دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
کد خبر: 338057

به گزارش سلامت نیوز، معصومه ابتکار رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست در روزنامه پیام ما نوشت: آثار تغییر اقلیم و گرمایش زمین هر روز بیش از پیش خود را نشان می‌دهد و با تشدید پدیده‌های آب و هوایی، ورود کره مسکون به شرایطی متفاوت را به رخ ساکنین زمین می‌کشد.

گردوغبار مسئله‌ای بین‌المللی است

مشاهدات سازمان هواشناسی نشانگر این است که حداقل در دو دهه گذشته از یک سو با خشکسالی و از سوی دیگر با افزایش وقوع سیل و تشدید پدیده گردوغبار مواجه بوده‌ایم که البته این وضعیت در غرب آسیا و شمال آفریقا نیز مستقر است. به همین دلیل در سال 1392 و با استقرار دولت یازدهم، ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با عضویت وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، راه و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط مانند سازمان هواشناسی فعال شد.

از مهم‌ترین وظایف این ستاد، شناسایی تمامی کانون‌های گرد و غبار بود. از جمله نتایج مطالعات این ستاد نشان می‌داد که مثلا از ۲۷ مورد حوادث گرد و غبار منشأ سه مورد داخلی و مابقی خارجی بودند. منشأ خارجی گرد و غبار عمدتا در کشور عراق با هشت میلیون هکتار و در عربستان سعودی با ۱۱ میلیون هکتار کانون گرد و غبار بود. بنابراین در کنار اقدامات برای کاهش کانون‌های گرد و غبار در داخل، باید اقدامات بین‌المللی نیز شروع می‌شد.
اما در داخل، برای این مسئله از چند جهت چاره‌اندیشی شد؛ از جمله برنامه مدیریت پایدار منابع آب، تالاب‌ها و خاک و حفاظت از پوشش گیاهی و مراتع کشور، شناسایی و مدیریت کانون‌های گرد و غبار در ۳۱ استان و تدوین طرح کنترل و مدیریت گرد و غبار، تدوین و تصویب قانون حفاظت از تالاب‌ها و احیای تالاب‌های مهم مانند هورالعظیم در خوزستان که به شدت درگیر گرد و غبار بود. بخش‌های عظیمی از هورالعظیم را در دولت‌های نهم و دهم به خاطر عملیات نفتی خشک کرده بودند که سبب لطمه بزرگی به محیط زیست منطقه و معیشت مردم شده بود. بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت نیرو و وزارت نفت توافقاتی انجام داد که منجر به باز کردن آب به روی هور و احیای حدود 80 درصد این تالاب مهم در سال 96 شد. یعنی یکی از کانون‌های داخلی گردو غبار در حالی کنترل شد که متاسفانه به خاطر جوسازی و هیاهوی رسانه‌های مخالف دولت، همچنان بخشی از افکار عمومی ناباورانه به این اقدامات می‌نگریست. این در حالی بود که وزارت جهاد کشاورزی نیز بر اساس تکالیفش به نهال‌کاری و تثبیت خاک در این منطقه اقدام می‌کرد. توجه به موضوع گرد و غبار در برنامه ششم توسعه و اختصاص بودجه از ناحیه مجلس و دولت نیز به این موضوع به بهبود روندها کمک می‌کرد.
اما همچنان که اشاره شد، موضوع گرد و غبار بیشتر منطقه‌ای و بین‌المللی بوده، بنابراین در اولین ماه‌های استقرار دولت یازدهم در سفری به عراق برای همکاری‌های مشترک در زمینه کاهش کانون‌های گرد و غبار آن کشور که دودش به چشم مردم ما در غرب و جنوب می‌رود اعلام آمادگی کردیم. متاسفانه اراضی رهاشده کشاورزی در شمال عراق، در مرز مشترک و در جاهای مختلف بسیار زیاد است که از علل آن کاهش حقابه رودخانه‌های دجله و فرات با سدسازی‌های ترکیه است. آقای نوری مالکی، نخست‌وزیر وقت عراق در آن مذاکرات به ما گفت داعش به ٧٠ کیلومتری بغداد رسیده‌ و من اگر چه قبول دارم موضوع محیط زیست و گردوغبار مهم است، اما الان برای ما مسئله بودن یا نبودن است.
به هر حال، تفاهم‌نامه همکاری برای ایجاد مرکز آموزش و مدیریت مقابله با گرد و غبار در عراق امضا شد، زمین آن تحویل ایران و اولین دوره انتقال تجربیات ایران تهیه شد که دیگر به پایان دولت یازدهم رسید. همچنین پیشنهادمان برای طرح کاشت نهال همزمان با راهپیمایی اربعین در عراق و مناطق مرزی را دنبال می‌کردیم. اما با توجه به مشکلات عراق موضوع را فراتر برده و طی نامه‌ای نامه مشترکی با آقای ظریف، وزیر وقت امور خارجه به آقای گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشتیم که برآوردها نشان می‌دهد تقریبا دو و نیم میلیون هکتار از کانون‌های بحرانی داخل ایران واقع شده، در حالی که یکی از کانون‌های بحرانی منشا گرد و غبار در عراق حدود 8 میلیون هکتار است.
با پیگیری این نامه موضوع در سطح بین‌المللی مطرح و نظر به افزایش گرد و غبار و توفان‌های شن در سطح جهانی به ویژه در منطقه غرب آسیا، به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با توجه به فوریت موضوع، دو قطعنامه A/RES/70/195) و (A/RES/71/219 منتج از گزارش جهانی ارزیابی پیرامون گرد و غبار، به ترتیب در دسامبر 2015 و 2016 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. همچنین کمیسیون اقتصادی اجتماعی ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) و مجمع محیط زیست ملل متحد در می 2016 E/ESCAP/RES/72/7) و(UNEP/EA.2/Res.21 دو قطعنامه دیگر پیرامون گرد و غبار با اشاره به اهمیت توجه به اثرات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گرد و غبار و توفان‌های شن و ضرورت تدوین برنامه‌های اقدام منطقه‌ای برای مبارزه با بیابان‌زایی به منظور کاهش انتشار این پدیده و بهبود کیفیت هوا برای صدها میلیون نفر جمعیت جهانی، صادر کردند. اما متاسفانه شرایط ویژه خاورمیانه با آتش‌افروزی قدرت‌های جهانی از جنگ و مداخله گرفته تا تحریم‌های ظالمانه، همواره موضوع سلامت مردم این منطقه را در اولویت‌های آخر قرار داده است. در این حال کاهش بارندگی در روند گرمایش زمین و اجرای طرح‌های بزرگ سدسازی مانند گاپ در ترکیه و عدم برنامه‌ریزی برای مدیریت عرصه سرزمین و مقابله با فرسایش خاک مزید بر علت است.
در داخل کشور می‌بایست مراقبت کرد تا هیچ طرح و پروژه‌ای بدون ارزیابی محیط زیستی مجوز نگیرد و قوانین مهم «هوای پاک» و «حفاظت از تالاب‌ها» و «حفاظت از خاک» که در سال‌های اخیر با تلاش دولت و مجلس قبل به تصویب رسیده کاملا پیاده شده و هیچ بندی از آن مورد اغماض قرار نگیرد. این قوانین با توجه به مشکلات مردم ناشی از مصائبی مانند آلودگی هوا، خشک شدن تالاب‌ها و نابودی زمین‌های کشاورزی و گرد و غبار، تهیه و تصویب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha