سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 311244

کاهش ایمنی بدن ثمره اضطراب و افسردگی ناشی از کرونا

سلامت نیوز:روانشناس بالینی گفت: هرقدر به لحاظ روحی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و دچار افسردگی و اضطراب شویم، این موضوع روی سیستم ایمنی افراد اثر می‌گذارد و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

حسین بهلولی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه یک سال و سه ماه از شیوع کرونا در کشور می گذرد، افزود: امروز نسبت به گذشته ترس و نگرانی درخصوص این بیماری و آسیب هایش تا حدی کاهش پیدا کرده و همین باعث می شود با بی احتیاطی برخی افراد در انجام پروتکل های بهداشتی، شاهد موج چهارم و پنجم این بیماری باشیم.

وی تصریح کرد: حال در شرایطی هستیم که کرونا جهش پیدا کرده است. در این میان افرادی که پروتکل ها را رعایت می کنند با خبرهای پی در پی در خصوص موج های کرونا، دچار شوک شده و ترس وجودشان را فرا گرفته است. همین باعث می شود پروتکل ها را با وسواس بیشتری رعایت کنند.

بهلولی با بیان  اینکه نمی شود تاثیر اخبار را در بروز  اضطراب افراد نادیده گرفت، تاکید کرد: این بالا و پایین شدن ها و خبرهای بد، به لحاظ روانشناسی برای مردم آسیب زا و باعث به وجود آمدن  اختلال اضطرابی شان شده است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: از طرفی عده ای به خاطر از دست دادن عزیزانشان دچار اختلال سوگ می شوند و همین می تواند تاثیرات منفی در روحیه شان بگذارد.

بهلولی اظهار داشت: نتیجه اضطراب بالای افراد در نتیجه خبرهای بد درخصوص این بیماری یا از دست دادن عزیزانشان یا ترس از ابتلا به این بیماری و...منجر به پیک افسردگی در جامعه می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به نتایج قرنطینه بر روی روح و روان افراد ادامه داد: بدون شک این موضوع  ازنظر خلقی بر روی افراد تاثیر می گذارد و ممکن است دچار افسردگی های کوتاه و بلندمدت شوند.

این روانشناس افزود: برای همین باید با آنها کار شود. برای مثال بهتر  است سازوکاری فراهم شود تا افراد مبتلا به کرونا، پس از بهبودی تحت نظر روانشناس مهارت های شادمانی را یاد بگیرد.

وی اضافه کرد: باید این افراد تخلیه هیجانی شوند، چراکه خیلی از آنها دچار ترس از کرونا شده و بایستی تکنیک های ریلکسی را یاد بگیرند. حتی صحبت کردن فرد بهبود یافته با اطرافیان در جهت تخلیه هیجانی می تواند از میزان اضطراب و استرس وی کم کند.

این روانشناس با اهمیت نقش اطرافیان در کاهش اضطراب افراد مبتلا به کرونا، بهبودیافته یا آنها که دچار ترس ابتلا به این بیماری شده اند ،گفت: صحبت کردن راجع به این موضوع می تواند به افراد کمک خوبی کند. به همین دلیل اطرافیان مثل دوستان، خانواده، اقوام و... بهترین فرصت است که جویای حال فرد مبتلا یا بهبودیافته از کرونا باشند یا کمک کنند با صحبت کردن از میزان ترس افراد از ابتلا به این بیماری کمک کنند.

بهلولی تصریح کرد: همین زنگ زدن ساده، تماس تصویری،  ایجاد فضای شاد برای فرد مبتلا همه می تواند باعث افزایش روحیه افراد و کاهش اضطراب و استرس شان باشد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران(اسفند۹۸) تا کنون ۷۲ هزار و ۸۷۵ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha