سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 357666

سازمان غذا و داروی ایالات متحده داروی آلزایمر با عنوان تجاری Leqembi را تایید قطعی کرد. خبری که می‌تواند نور امیدی در ظلمت بیماران مبتلا به آلزایمر محسوب شود و امید فراوان می‌رود تا اثرات مثبت احتمالی آن راه را برای ارائه داروهای موثرتر هموار کند.

دومین داروی آلزایمر تایید شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،آمارها حاکی از این است که هر ٤ ثانیه یک نفر در جهان به بیماری آلزایمر دچار می‌شود. آلزایمر لزوماً بیماری مرتبط با افزایش سن نیست اما در سنین بالا بیشتر شایع است. اساس آلزایمر بر زوال عصبی استوار است که معمولاً به کُندی آغاز شده و به تدریج رو به وخامت می‌رود. امید به زندگی پس از ابتلا به آلزایمر بین ٣ تا ٩ سال برآورد شده و این بیماری متاسفانه یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا به شمار می‌رود.

آمیلوئید بتا که به اختصار Aβ یا Abeta هم نامیده می‌شود، یک پروتئین ۳۶ تا ۴۳ پپتیدی (پلیمرهایی که از به هم پیوستن اسیدهای آمینه تشکیل می‌شود) است که به عنوان متهم اصلی بروز بیماری آلزایمر شناخته می‌شود. از اوایل دهه ٩٠ میلادی بود که محققان با کشف تاثیر مخرب آمیلوئید بتا، همه تلاش خود را روی شناخت بیشتر این پروتئین متمرکز کردند. از آن زمان عمده تحقیقات در حوزه درمان آلزایمر، حول محور کنترل آمیلوئید بتا می‌چرخد. اساس Leqembi نیز بر همین بنیان استوار بوده و دستورالعمل داروی فوق، حمله به آمیلوئید موجود در مغز بیماران تعریف شده است.

بنابر گزارش‌ها، طی آزمایش‌های بالینی، این داروی جدید ظرف ١٨ ماه مصرف، پیشرفت آلزایمر را ٥ ماه به تأخیر انداخت که دستاورد قابل توجهی قلمداد می‌شود. با این حال، تأیید سازمان غذا و دارو با یک اخطار مهم همراه بود و اعلام شد در موارد نادر این دارو می‌تواند منجر به «وقایع جدی و تهدیدکننده جان» شود، از جمله خونریزی‌های مغزی. Leqembi فقط برای افرادی که در مراحل اولیه آلزایمر هستند یعنی کسانی که به زوال عقل خفیف یا آن چه به عنوان «اختلال شناختی خفیف» شناخته می‌شود، مبتلا هستند، تجویز می‌شود.

همچنین به پزشکان توصیه شده که بیماران را با Leqembi درمان نکنند، مگر اینکه قبلاً آزمایش‌های لازم برای تأیید افزایش سطح پروتئین آمیلوئید بتا در مغزشان انجام شده باشد. در باب اهمیت اتفاق فوق کافی است بدانید Leqembi دومین داروی آلزایمری است که ظرف دو دهه اخیر توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha