سلامت نیوز: مدیر تضمین کیفیت شرکت صنایع شیر ایران گفت: فرآورده‌های پروبیوتیک موجب کاهش کلسترول خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، پروبیوتیک واژه‌ای یونانی و مفهوم آن «برای زندگی» است؛ در دستگاه گوارش انسان به طور طبیعی تعداد بسیار زیادی موجود زنده میکروسکوپی وجود دارد که نقش مهمی در سلامتی انسان ایفا می‌کنند و بعضی از ترکیبات مورد نیاز بدن را تولید می‌کنند و در صورتی که به علل مختلف تعداد آنها کاهش یابد فرصت برای فعالیت موجودات مضر میکروسکوپی افزایش یافته و در نتیجه بعضی از بیماری‌های گوارشی یا عمومی ظاهر می‌شوند.

رژیم غذایی افراد باید حاوی موادی باشد که علاوه بر تأمین نیاز سلول‌های بدن، باعث رشد و غلبه موجودات میکروسکوپی مفید شود تا از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری شده و شعار (پیشگیری بهتر از درمان است) محقق شود.

فراورده‌های پروبیوتیکی موجب تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن می‌شود و به هضم غذا و ساخت برخی ویتامین‌ها مانند (K, B) و اسیدهای آمینه کمک می‌کند همچنین موجب کاهش کلسترول خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود و از عفونت‌های روده‌ای جلوگیری می‌کند و احساس خوب سلامتی را نیز در افراد ایجاد می‌کند.

شهریار دبیریان مدیر تضمین کیفیت شرکت صنایع شیر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: فرآورده‌های پروبیوتیک فرآورده‌هایی هستند که در آنها باکتری‌های پروبیوتیک وجود داشته باشد.

وی گفت: فرآورده‌های پروبیوتیکی زمانی مؤثر هستند و اثر کلینیکال خود را نشان می‌دهند که تعداد معینی باکتری در هر سی سی وجود داشته باشد؛ فرآورده‌های پروبیوتیک موجب کاهش کلسترول خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مدیر تضمین کیفیت شرکت صنایع شیر ایران افزود: تعداد 10 ‌به توان 7 در هر سی‌سی یا در هر گرم شیر باید باکتری‌های پروبیوتیک وجود داشته باشد و اگر کمتر از این میزان باشد، فرآورده پروبیوتیک اثر لازم را ندارد.

دبیریان اضافه کرد: 10 به توان 7 یعنی 10 میلیون باکتری در هر سی‌سی یا هر گرم که اگر این تعداد کمتر از 10 میلیون باشد، اثر مورد نظر را ندارد؛ لازم است محصولات پروبیوتیک در یخچال نگهداری شود و با رشد باکتری‌ها و تولید اسیدیته تعداد باکتری‌های پروبیوتیک کم می‌شود.

وی بیان داشت: افرادی که فرآورده‌های پروبیوتیکی مصرف می‌کنند، به تعداد باکتری‌ها توجه داشته باشند همچنین محصولات پروبیوتیکی به مرور زمان خاصیت خود را نشان می‌دهند؛ اگر فرد در طول روز 100 گرم ماست پروبیوتیک مصرف کند، در طول زمان مشخص اثر خود را نشان می‌دهد ولی اگر یک یا دو بار مصرف کند اثری ندارند.

مدیر تضمین کیفیت شرکت صنایع شیر ایران ادامه داد: فرآورده‌های پروبیوتیکی تا تاریخ انقضا باید 10 به توان 7 باکتری پروبیوتیک داشته باشند و میزان آن کمتر نشود که نگهداری در یخچال باعث می‌شود این میزان حفظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha