سلامت نیوز: ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو اعلام کرد: هرگز سموم دفع آفات را در ظرزف مشابه مواد خوراکی و آشامیدنی نگهداری نکنید.

به گزارش سلامت نیوز، ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو در پنجمین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت ها که روز « پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات و موادشیمیایی و شوینده خانگی» نامگذاری شده است ضمن اعلام این خبر اعلام کرد: افراد باید در هنگام  مصرف دارو و یا استفاده از فراورده های شیمیایی حتما در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه و سپس مصرف کنند. استفاده از داروها و مواد شیمیایی در تاریکی می توانند خطرناک باشد.

بنابراین گزارش، در هنگام استفاده از مواد شیمیایی وفرآورده های شوینده و پاک کننده پنجره ها را باز کرده تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد و همچنین از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک با فرآورده های سفید کننده جدا خودداری شود، زیرا بخارات و پازهای ناشی از این اختلال بسیار سمی و خفه کننده است.

این گزارش می افزاید، پس از مصرف مواد شوینده، سفید کننده، جرم بر و لوله باز کن در محیط های در بسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان در این مکان ها توقف نکنند چرا که گازهای تولید شده در این محیط بدون تهویه مناسب، سمی می باشد.

بر اساس اعلام ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو، استفاده بی رویه از سموم دفع آفات نه تنها باعث بروز مقاومت در آفات می شود بلکه می تواند از طربق ایجاد باقیمانده در محصولات و آلودگی محیط زیست برای انسان مضر محسوب شود.

بر اساس این گزارش، در کشور ما مسمومیت با سموم کشاورزی یکی از علل مهم ایجاد مسمومیت هاست و افراد باید در هنگام سم پاشی مزارع، باغات و باغچه ها حتما از ماسک، دستکش و لباس مناسب استفاده کنند.

این ستاد به افراد توصیه کرد: از به کار بردن مقادیر بیش از حد توصیه شده سموم برای مقاصد کشاورزی خودداری کنند و در صورت تماس سموم دفع آفات با پوست، ناحیه آلوده را با مقادیر فراوان آب و صابون شستشو دهند.

گفتنی است: علایم و نشانه های مسمومیت با برخی از سموم موش کش می تواند به صورت تاخیری از 24 تا 48 ساعت بعد از مصرف ظاهر شوند و همچنین نشانه های مسمومیت با گروه مهمی از حشره کش ها با تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، اسهال، اشک ریزی، آبریزش بینی، افت فشارخون و اختلالات قلبی و عصبی همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha