دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 336461

سلامت نیوز:موج ششم کرونا از قله پایین آمده و حالا گفته می‌شود در مسیر آرامش است اما سوال بزرگی که در این دوره مطرح شد این بود که چرا محدودیت‌های کرونایی در شهرهای قرمز کشور در نظر گرفته نشد؟ این در حالی است که تا حدود 20 روز دیگر سفرهای نوروزی در کشور آغاز خواهد شد و با توجه به جمعیت واکسینه‌شده در برابر کرونا حتما سفرهای نوروزی بسیار پررونق‌تر از سال‌های قبل خواهد بود. از همین رو ستاد کرونا تمهیداتی را برای این مساله در نظر گرفته است.

بدون کارت واکسن راهی جاده نشوید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، روز گذشته جلسه هماهنگی طرح‌های ترافیکی ویژه نوروز 1401 برگزار شد. دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی ستاد کرونا نیز توضیحاتی درباره اینکه چرا نمی‌توان محدودیت‌های کرونایی در نظر گرفت یا جریمه خودروی افراد واکسن‌نزده چگونه خواهد بود، ارائه کرد. حسین قاسمی با بیان اینکه از اسفند سال ۹۸ تاکنون سه دوره را پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: دوره اول از زمان شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا در اسفند ۹۸ آغاز شده و می‌توان گفت تا آبان ۹۹ ادامه داشت. در این دوره ما تمهیدات و محدودیت‌ها را به صورت موردی دنبال می‌کردیم و به دلیل کافی‌نبودن اطلاعات‌مان از کرونا و نحوه مواجهه با آن، تمهیدات چندان جامع و مشخص نبود.


وی افزود: پس از آن، طرح محدودیت‌های هوشمند به اجرا درآمد که براساس آن یکسری محدودیت‌ها براساس رنگ‌بندی شهرها اجرایی شد. همان طور که می‌دانید رنگ‌بندی این شهرها در ابتدا سه نوع بود و بعدتر به چهار رنگ افزایش پیدا کرد. در این دوره محدودیت‌های کرونایی در پنج سطح برای اصناف، آموزش و پرورش، فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و... اتخاذ شد. دوره سوم نیز دوره‌ای است که ما از سامانه هوشمند برای این امر استفاده کردیم و مبنای ما نیز استعلام واکسیناسیون افراد و ابتلای آنان براساس
 کد ملی است.

تاکید بر واکسیناسیون در سفرهای نوروزی
دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی ستاد کرونا با بیان اینکه در رابطه با سفرهای نوروزی ابتدا قرار شد طرح براساس تزریق دو دوز از واکسن کرونا انجام شود، تصریح کرد: اما ستاد ملی مقابله با کرونا بر ضرورت تزریق سه دوز واکسن تاکید کرد و بنا شد آن دسته از افرادی هم که سه ماه از تاریخ دوز دوم واکسن‌شان گذشته حتما دوز سوم را دریافت کنند.


 وی ادامه داد: بر این اساس قرار شد در فاز نخست براساس اطلاعات ارائه‌شده توسط دوستان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اطلاعاتی که از ۱۷۰۰ دوربین بین شهری و ۱۲۷ دوربین شهری احصا می‌شود، ملاک عمل قرار بگیرد.قاسمی با بیان اینکه براساس آمارها به طور میانگین در مجموع ۸۵ درصد از جمعیت هدف در کشورمان دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، گفت: این آمار شامل ۹۱ درصد تزریق دوز اول و حدود ۸۵ درصد تزریق دوز دوم است و افرادی هم که نوبت تزریق دوز سوم آنان رسیده باید واکسن خود را تزریق کنند.

ملاک ما درمورد محدودیت سفر پلاک خودرو است و با سرنشینان خودرو کاری نداریم؛ یعنی اگر فردی که پلاک خودرو به نامش ثبت نشده باشد دوز دوم یا سوم واکسن خود را تزریق نکرده باشد و تردد آن از سوی دوربین‌ها احصا شود به ازای هر ۲۴ ساعت تردد یک میلیون تومان جریمه برای پلاکی که به نام آن کد ملی صادر شده در نظر گرفته می‌شود.

براساس آمار موجود، حدود ۶ تا ۸ میلیون نفر در برابر کرونا واکسینه نشده‌اند که بخشی از این آمار، مربوط به کودکان و دانش‌آموزان است. با وجود این، برآوردها نشان می‌دهد بین ۱.۵ تا ۲ میلیون دستگاه پلاک خودرو و در واقع صاحب خودرو واکسینه نشده‌اند. قاسمی درباره اینکه چرا محدودیت‌های کرونایی همچون سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در ایام نوروز اجرایی نمی‌شود، گفت: ما به چند دلیل امکان اجرای این محدودیت‌ها را نداریم؛ اول اینکه دیگر تاب‌آوری مردم مانند گذشته نیست و آنان دو سال را در شرایط محدودیت سپری کرده اند. از طرف دیگر ۸۵ درصد از جمعیت ما واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این‌ها باید بتوانند زندگی را به شکل عادی و البته با رعایت پروتکل‌ها ادامه داده و فعالیت داشته باشند.

شناسایی ۹۵۲۴ بیمار جدید کرونا در کشور؛ ۲۴۱ تن دیگر جان باختند
آمار وزارت بهداشت و درمان حکایت از آن دارد که در فاصله ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۹۵۲۴ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۲۴۱ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس مجموع بیماران کرونایی کشور به 7میلیون و 40 هزار و 467 نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری هم به 136هزار و 631 نفر رسید. همچنین وزارت بهداشت خبر داده که یک هزار و ۶۸۲ نفر از بیماران تازه شناسایی شده دیروز در مراکز درمانی کشور بستری شده‌اند.

ضمن اینکه ۴ هزار و ۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. آمار وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون کرونا هم حکایت از آن دارد که تا صبح روز شنبه ۶۲ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۲۰ نفر دوز دوم و ۲۲ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۵۷ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۱ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۴۱۲ دوز رسید. این در حالی است که روز شنبه هم ۱۴۴ هزار و ۴۱۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در حال حاضر ۱۸۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha