شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 306370

رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان کردستان گفت: حدود170 هکتار از نیزارهای اطراف و داخل تالاب بین المللی زریوار در اثر سهل انگاری و بی توجهی برخی افراد در آتش سوخت.

آتش سوزی در تالاب زریوار کردستان

سلامت نیوز: رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان کردستان گفت: حدود170 هکتار از نیزارهای اطراف و داخل تالاب بین المللی زریوار در اثر سهل انگاری و بی توجهی برخی افراد در آتش سوخت.

به گزارش سلامت نیوز، ابراهیم همت بلند در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این مقدار آتش سوزی در سال‌های اخیر کم سابقه بوده که متاسفانه باعث نابودی زیستگاه جانوری و حیوانی این منطقه شد.

وی اضافه کرد: خسارت های وارده به نیزارهای اطراف تالاب زریوار بر اثر این حریق باید توسط کارشناسان برآورد شود ولی قطع به یقین این مقدار از وسعت آتش سوزی به پرندگان،پستانکار و جانواران دیگری در این منطقه از بین رفته باشند بسیار زیاد خواهد بود.

همت بلند افزود: تحقیقات برای شناسایی خاطیان این آتش سوزی های آغاز شده و در صورت شناسایی متخلفان پرونده قضایی برای آنها تشکیل و به مراجع قضایی ارسال می شود.

وی خاطرنشان کرد: فرمانداری، مأموران اجرایی حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان و شهرادری دو شبانه روز است که با تمام امکانات در حال رصد و سعی در اطفای حریق دارند.

وی با بیان اینکه آتش سوزی های نیزارهای زریبار تهدیدی جدی برای آینده این تالاب بین المللی و نابود کننده حیات گونه های جانوری و پرندگان است، تاکیدکرد: صیانت و حفاظت از این سرمایه ملی که متعلق به نسل های آینده است، وظیفه همگانی است و از عموم مردم میخواهیم هرگونه آتش سوزی یا مورد مشکوک را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان اطلاع دهند.

وی یادآور شد: نیزارهای دریاچه زریبار مامن و آشیانه بسیاری از پرندگان و موجودات آبزی و کنار آبزی به شمار میرود که با سوختن نیزارها این جاندارن نیز ازبین می روند و حتی در معرض خطر انقراض قرار میگیرند.

تالاب زریبار هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن در اواخر سال 97 پس از پیگیری های جدی به انجام رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha