بر اساس یک مطالعه جدید مصرف اریتریتول، یک جایگزین قند صفر کالری که برای شیرین کردن محصولات کم کالری، کم کربوهیدرات و "کتو" استفاده می شود، با خطر بالاتر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ مرتبط است.

مصرف شیرین کننده های مصنوعی با حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سی بی اس نیوز محققان در کلینیک کلیولند بیش از 4 هزار نفر را در ایالات متحده و اروپا مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند افرادی که سطح اریتریتول خون بالاتری داشتند در معرض خطر بالای تجربه این عوارض جانبی قلبی قرار داشتند. این تحقیق که روز دوشنبه در مجله Nature Medicine منتشر شد، همچنین نشان داد که اریتریتول باعث ایجاد لخته در پلاکت‌های خون می‌شود.

دکتر استنلی هزن نویسنده ارشد این مطالعه و رئیس بخش علوم قلب و عروق و متابولیک در کلینیک کلیولند، گفت: "مطالعه ما نشان می دهد که وقتی شرکت کنندگان یک نوشیدنی شیرین شده مصنوعی با مقداری اریتریتول موجود در بسیاری از غذاهای فرآوری شده مصرف می کردند، سطوح به طور قابل توجهی در خون برای روزها افزایش می یابد - سطوح بسیار بالاتر از آنهایی که خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد."

بیشتر بدانید : خطرات مصرف طولانی مدت شیرین کننده های مصنوعی

محصولات بدون قند حاوی اریتریتول اغلب برای افراد مبتلا به چاقی، دیابت یا سندرم متابولیک به عنوان راه هایی برای مدیریت مصرف قند و کالری توصیه می شود. به عنوان مثال، اریتریتول یکی از مواد تشکیل دهنده شیرین کننده رایج استویا بدون کالری Truvia است.

افراد مبتلا به این شرایط در حال حاضر در معرض خطر بیشتری برای حوادث قلبی عروقی نامطلوب مانند سکته هستند.


در پاسخ به این مطالعه، رابرت رانکین، مدیر اجرایی شورای کنترل کالری، یک انجمن بین المللی که نماینده صنعت غذا و نوشیدنی کم کالری و کم کالری است، به سی بی اس نیوز گفت که نتایج "بر خلاف دهه ها تحقیقات علمی است که نشان می دهد میزان کم کالری شیرین‌کننده‌های بدون کالری مانند اریتریتول بی‌خطر هستند، همانطور که مجوزهای نظارتی جهانی برای استفاده از آنها در غذاها و نوشیدنی‌ها نشان می‌دهد، و نباید به جمعیت عمومی تعمیم داده شوند، زیرا شرکت‌کنندگان در مداخله قبلاً در معرض خطر حوادث قلبی عروقی بودند.

در حالی که این مطالعه به طور قطعی علت را نشان نمی‌دهد، دکتر دیوید آگس، یکی از همکاران پزشکی CBS News می‌گوید «مطمئناً داده‌های کافی وجود دارد که شما را بسیار نگران کند».

بیشتر بدانید : شیرین کننده های مصنوعی و 5 ضرری که درباره آنها نمی دانستید

هازن خاطرنشان کرد: شیرین کننده هایی مانند اریتریتول "به سرعت در سال های اخیر محبوبیت خود را افزایش داده اند" و محققان می گویند برای درک اثرات درازمدت سلامتی آنها به مطالعات عمیق تری نیاز است.

او گفت: "بیماری های قلبی عروقی در طول زمان ایجاد می شوند و بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سطح جهان است. ما باید مطمئن شویم که غذاهایی که می خوریم دارای عامل پنهانی برای تشدید این مساله نیستند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha