سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می تواند با تأثیر بر چرخه قاعدگی و توانایی تخمک گذاری، باردار شدن را دشوار کند. اما راه هایی برای بررسی اینکه آیا تخمک گذاری دارید یا خیر وجود دارد.

وقتی سندرم تخمدان پلی کیستیک دارم، به طور منظم تخمک گذاری می کنم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، درباره اینکه چگونه PCOS می تواند چرخه قاعدگی را مختل کند و چگونه تشخیص دهید تخمک گذاری دارید یا نه بیشتر بیاموزید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و تخمک گذاری

چرخه قاعدگی زمانی شروع می شود که هورمون خاصی در مغز ترشح شود و در نهایت باعث می شود که فولیکول تخمک در تخمدان شروع به رشد کند.

  • دو هورمون اصلی در این فرآیند نقش دارند. اولین مورد هورمون محرک فولیکول (FSH) است که بلوغ تخمک را تحریک می کند.
  • دومی هورمون لوتئینیزه کننده (LH) است که باعث تخمک گذاری یا آزاد شدن تخمک می شود.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تخمک‌هایی دارند که همیشه بالغ نمی‌شوند یا برای بارور شدن از تخمدان آزاد نمی‌شوند. در عوض، آنها به صورت فولیکول های کوچک و نابالغ روی تخمدان ها جمع می شوند. اینها به اشتباه کیست نامیده می شوند.

زن مبتلا به PCOS تمایل به تولید آندروژن اضافی یا هورمون های مردانه دارد؛ در نتیجه، چرخه قاعدگی و تخمک گذاری زنان می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. سیکل های او ممکن است نامنظم یا طولانی تر از حد معمول باشد یا ممکن است اصلاً رخ ندهند. او ممکن است در یک سیکل مشخص تخمک گذاری کند یا نکند. این چرخه های نامنظم تشخیص زمان تخمک گذاری را دشوار می کند.

تشخیص ندادن زمان مشخص تخکم گذاری، بر توانایی زن برای باردار شدن تأثیر می گذارد و این یک مشکل رایج است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید نزدیک به 19 درصد از زنان بین 15 تا 49 سال نابارور هستند. (نابارور به عنوان ناتوانی در باردار شدن پس از یک سال تلاش تعریف می شود.)

حدود 26 درصد از زنان در همان گروه سنی برای باردار شدن یا حمل جنین تا ترم مشکل دارند؛ به این وضعیت «ناتوانی در باروری» می گویند.

علائمی که نشان می دهد در حال تخمک گذاری هستید

داشتن قاعدگی منظم یکی از نشانه های تخمک گذاری است. برای به حداکثر رساندن شانس خود برای بچه دار شدن می توانید به کمک موارد زیر بفهمید که آیا تخمک گذاری دارید یا خیر:

خرید کیت پیش بینی تخمک گذاری

این کیت می تواند سطوح بالای LH را که درست قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد، تشخیص دهد. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا سطوح بالایی از LH دارند. بنابراین ممکن است یک کیت برای آنها به اندازه سایر زنان قابل اعتماد نباشد و بهتر است بر نشانه های دیگر نیز نگاه کنند.

اندازه گیری دمای پایه بدن

روش دیگری برای تعیین اینکه آیا تخمک گذاری دارید یا خیر، استفاده از دماسنج برای اندازه گیری دمای بدن در حالت استراحت است. درست قبل از تخمک گذاری، دمای بدن زن افزایش می یابد. برای دقیق ترین نتایج، به محض بیدار شدن از خواب و قبل از بلند شدن از رختخواب، باید دما را با استفاده از یک دماسنج دیجیتال ثبت کنید.

بررسی مخاط دهانه رحم

مخاط دهانه رحم زنان در طول چرخه قاعدگی ماهانه تغییر می کند. در شروع چرخه، مخاط دهانه رحم او خشک خواهد شد. وقتی مخاط دهانه رحم خیس است یا مانند سفیده تخم مرغ خام غلظت دارد، ممکن است تخمک گذاری نزدیک باشد.

تعیین موقعیت دهانه رحم

دهانه رحم زنان نیز در طول چرخه قاعدگی ماهانه دچار تغییراتی می شود. پزشک شما می تواند دهانه رحم را برسی کند تا مشخص شود به تخمک گذاری نزدیک شده اید یا خیر. اگر او بتواند به راحتی دهانه رحم شما را احساس کند، معمولاً به تخمک گذاری نزدیک نیستید.

استفاده از یک یا چند مورد از این تکنیک‌ها می‌تواند به شما کمک کند در صورت تلاش برای باردار شدن، زمان مناسب رابطه جنسی را بدانید. "پنجره باروری" معمولاً پنج روز قبل از تخمک گذاری شروع می شود و حدود یک روز بعد از آن ادامه می یابد. با این حال، از آنجایی که زمان تخمک گذاری ممکن است متفاوت باشد، ممکن است بخواهید حدود یک هفته قبل از تخمک گذاری شروع به تلاش کنید و چند روز پس از اینکه فکر می کنید تخمک گذاری کرده اید به تلاش ادامه دهید.

هر ماه بدن خود را تحت نظر داشته باشید تا بتوانید آن را بهتر بشناسید و این تکنیک ها را امتحان کنید. آنها می توانند شانس شما را برای بارداری به حداکثر برسانند.

اگر مطمئن نیستید

اگر علائم واضحی مبنی بر تخمک گذاری دریافت نکردید، به پزشک مراجعه کنید و وضعیت خود را ارزیابی کنید. ممکن است برای تنظیم چرخه های قاعدگی یا باردار شدن به کمک نیاز داشته باشید.

به طور معمول، یک متخصص باروری یا یک متخصص زنان یک آزمایش کامل هورمونی انجام می‌دهد و تاریخچه پزشکی دقیق جمع‌آوری می‌کند و احتمالاً یک سونوگرافی انجام می‌دهد. این مراحل می تواند به تعیین اینکه چه زمانی تخمک گذاری می کنید کمک کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث تغییرات هورمونی می شود که می تواند چرخه قاعدگی شما را نامنظم کند و در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. این امر می تواند تشخیص اینکه آیا تخمک گذاری و چه زمانی انجام می شود را دشوار می کند.

آیا درمانی برای PCOS وجود دارد؟

درمانی وجود ندارد، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای مدیریت علائم و افزایش شانس باردار شدن انجام دهید. پزشک ممکن است داروهایی مانند لتروزول یا کلومید (کلومیفن) را برای کمک به تخمک گذاری تجویز کند. مدیریت وزن از طریق تغذیه سالم و ورزش ممکن است علائم را تسکین دهد و ممکن است به تنظیم سطح هورمونی شما کمک کند.

احتمال بارداری با PCOS چقدر است؟

این بستگی به تعداد دفعات تخمک گذاری شما و همچنین سلامت شما و همسرتان دارد. در حالی که سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند باردار شدن را دشوارتر کند، شما می توانید با جستجوی راهنمایی پزشکی شانس خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha