دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 30767
سلامت نیوز : تجویز صحیح ، مناسب و کامل رژیم درمانی تحت نظارت مستقیم یک ناظر دلسوز بهترین راه پیشگیری از ایجاد مقاومت دارویی در بیماران مبتلا به سل حساس به دارو است .
 دکتر بتول شریفی مود عضو مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و طب گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این مطلب گفت : سل مقاوم به دارو ، از جمله بیماری هائی است که آمار بالای مرگ و میر ناشی از ابتلاء به آن ، نوعی تهدید برای کنترل این بیماری محسوب می شود .
وی گفت : بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تا حدود 5 سال قبل از 9 میلیون مورد جدید مبتلا به سل ، 500 هزار نفر به سل مقاوم به دارو مبتلا شده بودند که این مسئله یکی از عوامل مهم مرگ و میر بیماران مبتلا به سل بوده است .
وی افزود : بروز جهش ژنتیکی در باسیل سل و درمان ناقص یا اشتباه آن موجب تکثیر گونه های مقاوم به دارو می شود .
وی ادامه داد : در استان های مرزی مانند سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی و رضوی با توجه به مجاورت با دو کشور افغانستان و پاکستان ، میزان بروز سل بالاست .
وی تاکید کرد ؛ آنچه نباید از یاد برد این موضوع است که سل قابل درمان است و نباید کسی از این بیماری از بین برود .
وی همچنین افزود : درمان این بیماری اگر چه رایگان است اما به ازای هر نفر بیش از 250 میلیون ریال هزینه بر دوش دولت تحمیل می شود .
وی ادامه داد : اجرای استراتژی DOTS که شامل مجموعه عملکرد درمانی مدون در راستای بهبودی کامل بیماری است نقش بسزائی در جلوگیری از ایجاد بیماری سل مزمن و تبدیل شدن بیماری به یک معضل بهداشتی دارد .
سل نوعی بیماری ریوی است که شایع ترین علامت بالینی آن ، سرفه بیش از دو هفته ، تب طولانی ناشناخته ، خلط خونی و یا غیر خونی ، درد قفسه سینه ، تنگی نفس و تعریق شبانه است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha