چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 356418

با گرم شدن هوا، خون‌ریزی بینی به خصوص بین کودکان بیشتر می‌شود؛ یک چالش که گاهی می‌تواند نگران کننده باشد. حفره بینی منبع خون زیادی دارد.

چرا خون دماغ می‌شویم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، به‌خصوص خون زیادی به قسمت جلویی سپتوم بینی جریان می‌یابد که به شبکه «کیسلباخ» معروف است. حدود ۹۰ درصد خون‌ریزی‌های بینی در این ناحیه رخ می‌دهد که ۵ شریان را در خود جای داده است، اما خون‌ریزی بینی بین کودکان و سالمندان از بقیه بیشتر است، چرا؟


گرمای هوا و خراش شبکه رگ‌های بینی


کودکان رگ‌های خونی بیشتری در شبکه بینی‌شان دارند که احتمال خون‌ریزی بینی را برای آن‌ها بیشتر از بزرگ‌سالان می‌کند. اگر کودک شما عادت به دست کردن در بینی داشته باشد، خطر خون‌ریزی بینی بیشتر می‌شود. دکتر هاپکینز، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در کلینیک کلیولند می‌گوید دست در دماغ کردن گاهی این شبکه را خراش می‌دهد و باعث خون‌ریزی بینی می‌شود. او می‌گوید: «خون‌دماغ بیشتر در تابستان اتفاق می‌افتد، زیرا دمای گرم باعث می‌شود شبکه شما پر شود. در طول زمستان هم هوای خشک می‌تواند رگ‌های خونی موجود در شبکه بینی شما را تحریک کند.»خبر خوب این ‌که به گفته این متخصص، اگر کودک شما دچار خون‌ریزی بینی می‌شود، احتمالا در سال‌های نوجوانی از این مشکل رها می‌شود.


داروهای رقیق‌کننده خون، عامل خون‌ دماغ سالمندان


دکتر هاپکینز می‌گوید در بزرگ‌سالان مسن‌تر داروها و آتروفی پوست محتمل‌ترین مقصران خون‌ریزی بینی هستند. اگر به ‌طور منظم داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، ایبوپروفن، کومادین یا داروهایی مصرف می‌کنید که حفره بینی شما را خشک می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای خون‌ریزی بینی قرار دارید. آتروفی پوست هم بیماری شایعی در افراد مسن است که باعث از دست دادن قابلیت کشسانی می‌شود و احتمال خون‌ریزی بینی را هم افزایش می‌دهد. بافت سپتوم و رگ‌های خونی اطراف آن با افزایش سن شکننده‌تر می‌شود.


چگونه می‌توان از خون، ریزی بینی جلوگیری کرد؟


اگر دچار خون‌دماغ شدن مزمن هستید، این نکات ممکن است به جلوگیری از آن کمک کند.۱) از مرطوب ‌کننده استفاده کنید. در ماه‌های زمستان که هوا خشک است، به‌خصوص اگر وسایل گرمایش تابشی در خانه دارید، از مرطوب ‌کننده استفاده کنید. ۲) از اسپری سدیم کلراید بینی استفاده کنید. این اسپری با نام‌های تجاری متفاوتی در داروخانه‌ها فروخته می‌شود و برای حفظ رطوبت ترشحات بینی و کاهش خشکی کاربرد دارد. ۳) روان‌کننده‌ها یا کرم‌های بینی را امتحان کنید.

اگر اسپری مرطوب‌کننده بینی چاره‌ساز نبود، اسپری چسبناک‌تر یا غلیظ‌تری را امتحان کنید که ممکن است عملکرد بهتری در پوشش مجاری بینی داشته باشد. داروساز مستقر در داروخانه می‌تواند به شما نمونه‌های مناسبی پیشنهاد دهد.۴) بینی خود را دستکاری نکنید. دست کردن در بینی اغلب باعث تحریک یا خراش شبکه بینی می‌شود و آسیب و احتمال خون‌ریزی بینی را بیشتر می‌کند.


چگونه می‌توانید خون‌ریزی بینی را به ‌سرعت متوقف کنید؟


1) با مشورت پزشک یا دکتر داروخانه از اسپری ضد احتقان بینی استفاده کنید که حاوی اکسی متازولین است.
2) بنشینید و کمی به جلو خم شوید. سر خود را به عقب خم نکنید.
3) با استفاده از انگشت شست و اشاره قسمت پایین و گوشتی بینی خود را محکم فشار دهید. بین ۸ تا ۱۰ دقیقه فشار را نگه دارید. دستمال یا پارچه مرطوبی را زیر بینی خود نگه دارید تا خون جذب شود. با وجود این، اگر به مدت ۲۰ دقیقه بینی خود را فشار داده‌اید و از داروی ضد احتقان هم استفاده کرده‌اید و همچنان بینی شما خون‌ریزی شدید دارد، به دنبال درمان پزشکی باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha