دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 31066
سلامت نیوز : سرپرستار بخش گوارش مرکز طبی کودکان گفت: از نخستین نشانه های کودکان سلیاکی ابتلاء به اسهال های مزمن است که در صورت رعایت نکردن رژیم غذایی اسهال بروز می کند.

 آرزو امانی در گفت وگو با نظام پرستاری کشور با بیان اینکه سلیاک از بیماری های دستگاه گوارش به شمار می آید، اظهار کرد: کودکان مبتلا به سلیاک به گلوتن موجود در غذا آلرژی و حساسیت دارند از این رو باید از مصرف غذاهای حاوی گندم اجتناب کنند به این افراد توصیه می شود تا از بیسکویت های رژیمی خاص و فاقد گلوتن استفاده کنند.

وی ادامه داد: چنانچه کودک در سنین مدرسه رژیم غذایی خاصی را رعایت نکند به مشکلات گوارشی مانند اسهال عود می کند.

سرپرستار بخش گوارش مرکز طبی کودکان افزود: FTT یا سندرم سوء جذب از دیگر مشکلات گوارشی است که کودکان به اسهال های مزمن دچار می شوند این کودکان به علت وجود مشکل در جذب مواد غذایی اختلال رشد هم  دارند.

امانی گفت: اسهال های فصلی غالباً اسهالهای حاد و عفونی (با شروع یک باره) هستند و از دست دادن آب بر اثر اسهال در کودکان کم سن تر، خطرناک تر است.

وی ادامه داد: اسهالهای آبکی با میزان دفعات فراوان (10 تا 12 بار دفع مدفوع آبکی طی 6 ساعت) و اسهال های خونی از موارد خطرناکی است که برای پیگیری بیشتر و سرم درمانی نیاز به بستری در مراکز درمانی و بیمارستان دارند.

سرپرستار بخش گوارش مرکز طبی کودکان افزود: از نشانه های اسهال های شدید چروکیدگی پوست کودک (نظیر پوست افراد سالخورده) است که در این صورت توصیه می شود پیش از رساندن کودک به مرکز درمانی مایعات فراوان، محلول ORS و یا دوغ خنک به وی خورانده شود.

امانی یادآورشد: اسهال های شدید ضمن دفع مقادیر فراوانی از آب بدن به بروز اختلال در الکترولیت های بدن نیز منجر می شود که باید در اسرع وقت با مراجعه به مراکز درمانی و آغاز سرم درمانی هر چه سریع تر این کمبودها را جبران کرد.      

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha