سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 355996

چطور از گوش‌مان محافظت‌ کنیم تا کارمان به وزوز ، گرفتگی و عفونت گوش نکشد؟ گوش یکی از اعضای مهم بدن است و به دلیل تماس مستقیم با هوا احتمال آلوده ‌شدن آن بالاست.

پاسخ به پنج سوال مهم درباره بهداشت گوش

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، این آلودگی بیشتر خودش را با خارش، درد و عفونت نشان‌ می‌دهد و تنها با رعایت برخی نکات ساده می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت. رعایت بهداشت گوش در منزل کار ساده‌ای است و در مطلب امروز می‌خواهیم به 5سوال اساسی درباره بهداشت گوش در خانه و زندگی روزمره پاسخ‌ دهیم.



گوش ‌پاک‌کن و سنجاق به تمیزی گوش کمک می‌کنند؟


گوش‌پاک‌کن می‌تواند مجرای گوش را تحریک‌ کند و جرم گوش را به داخل آن برگرداند که با این کار پاک‌کردن گوش سخت‌تر می‌شود. به جای استفاده از گوش‌پاک‌کن بهتر است گوش‌های خود را بعد از شست‌وشو با یک حوله نازک خشک ‌کنید. وقتی گوش‌پاک‌کن، سنجاق، کلید یا هر شیء دیگری را وارد مجرای گوش‌ می‌کنید در ابتدا حس خوبی پیدا و به همین دلیل آن را تکرار می‌کنید، احتمال دارد استخوان‌سازی در مجرای گوش تحریک ‌شود یا پرده گوش آسیب ‌ببیند و کار به جراحی بکشد چون طول مجرای گوش تنها 5/2 سانتی‌متر است. توصیه پزشکان این است که فقط قسمت بیرونی گوش‌های خود را تمیز کنید و اگر در محیط کارتان با گردوغبار سروکار دارید روزانه دوش بگیرید و بیرون و پشت گوش خود را با یک پارچه مرطوب پاک‌ کنید تا گوش‌هایتان تمیز بماند.


چطور می‌توانیم با تغذیه مراقب گوش‌مان باشیم؟


شاید به نظرتان بی‌ربط باشد، اما نوشیدن قهوه و سلامت گوش با هم در ارتباط هستند. اگر جزو آدم‌هایی هستید که بدون قهوه صبح‌تان شب نمی‌شود باید بدانید نوشیدن زیاد آن ممکن است باعث ایجاد جرم در گوش شود. اگر نمی‌توانید یک روز بدون فنجان قهوه خود سر کنید، حتما یک برنامه منظم معاینه گوش توسط پزشک داشته ‌باشید و اگر می‌خواهید خطر تجمع جرم گوش را کاهش ‌دهید، سعی ‌کنید آرام‌آرام مصرف کافئین خود را کم ‌کنید. همین‌طور نوشیدن آب کافی به تمیزماندن گوش کمک می‌کند و هیدراته ‌شدن بدن (رسیدن آب کافی به سلول‌های بدن) باعث تحریک کانال‌های گوش می‌شود، به پاک‌سازی آن‌ها کمک و از تجمع جرم گوش هم جلوگیری ‌می‌کند.


صداهای بلند چه تاثیری در بهداشت شنوایی دارد؟


خیلی‌ها دوست دارند موسیقی یا هر صدای دیگری را با هندزفری گوش ‌کنند یا با صدای بلند آن را بشنوند. توصیه پزشکان این است که در این مورد صدا را تا حد متعادل پایین بیاورید و پدهای ایرپاد یا هندزفری را به طور مرتب تمیز کنید، در غیر این‌ صورت ممکن ‌است این پدها آلوده به باکتری یا عوامل عفونی شوند و بهداشت عمومی گوش را کم و کمتر کنند.

اگر عادت ‌دارید همیشه هندزفری در گوش‌تان بگذارید، می‌توانید بعد از درآوردن آن را بررسی ‌کنید. اگر متوجه‌ شدید هر بار که هندزفری‌تان را درمی‌آورید، جرم زیادی به آن چسبیده، به احتمال زیاد جرم گوش تان زیاد شده ‌است. اگر روی هندزفری جرم گوش می‌بینید و ضمناً احساس می‌کنید نیاز دارید آن را با بیشترین صدای ممکن استفاده کنید، می‌تواند علامت این باشد که جرم، انسدادی در گوش‌تان ایجاد کرده‌ و وقت مراجعه به پزشک است.


چطور آب را از گوش‌مان خارج کنیم؟


گیرکردن آب در گوش یک دردسر کوچک است که اگر بخواهید با روش‌های اشتباه آن را حل‌ کنید به یک دردسر بزرگ مانند عفونت تبدیل ‌می‌شود. تکان ‌دادن لاله‌گوش، درازکشیدن به یک سمت و ثابت ماندن برای چند دقیقه، خم‌ کردن سر به سمت گوش آسیب‌دیده، خمیازه کشیدن و تکان‌ دادن فک و کشیدن لاله گوش، استفاده از کف دست‌ها روی گوش برای ایجاد خلأ وقتی سر را به پهلو خم کردید و استفاده از کمپرس یا حوله گرم روی گوش از جمله درمان‌های خانگی برای خارج کردن آب از گوش است. همچنین ریختن یک قطره روغن زیتون در گوش یک بار در هفته می‌تواند جرم گوش را نرم کند و حتی باعث خارج شدن آن از گوش شود.


با شمع گوش، جرم را از بین ببریم؟


شمع گوش یکی از دردسرهای تازه از راه رسیده بهداشت گوش است. این شمع‌ها قیمت چندانی ندارند و همه جا پیدا می‌شوند. سازندگان شمع های گوش مدعی هستند آن‌ها راحت‌ترین راه خلاص ‌شدن از جرم گوش هستند، اما واقعیت چیست؟ این مخروط‌های توخالی که یک خط نشانه دارند وقتی در مجرای گوش قرار می‌گیرند و سوزانده می‌شوند برخلاف ادعاها ممکن ‌است برعکس عمل ‌کنند.

ثابت‌ شده‌ موادی که در داخل مخروط شمع ظاهر می‌شود مربوط به ذوب ‌شدن آن است و نه جرم داخل گوش. مکش شعله شمع برای خارج‌ کردن جرم کافی نیست و سوختگی، عفونت، انسداد مجرا و سوراخ ‌شدن پرده گوش و همچنین سرایت آتش به موهای سر از دیگر مواردی است که در کارنامه پرخطر شمع گوش آمده ‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha