سلامت نیوز :عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی تهران گفت: کودکان در بیمارستان امانتی در دست پرستاران هستند و پرستاران باید در بخش اطفال مراکز آموزشی بر رعایت حقوق کودکان در انجام فعالیت های پژوهشی تاکید داشته باشند.

به گزارش سازمان نظام پرستاری کشور، سودابه جولایی در میزگرد مسائل قانونی در نهمین همایش سراسری پرستاری کودکان اظهار کرد: اگر چه علوم پزشکی وامدار فعالیتهای تحقیقاتی است اما به علت مسائلی خاص همواره تحقیقات با عوارض و موضوعات خاصی همراه است  که در کودکان اهمیت دوچندان دارد.
 
وی ادامه داد: اگر ملاحظات پژوهش ها در کودکان رعایت نشود ممکن است کودکان مورد سوء استفاده و آسیب احتمالی قرار بگیرند .
 
این دکترای پرستاری با تاکید بر تدوین کدهای اخلاقی حرفه ای و اخذ مجوزهای اولیه از سازمانها و کمیته های اخلاق برای انجام تحقیقات در مراکز مختلف افزود: باید داوطلبانه بودن، رعایت اصل رضایت و آگاهانه بودن برای فرد شرکت کننده در پژوهش رعایت شود و کودکان هم از این موضوع مستثنی نیستند.
 
این عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی تهران با بیان اینکه کودکان بیش از سایرین در معرض سوء استفاده در فعالیت های پژوهشی هستند، گفت: چون کودکان نمی توانند از حقوق خود دفاع کنند از این رو پرستاران باید نقش حمایتی خود را بیش از پیش جدی بگیرند.
 
جولایی پرستاران را حلقه ارتباطی سیستم درمانی با والدین برشمرد و افزود: در دهه 80 کدهایی طراحی شد به نام بیانیه تهران تا حقوق آزمودنی های انسانی حفظ شود .
 
وی به پرستاران توصیه کرد تا پیش از کسب اطمینان از تاییدیه کمیته اخلاق و اخذ رضایت کتبی اجازه انجام پژوهش بر روی کودکان بستری در بیمارستان را ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha