پتروشیمی میانکاله، فنس‌کشی‌ها و آغاز بتن ریزی شبانه توسط سرمایه‌گذار این پروژه علاوه بر اینکه مورد انتقاد بسیاری از فعالان محیط زیست که مورد انتقاد سازمان حفاظت از محیط زیست به ریاست علی سلاجقه هم قرار گرفته تا جایی که براساس اظهارات سعید کریمی، مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به دادستان کل کشور، خواستار جلوگیری از ادامه فعالیت‌های این پروژه شده.

 نابودی میانکاله به بهانه ایجاد اشتغال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،سلاجقه همچنین با ارسال نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، درخواست کرده که موضوع لغو مصوبه دولت قبل درباره صدور مجوز احداث پارک اختصاصی تولید پروپیلن از گاز طبیعی در منطقه امیرآباد مازندران، در دستور کار هیات دولت قرار گیرد.

پتروشیمی میانکاله از ابتدای سال ۱۴۰۰ در منطقه امیرآباد مازندران مطرح، پرونده آن در محیط زیست بررسی و مشخص شد، مشکلات فراوانی دارد و جمع‌بندی این شد که محیط زیست با این پرونده موافقت نکرد و ارزیابی زیست‌محیطی را برای آن تایید نکرد و در نهایت مقرر شد در این پروژه ساخت و سازی انجام نشود.

حالا خبر رسیده که سرمایه‌گذار این پروژه فنس‌کشی انجام داده و بر اساس اخبار جدید، شبانه در حال بتن‌ریزی در منطقه است ولی از دید سازمان محیط زیست، این اقدام خلاف قانون و بدون تایید محیط زیست است. در بررسی صورت گرفته مشخص شده که شروع عملیات فیزیکی در همان محل قبلی در حال انجام است.

نظر کارشناسان درباره غیر قانونی بودن پتروشیمی میانکاله

سعید کریمی، مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از ورود سازمان متبوع خود به ساخت و سازهای جدید در پتروشیمی میانکاله و غیر قانونی بودن این ساخت و ساخت‌ها خبر داده و در پاسخ به این سوال که اعلام شده پروژه پتروشیمی میانکاله در محلی دیگر در حال ساخت است، گفته: این پروژه در گهرباران در ۲۰ کیلومتری این سایت در حال اجراست در حالی که هیچ اقدام عملیاتی و اجرایی در آنجا انجام نشده و عملیات جدید در همان محلی که سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته و با آن مخالفت شده، انجام شده است. این سرمایه‌گذار سال گذشته نتوانست به اهداف خود برسد و هم اکنون اگر دوباره شروع به ساخت و ساز کرده باشد با آن برخورد می‌شود.

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست که در برنامه تلویزیونی تهران بیست، صحبت می‌کرد، به این نکته اشاره کرده که به این سرمایه‌گذار اعلام شده که حق هیچ گونه عملیات اجرایی ندارد و روز گذشته هم با دادستان کشور نامه‌نگاری لازم انجام شده تا جلوی این پروژه گرفته شود بنابراین پیگیری حقوقی لازم برای جلوگیری از این پروژه انجام شده است. دلیل حساسیت موضوع این است که توان اکولوژیک منطقه در حد توسعه پتروشیمی در تالاب میانکاله نیست ولی به دلیل منفعت اقتصادی این پروژه به دنبال ایجاد این پتروشیمی هستند.

کریمی گفته است که از هیات دولت خواسته‌اند مصوبه واگذاری زمین تالاب میانکاله ملغی شود و دیدگاه سازمان بازرسی برای بررسی این پروژه از بعد دیدگاه انرژی و نه دیدگاه محیط زیستی بوده است.

در خصوص ساخت و سازهای جدید در پتروشیمی میانکاله، مهدی اسماعیلی بیدهندی، کارشناس محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه هم گفته: این پروژه‌ها بیشتر از اینکه ناشی از عدم نظارت باشد، ناشی از نگاه اشتباه به توسعه و پیشرفت است. پتروشیمی میانکاله با توجه به حساسیت محیط زیستی و پناهگاه حیات وحش بودن این منطقه در واقع پروژه‌ای است که نباید انجام شود و این اقدام بدون مجوز محیط زیست تخلف است.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزوده: پافشاری سرمایه‌گذار این پتروشیمی با استدلال ایجاد اشتغال در این استان است، در حالی که مازندران رتبه ۲۱ بیکاری را در کشور دارد. در استان مازندران ۵۲ درصد نیروی شاغل در بخش خدمات و ۳۰ درصد در بخش صنعت هستند و این نشان دهنده پتانسیل این استان در بخش خدمات است.

اسماعیلی در واکنش به موافقت سازمان بازرسی با پروژه پتروشیمی میانکاله گفته: وقتی سازمان محیط زیست که متولی این حوزه است با اجرای این پروژه مخالف است، چگونه سازمان بازرسی می‌تواند بگوید که این پروژه ایرادی ندارد؟

این پروژه ایرادی ندارد

از سوی دیگر، غلامرضا شریعتی اندراتی، نماینده بهشهر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از برنامه تهران بیست درباره بررسی تاسیس پتروشیمی در تالاب میانکاله گفته: پتروشیمی مازندران به عنوان پتروشیمی میانکاله مطرح شده که کاملا اشتباه است و این پروژه پتروشیمی مازندران است که در محدوده اراضی محمودآباد شهرستان بهشهر است. این پتروشیمی مصوبه هیات وزیران را هم دارد.

او ادامه داده: وقتی مصوبه‌ای به تصویب می‌رسد، برای همه دستگاه‌های اجرایی لازم الاجراست. وزارت نفت و وزارت نیرو مجوزهای لازم را برای این پروژه صادر کرده‌اند. سازمان بازرسی کل کشور شش ماه روی این پروژه کار و اعلام کرده است این پروژه ایرادی ندارد. این نماینده مجلس یازدهم ادامه داده که محیط زیست سال ۹۹ با اجرای این پروژه موافقت کرده است و معاونان این مجموعه این موضوع را تایید کرده‌اند. این مجوز را دیده‌ام، شماره خورده و معاونان محیط زیست آن را امضا کرده‌اند. مجوز نهایی صادر شده است ولی این مجوز را محیط زیست به ما نمی‌دهد. در مورخه 18 دی‌ماه سال 1400 صورتجلسه‌ای نوشته شده و محیط زیست قید کرده است که تخصیص زمین، آب و خوراک برای این پروژه بلامانع است و مجوز اولیه صادر می‌شود ولی در ادامه مجوز نهایی را صادر نکردند.

اما این اظهارات شریعتی، نماینده مجلس، بی‌پاسخ نماند و مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این نکته که مجوز تاسیس پتروشیمی میانکاله صادر نشده، توضیح داد که این چنین مجوزی وجود ندارد و اگر وجود دارد این مجوز را رسانه‌ای کنند. ما تاکنون مجوز ۷۰ پتروشیمی را صادر کرده‌ایم ولی تاکنون ۲۵ پتروشیمی هیچگونه پیشرفتی نداشته‌اند. بنابراین نمی‌توان بحث ایجاد اشتغال در پتروشیمی‌ها را مطرح کرد، دوستان اگر دغدغه اشتغال را دارند به سراغ همین پتروشیمی‌ها بروند.

به گفته کریمی: اگر مجوز تاسیس پتروشیمی میانکاله را با امضا، هولوگرام و مهر برجسته دارند در رسانه‌ها منتشر کنند. علاوه بر این ما مصوبه هیات وزیران را داریم که صنایع شیمیایی که فاضلاب دارند حق استقرار در استان‌های شمالی را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha