سلامت نیوز: عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پرشکی مشهد گفت : آلزایمر شایعترین شکل زوال مغز در میان سالمندان به شمار می رود.

 به گزارش سلامت نیوز، دکتر نغمه مخبر با اشاره به این که با کهولت سن احتمال فراموشکاری و بروز آلزایمر در میان سالمندان افزایش می یابد، اظهار داشت: این بیماری به شدت توانایی های فرد را در انجام فعالیت روزانه مختل و در بخش های از مغز که تفکر ، حافظه و زبان را کنترل می کند ایجاد اختلال می کند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نقش تغذیه مناسب و استفاده از میوه و سبزی فراوان را در بروز و یا کند شدن روند فراموشی در سالمندان موثر عنوان کرد و گفت: سالمندانی که روزانه دو تا سه بشقاب سبزیجات مصرف می کنند 40 درصد کمتر از هم سن و سالانشان به فراموشی دچار می شوند .

دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که بر اساس تحقیقات انجام شده در میوه ها و سبزی هایی همچون  گل کلم، سیب زمینی، پرتقال، سیب و تربچه  موادی است که تاثیر آنها مشابه داروهای درمان آلزایمر است، خاطر نشان کرد: مصرف مرتب این ترکیبات در جلوگیری از کاهش میزان استیل کولین (پیام رسان عصبی ) دستگاه عصبی مرکزی بسیار تاثیر دارد.

وی گفت: گاهی اختلال در حافظه می تواند نشانه آلزایمر باشد در این بیماری فرد مبتلا حوادث و اتفاقات مربوط به دوران کودکی و نوجوانی را به راحتی یاد می آورد در حالی که از به یاد آوردن اتفاقات چند لحظه قبل که در حافظه کوتاه مدت ذخیره شده است ناتوان است .

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پرشکی مشهد نگه داشتن کلسترول، چربی و قند خون در محدوده طبیعی، داشتن فشار خون نرمال، پیاده روی و روابط اجتماعی مناسب، تغذیه مناسب و مصرف ویتامین E (در حد مجاز و با مشورت پزشک ) را از جمله مواردی برشمرد که در پیشگیری از آلزایمر موثر است.

دکتر نغمه مخبر با بیان این که افراد میان سال در صورت بروز علائم فراموشی باید به پزشک متخصص مراجعه کنند، افزود: یادگیری مطالب جدید به صورت روازنه، نگاه کردن آلبوم های خانواده، بیان و تعریف خاطرات، حل جدول و انجام بازی شطرنج، همراه داشتن دفترچه یادداشت و ثبت موارد روزانه از جمله راهکارهایی مناسب مقابله با فراموشی  در بیماران مبتلا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha