سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 30794

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی از بازگشت مجدد موج دوم ایدز در میان جوانان به دلیل مصرف روانگردان‌ها خبر داد. از سوی دیگر کارشناسان اعتقاد دارند که برنامه اردوگاه‌های اجباری با برنامه‌های مبارزه با ایدز تداخل دارد و شرایط مناسب برای اعتماد بیماران به سازمان‌هایی چون بهزیستی را از بین می‌برد.

سلامت نیوز :رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی از بازگشت مجدد موج دوم ایدز در میان جوانان به دلیل مصرف روانگردان‌ها خبر داد. از سوی دیگر کارشناسان اعتقاد دارند که برنامه اردوگاه‌های اجباری با برنامه‌های مبارزه با ایدز تداخل دارد و شرایط مناسب برای اعتماد بیماران به سازمان‌هایی چون بهزیستی را از بین می‌برد.

کامبیز‌محضری کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی هرچند شروع مجدد موج دوم ایذر را تایید نمی‌کند اما برنامه اردوگاه اجباری را یک برنامه تداخلی با فعالیت سازمان‌هایی چون بهزیستی در مبارزه با ایدز می‌داند و می‌گوید: «وقتی بیمار بداند که ممکن است دستگیر شود بنابراین اصلا خودش را نشان نمی‌دهد. همین مسئله باعث می‌شود که سازمان‌ها نتوانند بیماران را شناسایی کنند. در صورتی که برای مداوا و جلوگیری از گسترش ایدز در کشور باید مدارا کرد و آرام آرام برنامه درمان را پیش برد.»

 ورود به جامعه زنان ایدزی سخت است

همچنین صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت درباره افزایش موارد انتقال ایدز در زنان و شمار مبتلایان ازطریق ارتباطات جنسی محافظت نشده هشدار می‌دهد. مسئله‌ای که توسط محضری هم تایید می‌شود. به گفته محضری دسترسی به زنان مبتلا به ایدز و معتاد به دلیل تابو بودن آن در جامعه بسیار سخت‌تر است. او این مسئله را درباره زنان خیابانی که ترس از دستگیری دارند بیشتر می‌داند و آنها را از جمله ناقلان پنهان ایدز در جامعه به شمار می‌آورد.

مبارزه با ایدز اعتبار می‌خواهد

پیش از کامبیز محضری، صداقت زنگ بی‌پولی برای مبارزه با ایدز را به صدا درآورده بود. به گفته صداقت با گذشت چهار ماه از سال 90 هنوز هیچ خبری از 55 میلیارد ریال مصوب برای کنترل ایدز نیست.

این درحالی است که به اعتقاد وی اختصاص چنین بودجه‌هایی پاسخگوی تمام برنامه‌های اداره ایدز وزارت بهداشت نخواهد بود. به گفته او هر چند اعتبارات برنامه‌های کنترل ایدز نسبت به سال گذشته کاهش نیافته اما باید توجه داشت که قسمت عمده این بودجه‌ صرف تامین داروهای بیماران، مباحث درمانی و نظام مراقبت می‌شود. او می‌گوید: «این در حالی است که در برنامه‌های ایدز هدف آن است که به پیشگیری از این بیماری توجه و در این زمینه سرمایه‌گذاری شود. در صورت اختصاص اعتبارات کافی این مهم نیز محقق می‌شود.» او البته در حالی پیشنهاد افزایش اعتبار را می‌دهد که در روزهای ابتدایی ماه پنجم سال هنوز اعتبارات سه ماهه اول سال جاری ابلاغ نشده است. کامبیز محضری از کارشناسان اعتیاد بهزیستی اعتقاد دارد که برنامه مبارزه با موج دوم ایدز به رغم تداخل‌ها راه خود را می‌رود و اگر بودجه ا فزایش یابد می‌توان به برنامه‌ها امیدوار بود.

اعلام مجدد شروع موج سوم ایدز

هرچند زنگ شروع موج سوم ایدز در سال‌های پیش توسط «مینو محرز» رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران به صدا درآمده بود اما دوباره توسط رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صدا درمی آید.

به گفته صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت این موج بیشتر از هرکسی زنان را نشانه رفته است. رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از شواهد موجود مبنی بر افزایش تعداد موارد ابتلا به ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده و همچنین افزایش انتقال بیماری میان زنان، از تاکید برنامه سوم کشوری مبارزه با ایدز بر لزوم توجه به الگوهای جدید انتقال این بیماری و همچنین توجه به برنامه‌های کاهش آسیب به منظور پیشگیری از بازگشت موج دوم ایدز خبر می‌دهد. عباس صداقت با اشاره به تدابیر اتخاذ شده در برنامه سوم کشوری ایدز برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری می‌گوید: در سومین برنامه استراتژیک ایدز همچنان بر لزوم توجه به برنامه‌های کاهش آسیب و ادامه این برنامه‌ها در مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر تاکید شده است.

الگوهای جدید انتقال ایدز

صداقت بر برنامه سوم کشوری ایدز مبنی بر الگوهای جدید انتقال ایدز مانند انتقال از طریق ارتباطات جنسی به‌ویژه ارتباطات جنسی در سوءمصرف‌کنندگان مواد روانگردان، توجه ویژه به زنان آسیب‌پذیر و جوانان و نوجوانان، توجه به تغییر الگوی انتقال بیماری و شیوع مصرف مواد روانگردان تاکید می‌کند و می‌گوید«بر این اساس با هماهنگی سازمان‌های همکار در این برنامه، برنامه‌های پیشگیرانه از این بیماری با شدت بیشتری پیش خواهد رفت.»

ارتباطات جنسی محافظت نشده

صداقت با ابراز نگرانی از آغاز موج سوم ایدز به دنبال تغییر الگوی انتقال این بیماری و توجه برنامه سوم کشوری ایدز به این نگرانی‌ها، می‌گوید: در حال حاضر شواهد حاکی از آن است که تعداد موارد ابتلا از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده در حال افزایش است. از طرف دیگر شواهدی نیز وجود دارند که نشان می‌دهند انتقال بیماری میان زنان در حال افزایش است. این مباحث زنگ خطری است برای آغاز موج سوم بیماری ایدز، بر این اساس پیشگیری از وقوع موج سوم این بیماری یکی از اهداف پیش‌بینی شده در برنامه سوم کشوری ایدز است.
منبع : تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha