سلامت نیوز : مركز تحقیقات لنز و اپتیك ایران اعلام كرد: گواهینامه رانندگی افرادی كه فقط با عینك طبی اجازه رانندگی دارند در صورت انجام اعمال جراحی عیوب انكساری چشم از قبیل لیزیك، لایزیك و PRK تعویض می‌شود.

به گزارش فارس، پرویز زرین بخش با اعلام این خبر افزود: افرادی كه با جراحی‌ عیوب انكساری چشمشان اصلاح می‌شود، می‌توانند به پزشك مراجعه كرده، گواهی انجام عمل و اصلاح دید بگیرند و با مراجعه به پلیس 110 برای تعویض گواهینامه اقدام كنند.

وی ادامه داد: افرادی كه دارای عیوب انكساری چشم از قبیل دوربینی و آستیگماتیسم هستند، موقع دریافت یا تمدید گواهی مورد سنجش بینایی قرار می‌گیرند و در صورت آنكه نمره چشم آنان بیش از یك باشد در گواهینامه آنان عبارت «رانندگی با عینك» قید می‌شود و این عده ملزم هستند، موقع رانندگی، حتماً از عینك استفاده كنند.

به گفته رئیس مركز تحقیقات لنز و اپتیك ایران، روش PRK كه شیوه جدیدتر و با عوارض كمتری نسبت به روش لیزیك است از چند سال پیش در كشور متداول شده و رفته رفته جایگزین عمل لیزیك می‌شود.

وی با ابراز خشوقتی از اینكه ایران طی چند سال اخیر در زمینه بكارگیری روش لازك نسبت به دیگر كشورهای پیشرفته دنیا، پیشگام بوده است، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر پزشكان كشورهای امریكایی و اروپایی نیز به دلیل مزایای روش لازك نسبت به این روش بیشتر تمایل پیدا كرده‌اند.

زرین بخش ادامه داد: در روش لیزیك به منظور اصلاح شماره چشم، یك ورقه نازك به ضخامت 100 تا 150 میكرون از قرنیه بریده شده و لیزر می‌شود در حالی كه در روش لازك و PRK ضخامت قرنیه برش داده نمی‌شود بلكه فقط لایه سطحی و بازگشت پذیر قرنیه بنام «اپی تلیوم» برداشته و به كمك لیزر اصلاح عیوب چشم انجام می‌شود.

وی گفت: در مركز تحقیقات اپتیك و لنیز ایران برای برداشتن «اپی تلیوم» روش ساده‌ای ابداع شده كه به جای استفاده از وسایل فلزی مرسوم، از اسفنج استفاده می‌شود كه ضربه كمتری به قرنیه وارد كرده، سبب افزایش سرعت عمل و نتیجه بهتر می‌شود.

زرین بخش اظهار داشت: افراد زیر 18 سال، عده‌ای كه نمره چشمشان در حال تغییر است، گروهی كه ضخامت قرنیه‌شان كم و نمره چشمشان بالاست، مبتلایان به قوز قرنیه و آب مروارید و التهاب چشم گزینه‌های مناسبی برای اعمال جراحی عیوب انكساری به روش‌های لیزیك، لازك و PRK نیستند.

وی استفاده از عینك، لنزهای نرم و سخت داخلی چشمی و لنزها ارتوكراتولوژی (لنزهایی كه به لنزهای شارژی شبانه معروف هستند) را مناسب‌ترین شیوه برای اصلاح عیوب انكساری افراد زیر 18 سال برشمرد.

وی افزود: ضروری است افراد بعد از عمل جراحی از قطره‌های آنتی بیوتیك، مسكن، اشك مصنوعی بدون نگهدارنده و عینك‌های آفتاب ضد پرتو UV استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha