سلامت نیوز: رییس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت با اعلام اینکه امسال آب علت اصلی ابتلا به وبا نبود، گفت: اغلب مبتلایان به وبا امسال از طریق خوراکی و غذا مبتلا شده بودند، منبع آلودگی و علت ابتلا به وبا در 80 درصد موارد از سبزیجات آلوده و آبیاری شده با فاضلاب بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسین معصومی اصل در همایش بیماری وبا، با اشاره به نقش پزشکان در پیشگیری از شیوع این بیماری گفت: پزشکان شاغل در مطب‌های خصوصی و درمانگاه های دولتی اولین افرادی هستند که با تشخیص وبا و گزارش آن به مراکز بهداشت مانع از شیوع و همه گیری این بیماری می‌شوند.

وی افزود: قانونی برای اجبار پزشکان جهت گزارش بیماری‌های همه گیر از زمان قاجار وضع شده است که از جریمه نقدی تا حبس جزای تخطی پزشکان از گزارش بیماری های همه گیر است.

وی با اشاره به قدمت این قانون گفت: قانون فعلی بازنگری شده و پس از تصویب برخی تبصرهای جدید و تغییرات ایجاد شده در قانون اعلام خواهد شد که از جریمه نقدی تا ابطال پرونده طبابت را در صورت عدم گزارش پزشک در پی دارد.

معصومی ادامه داد: اگر یک پزشک در صورت عدم آگاهی یک بیماری همه گیر مانند سل را گزارش نکند فرد بیمار مانند یک بمب در جامعه عمل می کند و باعث گسترش آن خواهد شد، در صورتی که با یک تلفن ساده به مراکز بهداشت و معرفی فرد به آزمایشگاه به راحتی می توان از شیوع بیماری‌های همه گیر پیشگیری کرد.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا تصریح کرد: پزشکان حتماً یک شماره تماس و آدرس از بیمار مشکوک خود داشته باشند تا در صورت مثبت بودن آزمایش بتوان فرد را شناسایی و از شیوع آن بیماری پیشگیری کرد.

وی گفت: آزمایش وبا و بیمار یهای همه گیر در مراکز بهداشت به صورت رایگان انجام می شود.

معصومی با بیان این که این بیماری قابل ریشه کن شدن نیست ادامه داد: خلیج بنگال خاستگاه این بیماری است که تاکنون هفت پاندمی در دنیا ایجاد کرده است و به نوعی تمام قاره ها را درگیر کرده و با ورود به هر نقطه از دنیا بومی آن منطقه شده است.

وی افزود: از سال 1344 آمار ثبت شده تعداد مبتلایان به وبا را در دست داریم و نظام مراقبت کشور ما از قویترین سیستم ها در رابطه با پیشگیری از وبا در دنیا است.

رییس اداره بیماری های منتقله از آب و غذا گفت: آخرین پاندمی مربوط به سال 77 است که در آن 10 هزار مورد مبتلا به وبا در کشور شناسایی شدند که 80 درصد این افراد بدون علامت بودند و تنها با آزمایش بیماری آن ها تشخیص داده شد.

وی سلامت سیستم آب رسانی را از مهمترین راه های پیشگیری و کنترل وبا دانست و در منطقه زابل علیرغم اینکه محل تردد افراد پاکستانی و افغانستانی ، به عنوان کشورهایی که با وبا زندگی می کنند، به علت وجود سیستم سالم آبرسانی هیچ موردی از وبا در آن منطقه گزارش نشده است.

معصومی آب سالم را از مولفه های مهم در کاهش شیوع وبا دانست و ادامه داد: در سال گذشته بیش از 170 هزار نفر مشکوک به وبا شناخته شدند که پس از بررسی و انجام آزمایش ها تنها 15 مورد مبتلا به وبا در کشور گزارش شد که نشانگر دقت نظام مراقبت در کشور است.

وی با بیان این که 5 تا 10 درصد مبتلایان به وبا مهاجرین افغان و پاکستانی هستند گفت: متخصصان نباید تنها در فصول گرم منتظر شیوع و مشاهده این بیماری باشند چرا که ممکن است با تردد یک فرد مبتلا ازیک منطقه با سایر مناطق شاهد همه گیری آن باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha