علت درد بینی و سردر به طور همزمان چیست و چگونه درمان می شود؟

علت درد بینی و سردرد چیست؟

همه‌ افراد برای یکبار در زندگی دچار درد در ناحیه بینی و سر شده‌اند. سردردها انواع مختلف با منشأء متفاوتی دارند و با درگیر کردن اعضای مختلف بدن احساس ناخوشایندی را در فرد ایجاد می‌کنند. حتماً بارها افرادی را دیده‌اید که از داشتن سینوزیت شکایت کرده‌اند. دردهای سینوسی که عمدتاً بینی، سر و پیشانی را درگیر می‌کنند جزء رایج‌ترین دلایل سردرد هستند. شدت دردهای سینوسی به قدری زیاد است که در دسته‌ی سردردهای میگرنی قرار گرفته شده‌اند.

برخی از سردردها منشأ خاصی ندارند و ممکن است فشارهای عصبی، بی‌خوابی، مطالعه زیاد و... باعث ایجاد آن‌ها می‌شوند. در نتیجه نیازی به درمان‌های جدی ندارند و خود به خود بعد از چند ساعت رفع می‌شوند. اما سردردهای سینوسی نتیجه عفونت سینوزیت هستند و ایجاد آن‌ها باعث فشار در چشم‌ها، گونه‌ها و پیشانی می‌شوند. درد بینی و سردرد باید توسط بهترین فوق تخصص گوش، حلق و بینی در تهران بررسی و درمان شود.

چرا بینی و سر ما درد می‌گیرد؟

سینوزیت یا دردهای سینوسی غالبا به دلیل التهاب و تورم سینوس‌ها اتفاق می‌افتند. پس زمانی که درد بینی و سر درد به صورت همزمان اتفاق می‌افتند، احتمال وجود سینوزیت زیاد است. علائم درد بینی و سر درد معمولاً مشابه با علائم سردردهای میگرنی است. درد بینی به تنهایی می‌تواند به دلیل بیماری‌های تنفسی فوقانی، آلرژی، سینوزیت، آسیب فیزیکی به بینی و... روی دهد. سردرد هم انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین آن سردرد میگرنی و سردرد سینوسی است.

زمانی که ویروس‌ها به حفره‌های سینوسی نفوذ می‌کنند و در آنجایی تکثیر پیدا می‌کنند فرد دچار احتقان بینی و سردرد می‌شود. اولین نشانه‌های که تعیین می‌کند سردرد و بینی درد با سینوزیت مرتبط است داشتن دردهای ضربان دار و مبهم می‌باشد که با تکان دادن سر تشدید می‌شوند.

اگر سردرد و بینی درد با ترشحات بینی، تب و درد حین فشار دادن سینوس‌ها همراه باشد باید بیمار توسط بهترین فوق تخصص گوش، حلق و بینی در تهران ویزیت شود.

پزشک ابتدا منشأ ایجاد عفونت در سینوس‌ها را بررسی می‌کند و بر اساس سن و جنس بیمار دارو تجویز می‌کند. علائم سینوزیت معمولاً یک هفته تا بهبودی ادامه دارند. اما با پیشگیری و مصرف داروها می‌توان از ایجاد مجدد عفونت پیشگیری کرد.

سینوزیت چیست؟

آیا می‌دانید علت سردرد و درد بینی چیست؟ تا چه میزان سینوزیت می‌تواند روی ایجاد این دردها تأثیرگذار باشد؟ در پشت استخوان گونه و پیشانی حفره‌های کوچکی وجود دارند که پر از هوا هستند این حفره‌های کوچک که سینوس نام دارد از طریق یک مجرای کوچک به بینی متصل می‌شوند و از این طریق ترشحات به راحتی داخل بینی ریخته می‌شوند.

سینوزیت چیست؟

سینوس‌ها دارای پوششی نرم سلولی به نام مخاط هستند که مقدار کمی ترشح به صورت طبیعی در ان‌ها وجود دارد. این ترشحات از طریق بینی تخلیه می‌شوند. عواملی از قبیل:

  • سرماخوردگی با شدت بالا و طولانی مدت

  • ابتلا به حساسیت‌های فصلی

  • انحراف سپتوم

  • پولیپ بینی توسعه یافته

و... در ایجاد سینوزیت دخیل هستند. اما همیشه عفونت عاملی برای ایجاد سینوزیت نیست و ممکن است سینوزیت مزمن شود که علت ایجاد آن آلرژی است.

تمامی این عوامل باعث ملتهب و متورم شدن بافت‌ها و سلول‌های سینوس‌ها می‌شوند و دیگر سینوس‌ها قادر به تخلیه ترشحات به طور طبیعی نیستند. از این رو فشار زیادی درون سینوس‌ها است و این فشار باعث دردهای سینوسی یا همان سینوزیت می‌شود. افرادی که مکرراً دچار سینوزیت می‌شوند می‌توانند از مواد محرک و آلرژی‌زا دوری کنند و برای پیشگیری از این بیمار سعی کنند که دچار عفونت‌های باکتریایی و ویروسی نشوند.

چه کسانی در معرض بیماری سینوزیت قرار می گیرند؟

سینوزیت به صورت حاد و مزمن وجود دارد. سینوزیت حاد که معمولاً خطر ساز نیست ممکن است با یک سرماخوردگی ساده ایجاد شود. افرادی که دچار سینوزیت حاد می‌شوند معمولاً علائم مختلفی از قبیل گرفتگی بینی، کاهش حس بویایی و چشایی، گلودرد، تنفس سخت، تب، درد هنگام خم کردن سر به جلو و... می‌ شوند.

اما سینوزیت مزمن زمانی پدیدار می‌شوند که عفونت سینوس‌ها و سینوزیت حاد بیش از ۳ ماه ادامه پیدا کند. باکتری‌ها در محل سینوس‌ها تجمع زیادی پیدا می‌کنند و باعث مسدود شدن مجاری تخلیه می‌شوند. نقص سیستم ایمنی، پولیپ بینی توسعه یافته، حساسیت‌های طولانی مدت و... باعث ایجاد سینوزیت مزمن می‌شوند.

به طور کلی خطر ابتلا به سینوزیت یا سردردهای سینوسی در افراد زیر بیشتر است:

  • افرادی که مبتلا به انحراف تیغه بینی هستند.

  • افرادی که دچار پولیپ بینی هستند.

  • افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند.

  • افرادی که سابقه آلرژی دارند.

  • ابتلا به سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی به صورت مکرر می‌تواند باعث دردهای سینوسی شود.

  • افرادی که مبتلا به فیبروز کیستیک هستند.

  • افراد سیگاری و یا افرادی که مصرف دخانیات بالایی دارند.

  • افرادی که دچار عفونت دندان درمان نشده هستند.

  • افرادی که به صورت مکرر با هواپیما سفر می‌کنند.

پولیپ بینی چطور موجب سینوزیت می‌شود؟

آیا پولیپ بینی با سینوزیت و درد بینی و سردرد مرتبط است؟ چگونه پولیپ بینی باعث سینوزیت می‌شود؟ افرادی که علائمی از قبیل آبریزش بینی، کاهش حس بویایی، سردردهای سینوسی، احساس فشار و درد در ناحیه پیشانی، اشکال در درک طعم‌ها و مزه‌ها، خرناس کشیدن و... دارند به احتمال زیاد دچار پولیپ بینی شده‌اند.

زمانی که بافت‌ها در پوشش مخاط بینی یا سینوس‌ها رشد بدون درد و خوش خیمی داشته باشند پولیپ بینی اتفاق افتاده است. پولیپ یک عارضه خطرناک و سرطانی نیست. تا زمانی که پولیپ رشد زیاد نکرده باشد و گره‌ها بزرگتر نشوند فرد دچار انسداد مجاری بینی نمی‌شود و اصلاً بیماری تشخیص داده نمی‌شود. پولیپ بیماری است که در سنین مختلف ایجاد می‌شود اما در بزرگسالان و در آقایان بیشتر دیده می‌شود. اما سؤال اساسی اینجاست که پولیپ بینی چگونه باعث سینوزیت می‌شود. زمانی که پولیپ‌ها در داخل و یا در اطراف سینوس‌ها رشد کنند باعث التهاب و عفونت سینوس‌ها و سینوزیت می‌شوند.

عفونت‌ها و التهاب مزمن سینوس‌ها می‌توانند باعث ایجاد پولیپ بینی شوند. اگر درمان پولیپ‌ها به موقع انجام نشود به تدریج به حجم پولیپ اضافه می‌شود و بیماری عود پیدا می‌کند. مداخلات پزشکی در این بیماری در وهله اول جراحی پولیپ و خارج کردن آن است. اما بعد از جراحی باید مایع درون سینوس‌ها هم تخلیه شود. بعد از جراحی هم داروهای آنتی بیوتیک و ضد آلرژی به بیمار داده می‌شود تا سینوس‌ها مجدد دچار عفونت نشوند.

آیا سینوزیت علت همزمان سردرد و درد بینی است؟

سردرد و درد بینی به صورت همزمان یکی از نشانه‌های بارز سینوزیت است. اما همیشه همزمان بودن این دردها نشانه‌ی سینوس نیست. به طور کلی سردرد منشأء عصبی دارد و بافت‌ها و ساختارهای احاطه‌کننده مغز ملتهب می‌شوند و احساس دردناک شدن قسمت‌های مختلف سر و گردن برای فرد آزار دهنده است.

زمانی که عصب‌های خاص رگ‌های خونی فعال می‌شوند فرد دچار سردرد می‌شود عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی، تغییرات الگوی خواب، تغییر سبک زندگی، تغییر سبک غذایی، بیماری‌های مانند سینوزیت و التهاب گوش میانی، آسیب‌های فیزیکی و... همگی باعث فعال شدن عصب‌ها و در نتیجه سردرد می‌شوند.

اما همزمان بودن درد بینی و سردرد وقتی با نشانه‌های دیگری از قبیل:

  • تب

  • حالت تهوع

  • حساس شدن به نور و صدا

  • مسدود شدن بینی و ترشحات غلیظ سبز و زرد در بینی همراه باشد

دیگر عامل ایجاد سردرد التهاب و تورم در سینوس‌ها است. سردرد پیشانی و شقیقه مشابه با سردردهای میگرنی است و آلرژن‌ها می‌توانند عامل ایجاد این دردهای سینوسی باشند. تنها تفاوت سردرد میگرنی و سینوسی در درد بینی و گرفتگی بینی است که در میگرن ما این نشانه‌های بینی را نداریم.

چه زمانی به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید؟

سینوزیت با عوامل مختلفی از قبیل عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، تغییرات در فشار هوا، آلرژی‌ها، انسداد مجاری سینوسی و... تشدید پیدا می‌کند. التهاب سینوس و سردرد و درد بینی ناشی از آن قابل درمان است. بهترین فوق تخصص گوش و حلق و بینی در تهران با توجه به شدت التهاب سینوس‌ها و منشأء ایجاد آن‌ها درمان‌های مؤثری را برای بیمار به کار می‌برد.

افرادی که به صورت مداوم به سینوزیت مبتلا می‌شوند باید توسط پزشک ویزیت شوند. پزشک متخصص مواردی مانند پولیپ بینی و یا سایر عوامل را بررسی می‌کند. شما می‌توانید از طریق سایت دکتر پیج بهترین فوق تخصص گوش و حلق و بینی در تهران را جستجو کنید و با مراجعه به ان بهترین درمان‌های مؤثر برای بهبود بیماری خود دریافت کنید. Doctorpage بهترین سایت جستجوی پزشک می‌باشد که با توجه به مشکل شما لیستی از پزشکان مرتبط را در اختیار شما قرار می‌دهند.

جمع‌بندی

برای هر دردی درمانی گماشته شده است. درد بینی و سر درد اگر به صورت همزمان روی دهد نشانه‌ی بارز سینوزیت است. این درد کلافه‌کننده است و قسمت‌های مختلف پیشانی، شقیقه، چشم‌ها و... را درگیر می‌کند. سینوزیت نتیجه التهاب سینوس‌ها است که با شدت‌های مختلفی روی می‌دهد. بهترین فوق تخصص گوش و حلق و بینی در تهران پزشکی است که شما باید برای بررسی و درمان به آن مراجعه کنید.

شاید از خودتان بپرسید که دکتر گوش و حلق و بینی برای چیست؟ از آنجایی که سینوزیت با احتقان و گرفتگی بینی همراه است در نتیجه پزشک گوش و حلق و بینی داروهای متعددی را برای رفع احتقان تجویز می‌کند. سینوزیت و سردرد زمانی که به صورت همزمان روی دهند معمولاً قسمت‌های مختلف صورت از قبیل گونه‌ها هم درگیر درد می‌شوند ممکن است فرد علائمی از قبیل تب یا سرفه‌های تکی هم داشته باشد که با مشاهده این علائم می‌توان مطمئن شد که منشأء سردرد سینوزیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha