوه صحیح مصرف این داروها  را به بیمار آموزش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha