چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 33549
سلامت نیوز: معاون غذای سازمان غذا و دارو با توصیه‌ بر اضافه شدن فلوراید به آب آشامیدنی، اظهار كرد: طرح فلوراید دار كردن نمك، باید با ارائه مستندات علمی همراه شود.

دكتر بهروز جنت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه درخواست اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت و دفتر بهبود تغذیه باید با ارائه مستندات علمی همراه باشد، گفت: در این درخواست هیچگونه مستند علمی در خصوص مناطق دچار كمبود فلوراید وجود ندارد. زیرا ایران مناطق بسیار متنوعی دارد و در برخی مناطق به علت بالا بودن غلظت فلوراید در آب‌شان ما خطر فلوروزیس را داریم.

وی ادامه داد: تا آنجایی كه ممكن است سعی می‌كنیم اینگونه غنی‌سازی‌ها را در نمك انجام ندهیم. زیرا نمك خودش محفل مناسبی برای توصیه به مردم نیست. از یك سو می‌خواهیم مصرف سدیم را پایین بیاوریم و از سوی دیگر می‌خواهیم نمك را غنی سازی كنیم و به مردم بگوییم آن را مصرف كنند.

وی با بیان اینكه توصیه‌ ما این است كه فلوراید به آب آشامیدنی اضافه شود، گفت: در اكثر مناطق دنیا نیز این كار در آب آشامیدنی انجام می‌شود. البته این طرح باید منطقه به منطقه و بر اساس نیاز آن شهرستان‌ یا استان انجام می شود.

جنت اضافه كرد: اما زمانی كه شما عنوان می‌كنید نمك با فلوراید غنی شود، این نمك یا باید در سوپرماركت‌ها توزیع شود كه نمی‌توان آن را كنترل كرد و یا در داروخانه‌ها عرضه شود كه باید با تجویز پزشكی همراه شود. البته اكنون هم تمام خمیردندان‌ها حاوی فلوراید هستند.

معاون غذای سازمان غذا و دارو با بیان اینكه انجام این طرح قطعا هزینه‌بر هم خواهد بود، اظهار كرد: البته افزودن فلوراید به نمك از افزودن آن به آب پیچیده‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha